درمان پوسته پوسته شدن لب و دلیل آن

پوسته پوسته شدن لب ها دو نوع دارد؛ علت نوع اولیه آن معلوم نیست ولی اغلب می توان علت یا علت هایی برای نوعثانویه آن پیدا کرد. اگر خشکی و پوسته پوسته شدن لب از نوع اولیه باشد،

لب ها قرمز می شود و ممکن است دلمه، شکاف یا ترک هایی روی آن ایجاد شود. این مشکل معمولا به مدت طولانی فرد را درگیر می کند و با هیچ روشی درمان نمی شود بنابراین تنها کاری که پزشکان انجام آن را توصیه می کنند، استفاده از روغن های نرم کننده یا پمادهای کورتیکواستروییدی ضعیف یا پمادهای مخصوص است اما برای خشکی و پوسته پوسته شدن نوع ثانویه علت های مختلفی مطرح است؛ از استفاده از رژلب گرفته تا بیماری های مهمی مثل پسوریازیس تا لیکن پلان بنابراین لازم است تمام افرادی که مدام لب شان پوست پوست می شود، از کنار آن ساده نگذرند و به متخصص پوست مراجعه کنند.

با هم این دلایل را مرور می کنیم:

 اگزمای سبوروییک:

این بیماری معمولا خود را به صورت شوره و ایجاد پوسته در سر نشان می دهد ولی می تواند بخشی از لب را هم درگیر کند. یعنی اگر کسی که دچار شوره سر است، به اگزمای سبوروییک یا درماتیت سبوروییک مبتلا باشد، ممکن است لب هایش هم قرمز، پوست پوست و روی آن ترک و شکاف ایجاد شود و سوزش و خارش لب آزارش دهد.

 

اگزمای آتوپیک:

به برخی بیماری ها مثل آسم که با افزایش حساسیت همراه هستند، آتوپیک می گویند. در بیماران آتوپیک، حساسیت مثلا حساسیت فصلی که گاهی خود را به صورت کهیر، قرمزی چشم و خارش و سوزش پوست نشان می دهد، زیاد دیده می شود. این بیماری را با انجام آزمایش های معمول نمی توان تشخیص داد و پزشک فقط براساس شواهد کلینیکی می تواند آن را تشخص دهد. حتی عامل حساسیت هم با تست های آلرژی شناخته نمی شود. افراد مبتلا به این بیماری هم معمولا دچار لب های قرمز و پوست پوست و ایجاد شکاف و سوزش در این عضو هستند.

پسوریازیس:

این بیماری التهابی پوست درمان قطعی ندارد و علایم آن معمولا پوسته پوسته شدن زانوها و سر است اما گاهی باعث قرمز و پوست پوست شدن لب ها هم می شود.

 

مصرف کپسول های ایزوترتینوئین (آکوتان):

افرادی که کپسول های آکوتان یا داروهای مشابه آن را مصرف می کنند، دچار خشکی لب می شوند ولی خوشبختانه وقتی دوره درمان با این داروها تمام می شود، خشکی لب هم برطرف خواهد شد.

اشعه ماورای بنفش خورشید:

لب های کشاورزان و افرادی که سال های سال مرتب در معرض نور آفتاب کار کرده اند، مخصوصا لب پایینی در اثر اشعه ماورای بنفش، قرمز، براق، خشک و پوست پوست و گاهی ملتهب می شود و ترک می خورد و متاسفانه در نهایت ممکن است این خشکی لب به سرطان پوست منجر شود

منبع:tebyan.net

مطالب مرتبط
پیام بگذارید