بدنسازی و فیتنس

توصیه های ایمنی هنگام ورزش

 ورزش حرکتی بسیار مفید برای بدن و سلامتی می باشد به شرطی که همراه با در نظر گرفتن موارد و توصیه های ایمنی باشد در ادامه به نکاتی در رابطه با بهداشت و ایمنی هنگام ورزش می پردازیم

۱- سعی کنید در هوای آزاد و بدون آلودگی ورزش نمائید.

۲- هنگام ورزش از لباس های مناسب همان رشته ورزشی استفاده نمائید.

۳- در خرید کفش ورزشی سعی کنید اندازه کفش را مناسب انتخاب نمائید تا پا در آن به راحتی قرار گیرد . کفش های بزرگتر یا کوچکتر از اندازه پا به هیچ عنوان استفاده نکنید.

۴- استفاده کافی از ظرفیت تنفسی یعنی تنفس عمیق و کافی ضروری است. بدین منظور باز بودن و پاکیزه بودن مجاری تنفسی فوقانی لازم است.

۵- از فعالیت های ورزشی سنگین بطور ناگهانی باید اجتناب نمود. توصیه می‌شود فعالیتهای ورزشی را ازمقدار کم و نسبتاً سبک شروع نموده و بتدریج مقدار و شدت آنرا افزایش دهید.

۶- از ورزش کردن با شکم خالی پرهیز کنید.

۷- نوع ورزش به تناسب سن و جنس انتخاب گردد.

۸- ورزش نباید بعد از یک فعالیت جسمی یا فکری سنگین صورت گیرد.

۹- سعی کنید هنگام ورزش از جوراب های نایلونی استفاده نکنید . استفاده از جوراب های نخی یا الیاف طبیعی مناسب تر است.

۱۰- در هنگام ورزش کردن در زمین یا سالن ها دقیقاً به موانع و خطراتی که امکان دارد پیش بیاید توجه کنید و از برجستگی ها و یا فرورفتگی های محیط بازی اطلاعات حاصل کنید .

۱۱-  چگونگی استفاده از وسایل ورزشی را بدانید تا از ورزش خود لذت ببرید.

۱۲- سعی کنید ورزش و تمرینات را با توجه به فصل انجام دهید.اگر در فصل گرما هستید ، ورزش ها و حرکات را سبک،‌ملایم و با فاصله، و اگر در فصل سرما هستید، حرکات و تمرینات را پی در پی و به تندی انجام دهید.

۱۳- از نوشیدن آب زیاد یا آشامیدنی های بسیار سرد در خلال ورزش پرهیز کنید.

۱۴- در فصل تابستان جهت استفاده از استخر ، حتماً قبل از داخل آب شدن ، دوش بگیرید تا بدن نسبت به آب سرد عادت کند.

۱۵- پس از فعالیت های ورزشی در معرض جریان هوای سرد قرار نگیرید زیرا احتمال ابتلا به امراض مختلف  همیشه وجود دارد.

۱۶- پس از ورزش ، جهت نظافت بدن ، دوش با آب گرم  فراموش نشود .

۱۷- سعی کنید پس از تمرین و بازی ، لباس های ورزشی خود را شسته و در زیر نور آفتاب خشک کنید . زیرا لباس های ورزشی آغشته به عرق بدن ، محیط مناسبی برای رشد قارچ های بیماری زا می باشد، که در صورت استفاده مجدد از آن ها می توانند انسان را مبتلا نمایند.

۱۸- بهتر است فاصله مصرف غذا تا شروع تمرینات ورزشی ،‌ کمتر از ۳ ساعت نباشد تا هضم و جذب مواد غذایی ، انجام گرفته و خون به مقدار کافی در دسترس ماهیچه ها باشد . ضمناً از نیم ساعت مانده به تمرین تا یک ربع بعد از تمرین ، از صرف نوشیدنی های خیلی سرد خودداری نمایید.

۱۹- احساس خستگی و کوفتگی در پایان تمرین مخصوصاً‌ در مسابقات ورزشی دست می دهد . در این حالت، بدن کاملاً به حالت عادی برنگشته و آمادگی هضم معمولی غذا را ندارد و مدتی طول می کشد تا پس از فعالیت شدید، اشتها به وجود آید .بنابراین بعد از تمرینات و مسابقات، تنها مواد غذایی مناسب ، نوشیدنی هاست مخصوصاً آب میوه.

۲۰- نیم ساعت قبل از تمرین و یک ربع بعد از آن، از آشامیدن نوشیدنی‌های خیلی سرد باید خودداری شود.

۲۱- پیوسته اصول انسانی و احترام به دیگران را مد نظر داشته و مانند یک ورزشکار واقعی رفتار نمایید.
موفق باشید پروبادی
آخرین مطالب اینستاگرام پروبادی
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

دریافت برنامه های تمرینی اختصاصی و آموزشی نایاب در بخش ویژهبرو به بخش ویژه
+
بستن