پزشکی و سلامت

سدیم و منابع آن + مقدار موردنیاز بدن

سدیم Sodium یک ماده معدنی است که در عوام به نام نمک نیز شناخته می شود . ( در واقع نمک سفره ترکیبی از سدیم و کلر است ) . سدیم در تعادل و بالانس آب بدن و نیز تعادل اسید باز نقش ایفا می کند و مهم ترین ماده معدنی خارج سلولی ( خارج است سلول ها ، درون خون و مایعات بدن ) است .

 

منابع سدیم

 

سدیم به مقدار اندک تقریبا در همه مواد غذایی یافت می شود ولی در مواد غذایی فرآوری شده ، پخته شده ، کنسرو شده و فست فود ها به وفور یافت می شود . اگرچه اغلب مردم قادر به دفع مقادیر اضافه سدیم هستند برخی از مردم حساس به سدیم یا Sodium Sensitive هستند و قادر به دفع سدیم نیستند . در این افراد ، مقادیر اضافی سدیم سبب ادم ( تجمع مایع در فضای بین سلولی و تورم ناحیه مورد نظر ) و افزایش فشار خون می شود . این افراد می توانند با تغییر رژیم غذایی خود به غذاهای طبیعی ، بدون نمک و غیر فر آوری شده میزان سدیم دریافتی را کاهش دهند .

 

میزان نیاز بدن به سدیم

 

میزان نیاز بدن به سدیم حدود ۱٫۵ میلی گرم در روز است و حداکثر مجاز مصرف روزانه سدیم ۲٫۳ گرم سدیم در روز است .

 

رابطه بین سدیم و عملکرد ورزشی

 

یکی از شایع ترین محتویات نوشیدنی های ورزشی ، سدیم است زیرا سبب می شود میل به نوشیدن مایعات بیشتر شود و حجم خون در محدوده ایده آل باقی بماند . حفظ حجم خون در محدوده نرمال یکی از فاکتور های مهم در عملکرد ورزشی است و بر روی توان رساندن مواد مغذی توسط خون به بافت ها و دفع مواد زائد از بافت ها و کنترل میزان تعریق بدن تاثیر می گذارد .

 

 

نیاز ورزشکار به سدیم

 

با توجه به از دست دادن میزان زیاد آب از طریق تعریق در ورزشکاران ، نیاز یک ورزشکار به سدیم بیش از نیاز افراد عادی ( ۱٫۵ گرم ) بوده و این نیاز ورزشکاران حتی در هوای گرم و مرطوب به بیش از ۱۰ گرم در روز نیز می رسد . بنابر این حداقل نیاز ورزشکار به سدیم کاملا بسته به شدت ورزش و تعریق و وضعیت آب و هوایی خواهد داشت و قابل مقایسه با افراد عادی نیست .

آخرین مطالب اینستاگرام پروبادی
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

دریافت برنامه های تمرینی اختصاصی و آموزشی نایاب در بخش ویژهبرو به بخش ویژه
+
بستن