افزایش ۵ کیلو حجم عضله در ۱۰ هفته

با استفاده از این برنامه و توصیه های مربوط به آن در مدت زمان ۱۰ هفته ۵ کیلوگرم حجم بدن چربی بدست آورید موفق یاشید

● برآورد کلی
چه مقدار افزایش وزن در یک بازه زمانی مشخص، مناسب است؟ از نظر علمی افزایش نیم کیلوگرم وزن در هفته مقدار مناسبی است به دلایلی که اغلب در مورد افزایش این مقدار وزن در طول یک هفته بیان می‌شود، این است که شما باید هفته‌ای ۳۵۰۰ کالری بیش از مقداری که از طریق سوخت و ساز طبیعی بدن و فعالیت‌های روزمره می‌سوزانید، مصرف کنید.
این یک قانون کلی است و افزایش وزنی را به دنبال خواهد داشت که ترکیبی از عضله و چربی است؛ افزایش نیم کیلو وزن خالص عضلانی سخت‌تر از این‌هاست. برای این منظور شما نه‌تنها به کالری بیش از آن‌چه می‌سوزانید نیاز دارید، بلکه مهم‌تر از آن، باید درصد بیشتری از این کالری از پروتئین تأمین شود برای در اختیار قرار دادن مواد خام لازم در خدمت بدن جهت عضله‌سازی، هم‌چنین مقدار مناسبی کربوهیدرات برای تمرین و تأمین سوخت مورد نیاز جهت عضله‌سازی در طول زمان ریکاوری. در ضمن لازم است تا این کالری مورد نیاز را در زمان‌های دقیقی در طول روز مصرف کنید، اگر هر سه ساعت یک وعده مناسب نداشته باشید، بدن شما وارد شرایط کاتابولیک می‌شود، یعنی وضعیتی که طی آن بافت عضلانی ارزشمند شما جهت تأمین انرژی تجزیه می‌شود. در نهایت، لازم است تا برنامه تمرینی منظم و مداومی داشته باشید، برای این‌که فشار لازم جهت اعمال آسیب‌های هدفمند را روی عضله اعمال کنید تا بتوانید به دنبال آن مراحلی که نتیجه آن بازسازی این آسیب‌ها و تولید عضلاتی قوی‌تر و بزرگ‌تر است، را فعال کنید.
قبل از این‌که وارد این سفر ۱۰ هفته‌ای شوید، لازم است تا نقشه آنرا بررسی کنیم و لازم است تا شما تیپ بدنی خود را براساس راهنمائی‌هائی که به شما ارائه خواهد شد مشخص کنید تا بتوانید جزئیاتی را که مختص به شماست رعایت کنید و در نهایت بدون هیچ لغزشی سفر را به پایان برسانید.
● تسلط ذهن بر عضله
همان‌طور که می‌دانید، وقتی زمان ارزیابی ظاهر یک بدنساز است، او می‌تواند بهترین منتقد برای خودش باشد. بدنسازی تلاش بی‌وقفه برای دستیابی به کمال است و لازمه‌اش این است که چشمانی تیز بین کوچک‌ترین جزئیات را هم مد نظر داشته باشد. برای پایبند ماندن به هر برنامه تمرین و تغذیه‌ای و موفقیت در آن ناچارید که مسئولیت‌پذیر باشید و کمی وسواس به خرج دهید، به یاد داشته باشید که هیچ برنامه تمرین و تغذیه راحتی برای رسیدن به حداکثر بهره‌برداری از زمان وجود ندارد و اگر می‌خواهید در کمترین زمان بهترین نتایج را به‌دست آورید باید از سختی‌ها هم لذت ببرید. اما راه‌هائی هم وجود دارد که بتوانید راحت‌تر، از عهده کارهای سخت برآئید!
چه‌طور؟ داشتن اهداف کوتاه مدت و واقع‌گرایانه یکی از این راه‌هاست، در واقع اهداف کوتاه مدت به شما کمک می‌کند تا روی مسیری که طی می‌کنید تمرکز داشته باشید و دچار خستگی و سردرگمی نشوید و مجبور شوید که هرگز وعده غذائی یا تمرینی را از دست ندهید و همین باعث خواهد شد تا با گذشت زمان به نتایج دلخواه دست یابید.
لازم است تا دیدگاه مثبتی نسبت به اهدافتان و مسیری که پیش رو دارید، داشته باشید؛ اگر این‌طور است آماده باشید تا وارد نبرد شویم. شما یک مهلت مشخص دارید و یک هدف: کسب پنج کیلوگرم عضله در طول ۱۰ هفته، ولی همان‌طور که گفتیم تعیین اهداف کوتاه مدت کار را ساده‌تر می‌کند، بنابراین این زمان را به دو بخش پنج هفته‌ای تقسیم می‌کنیم یعنی افزایش دو و نیم کیلوگرم وزن عضلانی در هر ۳۵ روز. تمرکز بر این هدف و محدوده زمانی در ذهن به شما امکان می‌دهد تا بهترین نتایج را از تمرینات به‌دست آورید. حالا آن‌قدر وقت وقت ندارید که بخواهید با خیال آسوده مسیر را طی کنید. مجبورید حداکثر تلاش را در تمرین به خرج دهید، چون تنها ۳۵ روز وقت دارید و این زمان آن‌قدر کوتاه است که همیشه انتهای آن در حوزه دید شماست.
