مکمل شناسی

اطلاعات کامل مکمل پروتیین وی + نحوه مصرف

تمامی فرم های مکمل های پروتیینی با هم برابر نیستند،بعضی از فرم ها مانند وی از بقیه بهتر و یک سر و گردن بالاتر هستند.پروتیین وی شامل رنج گسترده و شگفت انگیزی از آمینو اسیدهای ضروری هستند که سرعت جذب بالایی دارند.
تعداد زیادی از مطالعات نشان می دهد که استفاده از مکمل وی باعث افزایش قدرت،افزایش حجم و همچنین کاهش چربی  قابل توجهی در بدن می شود.

مکمل وی فراتر از یک پروتیین است و شامل چندین مواد غذایی مورد نیاز است که برخی از آنها دارای تاثیرات بیولوژیکی قوی هستند و جالب است بدانید که مکمل پروتیین وی نشان داده است نقش موثری در بهبود افسردگی ،فشار خون ،قند خون و حتی کاهش علایم بیماری های ایدز  و سرطان دارد

این مقاله با افتخار توسط تیم تحقیقاتی پروبادی به تمامی دوستان ورزشکار فارسی زبان تقدیم می شود و امیدواریم که دارای اطلاعات کافی و پاسخگو سوالات شما باشد

دوستان عزیز توجه کنید مصرف خودسرانه مکمل ها بدون تجویز و توصیه مربی و پزشک مربوطه خطرناک است و هدف از این مقاله صرفا معرفی است لطفا برای تهیه و خرید پیام ندهید و تنها مرکز تهیه مکمل مجاز داروخانه می باشد

پروتیین وی چیست؟

پروتیین وی ترکیبی از پروتیین ایزوله شده از وی است.
اما وی چیست؟وی بخش مایعی از شیر است که به هنگام فرآیند تولید پنیر از آن جدا می شود.
شیر در حقیقت شامل دو دسته اصلی از پروتیین به نام ها ی کازیین با سهم ۸۰ درصد و وی با سهم ۲۰ درصد است
همانطور که گفته شد وی در فرآیند تولید پنیر بدست می آید هنگام این فرآیند بخش چربی دار شیر جدا شده و وی از آن حاصل می شود از این رو اصطلاحا به آن آب پنیر نیز گفته می شود.

بعد از جدا سازی طی یک سری عملیات بروی آن ،این محصول را به شکل های موجود در بازار در می آورند مانند پودر پروتیین وی ،شکلات های پروتیینی و …..

پروتیین وی به خودی خود دارای طعم و مزه ی مطلوب نمی باشد به همین دلیل به آن طعم های مانند شکلاتی ، وانیلی ،توت فرنگی و …. اضافه می کنند بنابراین در انتخاب خود باید توجه داشته باشید که بعضی از نمونه دارای افزودنی های غیر سالم است که ممکن است برای سلامتی ضرر داشته باشد در نتیجهخود همواره سعی در انتخاب نمونه های معتبر و دارای مجوز باشید.
مصرف پروتیین در عین راحتی بسیار ضروری برای دسته بدنسازان و کسانی است که دارای فقدان پروتیین در برنامه رژیمی خود هستند میباشد. از این جهت آن را راحت می دانیم چون که مصرف آن علاوه بر حجم کم دارای ارزش غذایی بالا و تهیه آن به سادگی است به طوری که مصرف آن به شکل پودر تنها به آب و اندکی تکان دادن نیاز دارد همچنین اکثر وی پروتیین ها دارای طعم بسیار خوشمزه هستند که میل به مصرف آن را بسیار بیشتر و راحتر می کند.
پروتیین وی معمولا به جز دو دسته از افراد برای عموم قابل مصرف است، افرادی که نمی توانند از این مکمل استفاده کنند دسته اول افرادی هستند که سیستم گوارشی آنها با لاکتوز (قند موجود در شیر) مشکل دارد بنابراین دچار اختلالاتی مانند اسهال و یا یبوست شوند و دسته دوم نیز افرادی هستند که کلا به وی آلرژی و حساسیت دارند از این رو این دو دسته باید استفاده نکنند

مکمل پروتیین وی می تواند مصرف پروتیین و بی سی ای ای شما را تقویت کند

پروتیین ها بلوک های اصلی ساخت بدن انسان هستند.آنها برای قسمت های  ریز و درشت در بدن استفاده می شود این قسمت ها  شامل تاندوم ها ،پوست ،ارگانها،هورمون ها و … هستند ولی مهمترین کاربرد آنها برای ما ورزشکاران پروتیین بلوک ها سازنده عضلات است یعنی اگر عضله را مانند یک دیوار آجری فرض کنیم بوک های پروتیین مانند تک تک آجرهای این دیوار هستند.
پروتیین ها خود اجزای زنجیر ه ای کوچکتری به نام آمینو اسید تشکیل شده است بعضی از آمینو اسیدها توسط سلولهای بدن ساخته می شود اما بعضی از آن ها توسط  غذایی که میل می کنید دریافت می شود از این رو به  دسته ای که از مواد غذایی دریافت می شود آمینو اسیدهای ضروری گفته می شودو  پروتیین وی باعث بارگیری آنها در بدن می شود در نتیجه مکمل پروتیین وی باعث افزایش عضلات با کیفیت است

