پزشکی و سلامت

عوارض کم تحرکی + توضیحات

عوارض کم تحرکی

بنا به گفته های آماری ۷۰ درصد از بیماری ها در اثر بی تحرکی به وجود می آیند که دلیل آن ماشینی شدن زندگی و کم شدن تحرک جسمانی است .

میتوان گفت کلید دستیابی به سلامتی و کامیابی تنها ورزش و فعالیت بدنی است. ورزش و فعالیت بدنی منظم برای تمامی سنین و شرایط خاص (حتی ناتوانیهای جسمی) سلامت جسمانی اجتماعی و فکری را فراهم می کند. شخصی که فعالیت بدنی منظمی دارد رژیم غذایی بهتری و روابط اجتماعی با افراد برقرار می کند علاوه بر آن کشش کمتری برای مصرف دخانیات والکل و مواد مخدر دارد.

عوارض کم تحرکی عبارتند از :

اضافه وزن و چاقی، دیابت، سکته مغزی، بیماری های قلبی، پرفشاری خون، اختلال در چربی خون، بیماری قلبی، تصلب شرائین، بیماری های عروق کرونر(آنژین قلبی یا درد قفسه سینه )، آپند(توقف تنفس ) ، سرطان سینه، رحم، تخمدان، کیسه صفرا.

در زنان : سرطان(کولون، رکتوم و …کم تحرکی

در آقایان : استئوآرتریت (سائیدگی مفاصل) ، مشکلات گوارشی، کبد چرب، نقرس، پوکی استخوان، ترومبوز(لخته خونی که ناشی از تجمع پلاکت هاست و در دیواره داخلی عروق ایجاد می شود) مشکلات عضلانی مانند کمر درد و سندروم تونل کارپل، اختلالات تولید مثل در زنان همچون ناباروری و بی نظمی قاعدگی و ضعف عضلات ناحیه سرینی شکم و پشت و در نتیجه افزایش کمر دردهای مزمن و دردهای گردن و شانه و شایع ترین عارضه کم تحرکی که می توان به آن اشاره کرد یبوست می باشد.

ورزش و فعالیت بدنی منظم با تاثیر مثبتی که در سوخت و ساز گلوکز و چربی خون دارد باعث پایین آمدن فشار خون میشود و فعالیت بدنی منظم با تاثیر مثبتی که در سوخت و ساز گلوکز وچربی خون دارد باعث پایین آمدن فشار خون می شود.

فعالیت بدنی منظم باعث کاهش زمان عبور مواد از روده و افزایش سطح آنتی اکسیدانها (عمل پروستاگلوین ها) شده و سرطان کولون را مهار می کند و با تاثیر مثبتی که بر روی هورمون ها و نظم آنها می گذارد مانع سرطان سینه می شود.

همچنین فعالیت بدنی منظم می تواند در از بین بردن اضطراب و افسردگی و اضافه وزن و بیماری های اسکلتی عضلانی نقش مثبتی ایفا کند.

فعالیت جسمانی منظم با تاثیر مثبتی که بر روی کاهش هزینه های بهداشتی دارد می تواند از نظر اقتصادی نقش مثبتی را ایفا کند افرادی که به صورت منظم فعایت بدنی ندارند یا اینکه در بی تحرکی به سر می برند بهتراست بدانند که این موضوع میزان بافت عضله و سوخت وساز پروتئین را کاهش می دهد و موجب شکسته شدن پروتئین شده و در نتیجه اندازه ماهیچه کاهش می دهد و به دنبال آن انعطاف و قدرت ماهیچه کاهش می یابد.

بررسی های انجام شده حاکی از آن است که بی تحرکی بعد از ۱ هفته ۲۰ درصد از قدرت عضله را کاهش داده و اگر این بی تحرکی بیش از ۱ تا ۲ ماه به طول انجامد اندازه عضله نصف میزان طبیعی آن خواهد شد ، که در این میان عضلات پا بیشترین آسیب را خواهند دید علاوه بر آن مفاصل سفت و ساختارهای مفصل نرم شده و باعث کاهش کارآیی مفصل خواهد شد.

تاثیر بی تحرکی در ایجاد پوکی استخوان به این صورت است :

که فشار ناشی از وزن بدن بر روی استخوان ها بر عملکرد سلولهای استخوانی و شبکه باز جذب کلسیم و در نهایت تراکم استخوان می شود که در اثر بی تحرکی این روند تعادل ندارند و اصلاح سازی استخوانی انجام نمی پذیرد و باعث تعادل منفی کلسیم شده و در نهایت منجر به پوکی استخوان می شود.

تاثیر بی تحرکی در ایجاد یبوست به این صورت است که
تغییرات و هضم و جذب در دستگاه گوارش در صورت تحرک و حرکات دودی شکل و مواد در روده اتفاق می افتد که دو صورت عدم تحرک این حرکات دودی در روده به صورت ناقص انجام شده و به یبوست منجر خواهد شد.

تاثیر بی تحرکی در ایجاد دیابت به این صورت است که :

چاقی از عوامل ایجاد دیابت به خصوص دیابت نوع ۲ است. افراد دارای اضافه وزن در مقایسه با افراد طبیعی ۲ برابر بیشتر احتمال ابتلا به دیابت را دارند و این میزان در افراد چاق تقریبا برابر است. چرا که کنترل قند خون در افراد چاق اختلال و نهایتا موجب مقاومت بدن در اثر هورمون انسولین می شود. بیماری دیابت باعث مرگ زودرس و زمینه ای برای ایجاد بیماری های قلبی و کلیوی است.

بیماریهای عروق کرونر در اثر بی تحرکی:

رسوب چربی در جداره سرخرگ های قلبی مانع خون رسانی و اکسیژن رسانی به عضله قلب و ایجاد به آنژین قلبی ( درد قفسه سینه ) میشود و ادامه یافتن این مشکل باعث انسداد عروق و قطع جریان خون قلبی و در نتیجه سکته قلبی خواهد شد.

آپند ( توقف تنفس) در اثر بی تحرکی:

در افراد چاق به دلیل وجود بافت چربی در اطراف گردن و انسداد مسیرهای هوایی این مشکل ایجاد شده و باعث می شود که فرد همیشه احساس بیمار بودن داشته باشد و مانع خواب شخص شده و فرد در تمام طول شبانه روزی احساس خواب آلودگی و خستگی و عدم انرژی دارد.

آخرین مطالب اینستاگرام پروبادی
برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

دریافت برنامه های تمرینی اختصاصی و آموزشی نایاب در بخش ویژهبرو به بخش ویژه
+
بستن