پیاز و خواص شگفت انگیز آن

پياز جزء سبزيجات به شمار مي‌رود و تاريخچه طولاني در رابطه با مصرف آن در دنيا وجود دارد. پياز در هند طي ايام قديم به عنوان دارو و در يونان و رم به عنوان چاشني و طعم دهنده غذا استفاده شده است.

مصرف پياز سبب جلوگيري از پوكي استخوان به ويژه در زنان مي‌شود.
پياز براي اولين بار در آسياي ميانه كشف و به صورت وسيع مورد كشت قرار گرفت و در اروپا به عنوان صبحانه كامل مورد استفاده بود. همچنين كريستف كلمب براي اولين به غرب پياز را معرفي كرد و در حال حاضر پياز در انواع قرمز،‌ سفيد و قهوه‌اي كشت و مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

تركيبات پياز

پياز داراي گوگرد، قند،‌ كلسيم، سديم،‌ پتاسيم، يد،‌ آهن و ويتامين‌هاي A ،B و C است. همچنين پياز براي فعاليت گوارشي بدن مناسب بوده و اسيد كلريدريك معده را افزايش مي‌دهد.
افرادي كه داراي ناراحتي معده هستند بهتر است پياز‌ را بصورت پخته استفاده كنند همچنين ديابتي‌ها مصرف پياز خام روزانه 4 تا 5 عدد متوسط براي آنها توصيه مي‌شود چرا كه پياز داراي انسولين بوده و قند خون را كاهش مي‌دهد.
پياز داراي عنصر كروم است و به سلول‌هاي بدن كمك مي‌كند تا انسولين لازم ساخته شود. بر اساس تحقيقات پياز خام، 20 درصد مواد معدني مفيد براي بدن را تأمين مي‌كند. همچنين كلسترول خون را كاهش داده و از گرفتگي عروق جلوگيري مي‌كند.
اين متخصص تغذيه تأكيد كرد: پياز از سرطان روده جلوگيري كرده و مصرف منظم آن چند بار در هفته توصيه مي‌شود چرا كه مصرف پياز سلول‌هاي روده بزرگ را از آسيب حفظ كرده و جلوي رشد تومور را مي‌گيرد.
پخت گوشت با پياز بسيار مناسب است و سبب كاهش مواد سرطان‌زايي شده كه در بدن ايجاد مي‌شود. پياز براي تقويت استخوان مناسب است و حتي مي‌توان گفت خواص آن همچون شير بوده و براي زنان در دوران يائسگي جهت جلوگيري از پوكي استخوان توصيه مي‌شود.
پياز خاصيت ضد التهاب داشته و آلرژي،‌ آسم و سرماخوردگي را درمان مي‌كند.
پيازي كه جوانه بزند زودتر خراب شده و خواص آن كاهش مي‌يابد، گفت: زماني كه پياز را براي مصرف برش مي‌دهيم در صورت بلااستفاده ماندن بخشي از آن بايد پياز باقي‌مانده را در كيسه نايلوني نگه‌داري كرد و توجه داشت كه پياز با اين شرايط تا يك هفته مورد استفاده قرار گيرد.
پياز اگر رنده شده باشد حداكثر طي دو روز بايد مورد استفاده قرار گيرد، همچنين براي نگه‌داري پياز بهتر است آن را كنار سيب‌زميني قرار نداده تا رطوبت ناشي از سيب‌زميني سبب خراب شدن پياز نشود.

روش‌هاي پخت پياز

پختن پياز يكي از راهكارهايي است كه مي‌توان از خواص و طعم آن بيشتر استفاده كرده چرا كه پياز تفت شده قابليت نگه‌داري بيشتري دارد ولي بايد توجه داشت كه پياز سرخ شده به اين صورت نبوده و به دليل دارا بودن روغن اكسيده مي‌شود لذا نبايد پياز را به اين روش نگه‌داري كرد.
خشك كردن پياز سبب از دست رفتن خواص آن شده لذا نگه‌داري پياز به اين روش توصيه نمي‌شود.

مطالب مرتبط
پیام بگذارید