انواع پروتیین وی: کنسانتره ، ایزوله و هیدرولیز شده

خب تا این جای کار با پروتیین وی آشنا شدیم ،حالا به انواع آن و در واقغ به سه نوع معروف و البته محبوب آن می پردازیم:

کنسانتره: این مکمل دارای ۷۰ تا ۸۰ درصد پروتیین و همچنین شامل لاکتوز و چربی است و دارای بهترین طعم است

ایزوله: وی ایزوله یا ایزو دارای ۹۰ درصد (و یا بالاتر) پروتیین و همچنین شامل مقدار بسیار کمتری لاکتوز و چربی نسبت به کنسانتره است ،اما در عین حال بسیاری از مواد مغذی مفید  وی کنسانتره را دارا نمی باشد

هیدرولیزه: وی هیدرولیز شده با نام هیدرو وی نیز شناخته می شود . این نوع  از مکمل پیش هضم شده است یا شکسته شده برای هضم راحتر است که باعث بالا رفتن سرعت هضم می شود

خب با توجه به توضیحات می توان نتیجه گرفت که نوع کنسانتره در کل انتخاب بهتری است،زیرا گرچه دارای لاکتوز و چربی بیشتری است اما با توجه به قیمت کمتر و خواص مقید بیشتر انتخاب عاقلانه تری به نظر می رسد همچنین وی کنسانتره طعم بهتری دارد که به احتمال زیاد مربوط به همان لاکتوز و چربی است.
اما برای کسانی که مقداری به لاکتوز حساس هستند دو نوع دیگر یعنی ایزوله و هیدرولیزه پیشنهاد می شود.اما  اگر حساسیت زیاد باشد مصرف توصیه نمی شود.
در نظر داشته باشید اگرچه وی کنسانتره دارای محبوبیت بیشتری است اما اکثر تحقیقاتی که می شود براساس وی ایزوله است و همچینین ایزوله در بازار مکمل ها به دلایل مختلف تبلیغات بیشتری روی آن است و در فروشگاه ها بیشتر دیده می شود.

نقش مکمل وی بروی حجم و قدرت:

شناخته شده ترین و بیشترین کاربرد مکمل وی برای افزایش حجم و قدرت عضلانی است.اما چرا مکمل وی در بین ورزشکاران،بدنسازان،فیتنس مدل ها و افرادی که به تناسب خود اهمیت می دهند محبوب و پراستفاده است؟
اجازه دهید یکبار ویژگی های کلی این مکمل اعجاب آور را با هم مرور کنیم:
ساخت بلوک های عضلانی:این مکمل پروتیین و آمینو اسید بدن را فراهم می کند که باعث رشد عضله می شود
تاثیر هورمونی:مکمل وی باعث افزایش ترشح هورمون های آنابولیک مانند انسولین می شود که عامل رشد عضلانی است
آمینو اسید لوسین: مکمل وی مقدار قابل توجهی آمینو اسید لوسین را دارا است که بسیار موثر در رشد و پرورش عضله می باشد
زود هضم بودن:مکمل پروتیین وی دارای سرعت هضم بالایی نسبت به سایر انواع است

 

مصرف مکمل پروتیین وی نقش بسیار موثر در رشد و پرورش عضله در زمانهای قبل و بعد از تمرین ،قبل از خواب شبانه و بعد از بیداری در صبح است اما طبق تحقیقات بهترین زمان مصرف آن بعد از تمرین می باشد که در سنتر عضلات (رشد عضلانی) بسیار موثر است و عضلات را کاملا حمایت و تغذیه می کند

طبق تحقیقات و مقایسه بین سه نوع مکمل پروتیینی وی ،کازیین و سویا انجام شد.مشخص شد که وی از پروتتین سویا عملکردی بهتر و در مقایسه با کازیین با این که در دراز مدت برابر می شوند اما مکمل وی در مدت زمان کوتاه اثر مثبت خود را به جای می گذارد بنابراین برای یک وعده در زمان بعد از تمرین که بدن در مدت زمان کم احتیاج به دریافت پروتیین دارد بسیار کاربردی تر است اگر چه پروتیین کازیین هم با جذب دیرتر را می توان موثر در قبل از خواب شبانه دانست

نقش پروتیین وی در کاهش وزن:

