جلوگیری از پوکی استخوان با مصرف پروتیین

آیا پروتئین باعث دفع کلسیم از بدن می شود ؟ آیا رژیمهای پر پروتئین می تواند به بیماری پوکی استخوان منجر شود ؟

تصورات غلط بسیاری در مورد رژیمهای پر پروتئین و آثار آن بر سلامتی افراد وجود دارد . حتی بسیاری از پزشکان غیرمطلع ، دانشمندان و کارشناسان معمول تغذیه هم در مورد آثار منفی رژیمهای پر پروتئین بر کاهش آب بدن ، مشکلات کلیوی و تضعیف استخوانها به افراد هشدار می دهند .

آنها بر این باورند که رژیمهای پر پروتئین بطور خطرناکی باعث افزایش اسیداوریک و اوره خون می شود ( این دو ماده در پی متابولیسم پروتئین تولید می شوند ). نگرانی آنها از این است که بدن باید برای دفع اسید اوریک و اوره تولید شده ، مقدار زیادی آب را از کلیه ها پمپ کند برای کمک به تخلیه آنها از طریق ادرار ، در نتیجه بدن دچار کم آبی می شود و مینرالهای مهمی از جمله کلسیم را از دست می دهد که در دراز مدت می تواند به پوکی استخوان منجر شود . همچنین نگرانند که این کار اضافی کلیه ، برای دفع مواد زاید به آسیب کلیه ها و حتی نارسایی و ازکار افتادگی آنها منجر شود . اثر پروتئین بر افزایش مقدار ادرار ، چندان دور از واقعیت نیست ( به همین دلیل همواره توصیه می کنیم بعنوان یک بدنساز باید از آب زیادی استفاده کنید )، ولی شواهد علمی محکمی وجود ندارد که نشان دهنده از دست رفتن مینرالها یا آسیب کلیه ها در پی رژیمهای پر پروتئین باشد . ضمن اینکه حتی تحقیقات ، نشان دهنده آثار متضاد با این است ، از جمله تحقیقات سازمان تغذیه و کشاورزی آمریکا نشان داده که حتی پروتئینها می توانند برای سلامت استخوانها مفید هم باشند .

دانشمندان گزارش کرده اند که هم رژیمهای با مقدار پروتئین نرمال و هم با مقدار پروتئین زیاد ، تأثیر منفی بر فاکتورهای سلامتی استخوانها ندارد . مطالعات متعدد دیگری هم چنین نتیجه گیری کردند که پروتئین در واقع می تواند جذب کلسیم را افزایش دهد .

در مطالعه ای ، مردان و زنانی که مقدار پروتئین دریافتی روزانه خود را تا حدود ۵۸ گرم در روز افزایش دادند مورد بررسی قرار گرفتند ، و در نهایت ۲۵ درصد سطح بالاتری از فاکتورهای رشد استخوان و سطح پایین تری از تخریب استخوانها در موردشان مشاهده شد . برخی محققان توصیه می کنند این می تواند بواسطه افزایش سطوح ۱-IGF باشد که با دریافت روزانه مقدار بیشتر پروتئین در ارتباط است . ۱-IGF نه تنها برای حفاظت از استخوانها ضروریست ، بلکه در تقویت رشد عضلانی هم موثر است .

واضح است رژیمهای پر پروتئین برای موفقیت در بدنسازی الزامی است . شاید حتی این رژیمها برای سلامتی هم مفید باشد . ولی باید همواره پیش از استفاده از چنین رژیمهایی از سلامت ارگانهای داخلی خود مطمئن باشید و ضمناً در کنار آنها آب زیادی بنوشید ( حداقل ۴ لیتر در روز ).

مطالب مرتبط
پیام بگذارید