بدنسازی و فیتنستغذیه

مواد غذایی ریکاوری و درمان عضله درد

بعد از تمرینات ورزشی سطح کلی انرژی بدن کاهش یافت و بدن نیازمند تجدید و بازیابی انرژی از دست رفته است که اصطلاحا به آن ریکاوری گفته می شود همچنین متناسب با شدت اثر تمرینات فرد دچار درد عضلانی می شود در این مطلب به معرفی موادی می پردازیم که باعث ریکاوزی سریع و بهبود در عضلانی بعد از تمرینات می شود

۱️⃣پنیر کاتیج(محلی)

✅پنیر کاتیج دو نوع پروتئین متفاوت در خود دارد: وی و کازئین. کارلوسی می گوید : درحالیکه پروتئین وی به خاطر نقشش در ذخیره سازی عضلات بعد از تمرین است، کازئین پروتئینی است که کندتر عمل می کند و موجب می شود پنیر کاتیج یک میان وعده ایده آل قبل از تمرین باشد زیرا موجب می شود عضلات شما حتی موقع خواب نیز ریکاوری شوند. پنیر محلی همچنین دارای باکتری های مفید است که به تجزیه و جذب مواد مغذی کمک می کند و موجب بزرگتر و قوی تر شدن عضلات می شود. آن را ساده یا با میوه برای صبحانه یا میان وعده ی ظهر میل کنید.

۲️⃣آلبالو

✅تحقیقات ژورنال تغذیه جامعه و ورزش نشان می دهد که آب آلبالو می تواند درد عضلات پس از تمرین دو را کم کند و زمان خستگی را به تاخیر اندازد و ریکاوری عضله را برای دوندگان را بالا می برد. و همچنین برای بهبود عملکرد و کاهش زمان ریکاوری برای وزنه برداران پتانسیل را دارد. می توانید میوه خشک شده آن را نیز مصرف کنید. خوردن میوه خشک شده ی آلبالو بعد از تمرین می تواند به طور قابل چشمگیری تجزیه عضلات، درد و التهاب بدن را کاهش دهد.

۳️⃣عسل مانوکا
✅عسل مانوکا عسل معمولی نیست که در قفسه های کابینت خود دارید. این عسل تک گل است یعنی عمدتا از شهد یکی از گونه های گیاهی به نام درختچه مونیکا در نیوزلند گرفته می شود. عسل مونیکا یک عطر و طعم متفاوت دارد که ملایم تر از عسل معمولی است و همچنین بسیار کلفت تر است. این عسل به عنوان یکی از مفیدترین عسل ها در دنیا می باشد. عسل مانوکا یک ضدالتهاب قوی است که به سرکوب التهاب ناشی از ورزش در بدن کمک می کند. همچنین سرشار از کربوهیدرات است که برای پر کردن ذخیره های گلیکوژن و رساندن پروتئین به عضلات مورد نیاز است.

۴️⃣آجیل و تخمه
✅آجیل و تخمه حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ ضروری می باشند که با التهاب مبارزه می کند و پروتئین لازم برای سنتز و رشد عضله، الکترولیت برای آبرسانی کافی و زینک برای ایمنی بدن را برای بدن فرد فراهم می کنند. نه تنها آجیل و تخمه منبع غنی از پروتئین و فیبر برای گیاه خواران است بلکه یک میان وعده گیاهی کامل برای گوشت خواران نیز می باشد.

۵️⃣زردچوبه
✅زردچوبه سرشار از کورکومین آنتی اکسیدان است که با التهاب مبارزه می کند و شروع درد عضلانی را به تاخیر می اندازد. مواد موجود در این ادویه به کاهش آسیب عضله و التهاب کمک می کند و سریعا ترمیم عضله را بالا می برد و بالا رفتن عملکرد ورزشکار را تضمین می کند. کورکومین همچنین درد و ورم ناشی از مسدود شدن اثرات آنزیم های پیش التهابی و پیام رسان های شیمیایی درد را تسکین می دهد. کارلوچی متخصص تغذیه پیشنهاد می دهد مقداری زردچوبه را به سوپ خود اضافه کنید یا یک اسپرسو زردچوبه که مخلوط ۲ فنجان شیر گاو گرم شده یا شیر بادام به اضافه ی یک قاشق چای خوری زردچوبه به اضافه ی یک قاشق چایخوری زنجبیل است را درست کنید.

۶️⃣اسفناج
✅اسفناج یکی از خارق العاده ترین ماده ی غذایی مشهور در طبیعت است به چند دلیل:

این منبع گیاهی آنتی اکسیدان با رادیکال های آزاد در بدن مبارزه می کند که نه تنها از بیماری های جدی مثل سرطان و بیماری های قلبی جلوگیری می کند بلکه همچنین سریعا بدن را از حالت ورزش شدید به حالت اول بر می گرداند. همچنین جزء اصلی برای رژیم سالم برای افزایش سطح سلامتی و تقویت عضلات می باشد. اسفناج حاوی منیزیم است که به حفظ عضله نرمال و عملکرد اعصاب کمک می کند، همچنین اسفناج به تنظیم قند خون و فشار خون کمک می کند. همیشه آن را در سالاد ظرف شام خود داشته باشید یا آن را در اسموتی خود ترکیب کنید.

۷️⃣سالمون
✅سالمون حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ ضد التهاب است و ترکیب اصلی برای بازسازی و ساخت عضله است. اگر در اوایل صبح یا اواخر شب تمرین می کنید مقداری ماهی قزل آلا برای ناهار یا شام درست کنید. فقط اطمینان حاصل کنید که همیشه ۴۵ دقیقه بعد از تمرین برای ریکاوری و قدرت سریع پروتئین مصرف کنید.

۸️⃣سیب زمینی شیرین
✅با اضافه کردن سیب زمینی شیرین به وعده ی بعد از تمرینتان می توانید با عضله درد خداحافظی کنید. گیاه نشاسته ای ذخیره های گلیکوژن که بعد از تمرین سخت تهی می شوند را دوباره پر می کند و منبع خوبی از بتاکاروتن و ویتامین C برای سالم و قوی نگه داشتن بدن می باشد. می توانید آنها را بپزید یا در فر با روغن زیتون و ادویه جات پخت کنید. یک بار سیب زمینی شیرین را با نمک و فلفل، سیر، فلفل سیاه، پودر فلفل قرمز، پودر سیر و یا دارچین امتحان کنید حتما از آن لذت خواهید برد.

۹️⃣چای سبز
✅چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان ضد التهاب است و می توانید یک نوشیدنی قبل یا بعد از تمرین ایده ال از آن درست کنید تا از آسیب عضله و سلول های خود جلوگیری کنید. همچنین به ورزشکاران کمک می کند بدنشان پر آب بماند که برای تمرین و ریکاوری امری ضروری است.

?کاکائو
✅کاکائو سطح بالایی از آنتی اکسیدان، منیزیم و ویتامین ها B را دارا می باشد که تنش مربوط به ورزش موجود در بدن را کاهش می دهد. سطح الکترولیت را متعادل می کند و سطح انرژی را بالا می برد. این آنتی اکسیدان، به نام فلاوانول، حتی قادر به افزایش تولید اکسید نیتروژن در بدن هستند که موجب می شود دیواره های رگ های خونی بدن باز شوند و فشار خون را پایین می آورد و سلامت کلی را بالا می برد.

موفق باشید پروبادی

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

دریافت برنامه های تمرینی و مطالب آموزشی همراه با آموزش های تصویری در کانال تلگرام و صفحه اینستاگرام ما 
عضویت در کانال تلگرام عضویت در اینستاگرام
بستن