فرق بین بدنسازی و فیتنس + توضیحات

مجلات زیادی انتشارات خود را به کسب اهداف فیتنس اختصاص داده اند با وجود اینکه فیتنس مدلینگ ریشه در بدنسازیدارد اما تفاوت های زیادی در مورد طرز تمرین، غذا خوردن و زندگی کردن آنها وجود دارد.

طرز تمرین کردن آنها

هدف اولیه بدنسازان افزایش حجم عضله است. عضلات باید بزرگ و بدون چربی باشند، به طوری که در طول رقابت ها عضلات انفجاری داشته باشند. به این ترتیب تمرینات بدنسازان معمولا متشکل از تعداد کمی تکرار با میزان وزنه ی بالا می باشد. آنها تاکید خاصی روی بدست آوردن عضله دارند، به طوری که بندرت درگیر تمرینات هوازی یا تکرار زیاد با وزنه کم می شوند. بدنسازان به طور مرتب عضلات خود را به نقطه شکست سوق می دهند، یعنی نقطه ای که آنها عملا دیگر نمی توانند تکرار تمرین داشته باشند. در طول ریکاوری ، عضلات پاره شده بازسازی می شوند و قویتر می شوند.

اهداف فیتنس مدلینگ سلامتی و تناسب اندام داشتن است. آنها زیاد نگران داشتن عضلات بزرگ نیستند بلکه به دنبال داشتن تناسب در مقابل دوربین یا در رقابت های فیزیک می باشند. مدل های فیتنس بیشتر زمان خود را صرف ساختن عضلات گروهی و اصلی کل بدن می کنند. هنگامی که آنها به پایه تناسب اندام رسیدند شروع به ساخت عضلات شش تکه شکم و توجه به پاها و عضلات پشت پا می کنند برنامه تمرین آنها به طور کلی کوتاه تر و شدیدتر از بدنسازان می باشد. آنها نصف تمرینات خود را صرف کاردیو و نصف دیگر را صرف کار با وزنه می کنند. بر خلاف بدنسازان برای ایجاد عضلات سفت و محکم، تکرارهای بالا با وزنه های سبک انجام می دهند.

نحوه مصرف مواد غذایی آنها

رژیم ایده آل بدنساز و فیتنس مدلینگ از چند جهت مشابه می باشد. هر دو تاکید بر پروتئین، کربوهیدرات، سبزیجات و میوه ها دارند. هر دو همچنین مرتب مکمل مصرف می کنند شیک های پروتئین یا مکمل های کراتین. نسبت به فیتنس کاران، بدنسازان از قدیم بیشتر معروف به مصرف مکمل بودند تا حجم تمرینات خود را افزایش دهند. با این وجود به هیچ وجه این قاعده صنعت بدنسازی نیست. بسیاری از مدل های فیتنس به طور مرتب مکمل را به عنوان بخشی از رژیم متعادل خود مصرف می کنند.

تفاوت اصلی بین بدنساز و مدل فیتنس مصرف کالری است. مدل های فیتنس حرفه ای بیشتر از ۲۵۰۰ کالری در روز مصرف نمی کنند. بر عکس، بدنسازان به طور منظم بیش از ۵۰۰۰ کالری در روز مصرف می کنند. ۵۰ درصد از مصرف کالری از پروتئین می آید. در ادامه مصرف آنها باید دارای کربوهیدارات پایین و مواد غذایی کم چرب مثل میوه جات و سبزیجات باشد.

نحوه ی زندگی آنها

به عنوان یک مدل فیتنس حرفه ای باید حالت تناسب اندام عالی را همیشه حفظ کنند. در طول سال نباید اجازه دهند چربی بدنشان فراتر از هشت درصد رود. سایر مدل های فیتنس رهنمون های مشابه را دنبال می کنند و تلاش می کنند تناسب اندام کلی خود را در کل سال بالا ببرند. آنها به طور مداوم یک رژیم سالم و یک رژیم تمرینی سخت را دنبال می کنند. این در درجه اول قرار دارد زیرا ممکن است برای کار مدلینگ در هر زمانی استخدام شوند و باید در بهترین شکل ممکن خود باشند.

طبق سایت بدنسازی bodybuilding.com بدنسازان معمولا برای سایز در طول سال تمرین می کنند و فقط برای فصل مسابقات لاغر می شوند و رژیم می گیرند. رقابت ها منابع اولیه درآمد و انگیزه برای بدنسازان می باشد. در طول فصل های استراحت، ممکن است چربی آنها به ۱۵ درصد برسد.

دو شاخه از یک درخت

فیتنس مدلینگ و بدنسازی هر دو ساقه ای از میل انسان برای فشار آوردن به محدودیت های فیزیکی و رسیدن به پتانسیل نهایی خود هستند. بنابراین هر دوی این شاخه های فیتنس در اصل از یک درخت می باشند. اختلاف اصلی آنها در چگونگی تمرین و دلیل اصلی آنها برای تمرین است. هر دو شاخه می توانند با اشتراک گذاری رژیم های تمرینی و برنامه های رژیمی از یکدیگر نفع ببرند.

مطالب مرتبط
پیام بگذارید