خب ویژگی های مکمل وی هنوز تمام نشده است، یکی دیگر از ویژگی های شناخته شده از این مکمل کمک کردن به کاهش وزن و چربی سوزی است اما چگونه؟
مکمل پروتیینی وی با افزایش متابولیسم شما بین ۸۰ تا ۱۰۰ کالری در روز است و همجنین کسانی که از این مکمل استفاده می کنند به طور خودکار ۴۴۱ کالری در روز کمتر مصرف می کنند.طبق مطالعات مصرف مکمل وی باعث کم شدن اشتهای کاذب و همچنین ریزه خواری ها در آخر شب (که باعث چاقی است )می شود همچنین مطالعات نشان داده است که جایگزین کردن مکمل وی به جای دیگر منابع کالری همراه تمرین با وزنه سبب کاهش وزن همراه با افزایش حجم عضله می شود.

نقش مکمل پروتیین وی در سلامت و نشاط:

علاوه بر ویژگی های ورزشی پروتیین وی ،این مکمل دارای مواد مغذی مفید مانند ایمونوگلوبین ها،بتا لاکتوگلوبولین،آلفا لاکتبالومین،لاکتوفرین می باشد که اثر مثبت در سلامت نظیر موارد زیر را داراست:

  • پایین آوردن فشار خون
  • پایین آوردن قند خون
  • کم کردن استرس
  • بهبود افسردگی
  • حفاظت در برابر سرطان
  • کاهش علایم هپاتیت
  • افزایش چگالی و فشردگی استخوان ها
  • افزایش ایمنی بدن در برابر ویروس ایدز

مقدار مصرف و عوارض جانبی:

مصرف پیشنهادی رایج آن ۱ الی ۲ پیمانه (حدود ۲۵ تا ۵۰ )گرم  در روز و معمولا بعد از تمرین است ،اما باید توجه داشته باشید که مقدار مصرف با توجه به نوع و برند مکمل متفاوت است و بهتر است دستور العمل مصرف درج شده بروی محصول را رعایت کنید و بخاطر داشته باشید اگر وعده ای مناسب از پروتیین بالا مانند گوشت ،ماهی،سفیده تخم مرغ را میل کرده اید مصرف مکمل بعد از آن چندان کمکی به شما نخواهد کرد و به اندازه قابل توجه موثر نیست.پس هنگامی که بدن شما دارای سطح بالایی پروتیین است مصرف مکمل چندان ضرورتی ندارد

و اما برویم سراغ عوارض:می توان کفت مکمل وی در صورت استفاده صحیح و به اندازه کاملا بدون خطر و عوارض مگر برای کسانی که با لاکتوز مشکل دارند یا به کلی سیستم بدن آنها با پروتیین وی ناسازگار است.اما در صورت استفاده بیش از اندازه سبب حالت تهوع،اسهالو نفخ می شود.

بهترین زمان های مصرف 

شاید بتوان بهترین زمانهای مصرف را به چهار قسمت تقسیم نمود در این تقسیم بندی از مهمترین زمان به ترتیب شروع می کنیم:

  1. بعد از تمرین:مهمترین و طلایی ترین زمان مصرف مکمل وی بلافاصله بعد از تمرین است اگر بلافاصله بعد از تمرین برای شما مقدور نیست بهتر است این زمان از ۴۵ دقیقه بیشتر نشود
  2. قبل از خواب شبانه: حتی هنگامی شما خواب هستید بدن شما به سوخت و ساز ادامه می دهد و دقیقا در این مرحله بدن از دریافت مواد غذایی محروم می شود بنابراین به نوعی باید این سوخت را به آن برسانیم که در مدت زمانی که حداقل ۸ ساعت خواب هستیم ذخیره کافی برای پروتیین داشته باشیم اینجاست که مسله پروتیین کازیین پیش می آید که بالاتر به آن اشاره کردیم چون مدت اثر با زمان بالا دارد،اما نگران نباشید لازم نیست مکمل کازیین را به طور جداگانه خریداری کنید بلکه برای حل مشکل می توانند مکمل خود را با شیر میل کنید که ترکیبی از دو پروتیین را داشته باشید
  3. بعد از بیدار شدن در هنگام صبح:خب با توجه به توضیح بالا متوجه می شویم که در خواب ذخایر پروتیینی ما کاهش یافته بنابراین پس از بیداری زمان بسیار مناسبی جبران آن است
  4. قبل از تمرین:بسیاری مصرف مکمل قبل از تمرین را بی فایده می دانند،این حرف ممکن است تا حدودی درست باشید به شرط آن که تغذیه قبل از تمرین مقادیری از پروتیین را شامل شود که نیاز بدن در هنگام تمرین سخت را پاسخگو باشد و باعث تخریب بافت عضلانی نشود

 

با تشکر از توجه شما تیم پروبادی/

 

برچسب ها

علیرضا

موسس و مدیر کل وبسایت پروبادی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

همچنین ببینید

بسته
بسته