تیپ بدنی خود را بشناسیم + ویژگی ها

بدن به صورت کلی به سه دسته ی کلی تقسیم می شود که هر کدام  دارای ویژگی های خاص خود می باشد بنابراین با توجه به تیپ بدنی می توانیم ویژگی های بدن خود را شناخته و به پرورش صحیح آن بپردازیم .توضیحات در ادامه……..

اکتومورف

به طور معمول به افراد لاغر اندام اکتومورف می‌گویند.این افراد دارای ساختاری سبک با مفاصل و عضلاتی کوچک هستند.معمولا اکتومورف‌ها دارای دست و پاهای کشیده و لاغر و عضلاتی رشته مانند دارند.

 

صفات معمول در اکتومورف ها:

دارای ساختار و استخوان بندی ظریف و باریک

به سختی وزن اضافه میکنند

سینه های صاف و تخت

شانه هائی کوچک

لاغر اندام

حجم عضلانی خالص

متابولیسم بالا

 

اکتومورف‌ها به سختی میتوانند وزن اضافه کنند.متابولیسم بالای آنها باعث سوزاندن سریع کالری‌ها میشود.این افراد برای اضافه وزن پیدا کردن باید مقدار زیادی کالری مصرف کنند.تمرینات آنها باید متمرکز روی عضلات بزرگ و با شدت و کوتاه صورت گیرد.استفاده از مکملها نیز قطعاً توصیه میشود.اکتومورفها باید قبل از خواب نیز برای جلوگیری از فرایند کاتابولیسم در خواب یک وعده غذایی مصرف نمایند.در کّل این افراد به راحتی‌ میتوانند وزن کم کنند به همین خاطر کات عضلانی در این افراد بسیار خوب می‌باشد.

 

مزومورف

 

این افراد دارای استخوان‌ها و عضلاتی بزرگ هستند و به طور ذاتی هیکل آنها ورزشکاری می‌باشد.مزومورف بهترین نوع تیپ بدنی برای بدن سازی می‌باشد.آنها به راحتی‌ هم میتوانند اضافه وزن و کاهش وزن پیدا کنند.آنها به طور ذاتی قدرتمند و ساختار آنها بسیار مناسب برای بدن سازی می‌باشد.

 

صفات معمول در مزومورف ها:

ورزشکار گونه

به طور کلی‌ دارای بدنی سخت و محکم

کات عضلانی مناسب

فرم بدنی مستطیلی شکل

قدرتمند

عضله‌ سازی آسان

نسبت به اکتومورف‌ها آسان‌تر چربی‌ به دست آو‌ردند

 

تیپ بدنی مزومورف بهترین واکنش را نسبت به تمرینات نشان میدهد.افزایش حجم به سرعت در آنها دیده میشود مخصوصا در افراد مبتدی،نکته منفی‌ در مورد آنها این است که نسبت به اکتومورف‌ها سریعتر چربی‌ به دست میاورند.این امر به این معنی‌ است که باید این افراد بر میزان کالری دریافتی خود نظارت داشته باشند.گاهی اوقات ترکیب تمرینات با وزنه و هوازی میتواند بهترین نتیجه را برای این افراد به ارمغان آورد.

 

اندومورف

این افراد معمولا دارای بدنی قوی و نرم میباشند.بسیار آسان چربی‌ به دست می او‌ردند.اندومورف‌ها اغلب دارای قدی کوتاه با دست و پاهایی کلفت میباشند.عضلات آنها مخصوصا در قسمت ران‌ها بسیار قدرتمند است.این افراد در انجام حرکات پا نظیر اسکات قدرتمند عمل میکنند.

 

صفات معمول در اندومورف ها:

بدنی نرم و گرد مانند

بسیار آسان عضله‌ و چربی‌ به دست آو‌ردند

عموما کوتاه قد هستند

ساختاری قدرتمند دارند

چربی‌ سوزی سخت

متابولیسم کند

تفکیک عضلات به خوبی‌ مشخص نیست

 

وقتی‌ که بحث تمرین این افراد مطرح میشود می‌دانیم که آنها به راحتی‌ میتوانند اضافه وزن پیدا کنند.متأسفانه بخش اعظمی از این افزایش وزن به صورت چربی‌ است نه عضله.این افراد باید هم به تمرینات هوازی و هم به تمرینات با وزنه برای نگاه داشتن بدن خود در حالت کم چرب بپردازند.معمولا نیازی به مصرف مکمل تا وقتی‌ که به میزان کافی‌ از رژیم غذایی خود دریافت میکنند ندارند.

 

ترکیب تیپ‌های بدنی

 

اکثر افراد معمولا دارای ترکیبی‌ از این تیپ‌های بدنی هستند.این ترکیب ممکن است به صورت اکتومورف/مزومورف یا به صورت مزومورف/اندومورف باشد.غیر معمول نیست اگر یک مزومورف را ببینیم که مانند یک اندومورف اضافه وزن پیدا کند.

 

نوع تیپ بدنی شما چیست؟

 

با اطلاعات داده شده در بالا اکنون باید قادر به تشخیص شناسایی تیپ بدنی خود باشید.نکته آخری که می‌خواهم به آن اشاره کنم این است که مهم نیست که شما دارای چه نوع تیپ بدنی هستید،چون میتوانید با هر نوع تیپ بدنی که دارید،بدنی عضلانی،کم چرب و قدرتمند بسازید.حتی لاغرترین افراد نیز میتوانند حجیم شوند.

سخت است ولی‌ با سخت کوشی و اشتیاق میتوانید این کار را انجام دهید.من هم زمانی‌ جز لاغرترین افراد بودم اما هم اکنون که دارم این مقاله را مینویسم توانسته‌ام در حدود ۳۰ کیلو گرم عضله‌ خالص به دست آورم.

مطالب مرتبط
پیام بگذارید