استفاده از دخانیات بعد از غذا خطر سرطان را افزایش می دهد

مصرف دخانیات در هر صورتی برای سلامتی بسیار خطرناک است اما در بعضی اوقات مضرات آن بسیار بیشتر است ، از جمله استعمال دخانیات به خصوص سیگار بعد از غذا می باشد.

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری، علی‌شریف‌پور بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته بدون دخانیات با اشاره به اینکه بعد از تجارت دارو دخانیات سومین تجارت دنیا است، افزود: کشور ما در رتبه دهم مصرف دخانیات جهان قرار داد که ۵۰ درصد افراد سیگاری از ۱۲ سالگی با سیگار تماس دارند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به مضرات مصرف سیگار تصریح کرد: هر فردی یک نخ سیگار بکشد ۱۵ دقیقه از عمرش کوتاه می‌شود و از هر ۱۰ سیگاری یک تا دو نفر بر اثر عوارض ناشی از سیگار می‌میرند.

وی در ادامه با انتقاد از شیوع نامناسب قلیان در جامعه گفت: با وجود خطرناک بودن قلیان قُبح این ماده دخانی در کشور شکسته شد و استفاده یک پُرس قلیان برابر مصرف یک پاکت سیگار است.

شریف‌پور با اعلام اینکه در سیگار ۴۰۰ ماده مضر وجود دارد، خاطرنشان کرد: ۱۰۰ ماده موجود در سیگار سرطان‌زا است و بیماری ناشی از مصرف سیگار در برخی افراد در سن ‌پایین بروز می‌کند که دلیل بروز بیماری در سن پایین به ژنتیک فرد بستگی دارد.

وی مهم‌ترین بیماری ناشی از مصرف سیگار را سرطان‎پوست، سرطان گوارش، سرطان خون، سرطان کلیه، مثانه، رحم و مشکلات زنان و زایمان اعلام کرد و گفت: نوع بیماری به ژنتیک افراد بستگی دارد.

فوق تخصص ‌ریه دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره خطرات مصرف سیگار برای فرزندانی که والدین سیگاری دارند، افزود: فرزندان این افراد به احتمال ۲۰ درصد دچار آسم می‌شوند.

وی درباره زمان موثر ترک سیگار گفت: فرد سیگاری در صورتی می‌تواند از بیماری‌های ناشی از مصرف این ماده در امان باشد که قبل از ۲۵ سالگی اقدام به ترک آن کند.

شریف‌پور با اعلام اینکه بعد از ۲۵ سالگی ممکن است عوارض مصرف سیگار در فرد اثر کند و بعد از آن ترک سیگار چندان اثر بخش نباشد، افزود: یک سری ارگان آرام‌‌بخش بدن موادی شبیه مخدر «آن‌دور‌فین» تولید می‌کند که این ماده در زمان درد در بدن ترشح و در زمان برخورد بدن به جسم سخت، مواد سفت و سخت ترشح می‌شود که این ماده تنها برای زمانی که فرد درد دارد، مورد نیاز بدن است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره اینکه گفته می‌شود، مصرف سیگار برای بدن مفید است یا خیر گفت: مصرف سیگار بعد از غذا باعث ایجاد رفلکس می‌شود و این موضوع صحت ندارد و فرد سیگاری دچار برگشت غذا می‌شود و از نظر علمی این موضوع مورد تایید نیست.

شریف‌پور درباره هزینه درمان بیماری‌های ناشی از مصرف سیگار گفت: بستگی به پیشرفت بیماری دارد ولی در زمان پیشرفت بیماری بیش از ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان هزینه برای درمان این بیماری نیاز است و احتمال بهبود نیز بسیار کم است.

این مسئول درباره مخاطرات استفاده از قلیان گفت: توتون موجود در بازار کشور برای قلیان از خاکه و دور ریز توتون است که تنها با اسانس مخلوط می‌شود که این مواد در رشد بیماری سرطان بسیار موثر است.

شریف‌پور درباره اینکه گفته می‌شود آب موجود در قلیان، دود ناشی از تنباکو را خنثی می‎کند، بیان داشت: آب موجود نه تنها اثری در خنثی‌سازی دود ندارد بلکه محلول دود و آب بر تخریب ریه کمک بیشتری می‌کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در پاسخ به سئوالی که آیا فیلتر تصفیه دود در کاهش مضرات قلیان موثر است، گفت: سیگار ۴۰۰ نوع ماده مضر دارد و ممکن است این ماده از بروز ۵۰ بیماری در فرد جلوگیری کند.

این فوق تخصص ریه درباره کاهش عوارض ناشی از مصرف سیگار با ورزش تصریح کرد: با ورزش حجم ریه افزایش پیدا می‌کند و از حد طبیعی بیشتر می‌شود و فردی که ورزش می‌کند حجم بالای ریه‌اش را افزایش می‌دهد ولی با مصرف سیگار سالانه ۱۰ تا ۲۰ درصد از حجم ریه کاهش پیدا می‌کند.

مطالب مرتبط
پیام بگذارید