بدنسازی و فیتنستغذیه

مضرات استفاده بیش از حد پروتیین

مصرف بیش از حد پروتئین دو مشکل بزرگ را در بدن ایجاد می کند:

۱) دهیدراسیون یا آب زدایی
۲) دفع کلسیم از استخوان

زمانی که شما مقادیر زیادی پروتئین مصرف می کنید، حین فرآیند تجزیه پروتئین ها به اسیدهای آمینه در معده و روده کوچک ( پروتئولیز )، مقدار زیادی آب مصرف میشود تا این فرآیند انجام شود.
هم چنین مصرف بیش از حد پروتئین ها متابولیت هایی مثل اوره تولید می کند که از طریق کلیه ها باید از بدن دفع شود، بنابراین دفع کلیوی که با هدر رفتن آب بدن همراه هست، افزایش پیدا می کند.

بنابراین برای جلوگیری از این دهیدراسیون ورزشکاران باید مقادیر زیادی آب مصرف کنند.

یکی دیگر از مشکلات مصرف بیش از حد پروتئین، دفع کلسیم از استخوان هاست. زمانی که مقادیر زیادی پروتئین می خوریم، مقدار زیادی اسید تولید می شود که بدن برای حفظ PH با آنها مقابله می کند. در نتیجه بالانس مواد معدنی در بدن برهم می خورد که یکی از آنها خروج کلسیم از استخوان هاست.

بنابراین به شما ورزشکاران عزیز توصیه می کنم در حد نیاز خود معمولا بین ۲ تا ۲٫۵ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن روزانه پروتئین مصرف کنید و دست کم هر ۲ تا ۳ ماه یکبار، دوز مصرف پروتئین را پایین بیاورید تا بدنتان استراحتی داشته باشد.

 

برچسب ها

علیرضا

موسس و مدیر کل وبسایت پروبادی

مطالب مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

بسته