رژیمی که برای این چند هفته در نظر گرفته شده و شما در ادامه شاهد جزئیات آن خواهید بود، ترکیبی است از غذاها کامل، شامل تکه‌های بدون چربی از گوشت گوساله، مرغ بدون پوست و سینه بوقلمون، انواعی از ماهی‌ها، انواع بنشن و سبزیجات، تخم‌مرغ و لبنیات کم‌چربی. وقتی شما به رژیم غذائی محکمی مثل این پایبند باشید، حفظ تنوع کمک می‌کند به پایبندی شما به رژیم و اجتناب از تقلب و مصرف گاه و بی‌گاه مواد غذائی چربی و بی‌ارزش و مانع توقف در رشد به دلیل وفق یافتن بدن با رژیم غذائی می‌شود به این دلیل که بدن ساختار بسیار تطبیق‌پذیری دارد و حتی رژیم غذائی تکراری می‌تواند مانعی در رشد به حساب آید. مکمل‌های پروتئین و پودرهای ترکیبی کربوهیدرات و پروتئین هم در برنامه گنجانده شده‌اند به‌منظور راحتی بیشتر در طول روز و به‌عنوان نیازی برای زمان قبل و پس از تمرین. به این منظور از مکمل‌های MRP (جایگزین‌های وعده‌های غذائی) هم استفاده شده، یعنی مکمل‌هائی که حاوی پروتئین بالا، کربوهیدرات، چربی و کالری کمی هستند، این دسته از پودرها نسبت خوبی از کربوهیدرات و پروتئین را در اختیار قرار می‌دهند.
پروتئین‌ها اجزاء ساختاری بدن هستند و کربوهیدرات‌ها انرژی لازم برای ساختن عضلات تازه و برای تمرین را در اختیار بدن قرار می‌دهند. کمبود کربوهیدرات‌های مناسب و مقدار کافی از آن در برنامه غذائی شما می‌تواند باعث توقف پیشرفت شود، بدن شما به سرعت خسته می‌شود و بافت عضلات به سرعت از انرژی تخلیه می‌شود. در این رژیم غذائی، سعی کردیم برنامه ساده باشد، با گنجاندن غذاهائی مثل برنج، نان با آرد کامل گندم و نوشیدنی‌های ورزشی پس از تمرین.
وقتی ۱۰ هفته تمام شد و از پیشرفت خود حیرت‌زده شدید، به یاد داشته باشید که می‌توانید از اساس کلی این رژیم برای تمام سال استفاده کنید. تنها لازم است تا هدف اصلی خود را انتخاب کنید (یعنی سوزاندن چربی‌های بیشتر یا افزایش رشد عضلانی)، و سپس به سادگی مقادیر مواد غذائی را متناسب با آن تنظیم کنید ـ کمی کالری کمتر به همراه تمرینات هوازی در طول تمرین برای کات کردن یا کمی کالری بیشتر. به همراه تمرینات شدید و سنگین با وزنه برای افزایش حجم گرفته‌اید تا بر حجم عضلانی خود بیافزائید، تنها چند هفته با این هدف فاصله دارید.
● نگاهی بر برنامه غذائی پنج هفته‌ای
برنامه غذائی که در ادامه خواهید دید، برنامه یک هفته‌ای است که برای بدنی اکتومورف طراحی شده، شخصی متوسط، لاغر اندام و کم‌چربی با مقداری حجم عضلانی با حدود ۷۰ کیلو وزن. شامل دو برنامه یکی برای روزهای تمرین و دیگری برای روزهای استراحت. وعده‌های غذائی خود را در طول روز، در زمان‌هائی که در برنامه ذکر شده تقسیم کنید و البته بخشی هم اختصاص دارد به تغییراتی که باید در رژیم اعمال کنید تا رژیمی مناسب با تیپ بدنی خودتان به‌دست آورید.
● ملاحظات غذائی
▪ سعی کنید روزانه ۴ تا ۸ لیتر آب بنوشید.
▪ هر روز صبح همراه صبحانه، یک عدد مولتی ویتامین مصرف کنید ۱۰۰۰؛ تا ۲۰۰۰ میلی‌گرم ویتامین C و ۴۰۰ واحد ویتامین E.
▪ یک ساعت قبل از خواب، مکمل ZMA مصرف کنید (روی، منیزیم و ویتامین B۶).
▪ این برنامه با محدوده متنوعی از غذاها طراحی شده برای این‌که شما را در پایبندی به رژیم پشتیبانی کند. اگر ترجیح می‌دهید که در هر وعده‌ای را برای خود در نظر بگیرید که از نظر مقادیر درشت مغذی‌ها، یعنی پروتئین، کربوهیدرات‌ و چربی با آن‌چه در برنامه ذکر شده برابری کند.
ـ برنامه را مطابق آن‌چه ارائه شده از شنبه تا پنجشنبه اجرا کنید. در روز جمعه، صبحانه‌ای مشابه آن‌چه در لیست آمده میل کنید. در باقیمانده زمان روز، سه وعده مصرف کنید که هر یک چهار ساعت باهم فاصله داشته باشند و می‌تواند هر چیزی که شما بخواهید را شامل شود، به شرط رعایت یک هشدار: زیاده‌روی ممنوع! اگر دوست دارید پیتزا بخورید، یک پیتزای کامل نخورید، دو تکه کافی است. اگر هوس کردید بستنی بخورید، مقداری بستنی مخلوط با مغز گردو کفایت می‌کند نه یک کاسه بستنی میکس شده با موز و مخلفات دیگر. در آخرین وعده روز جمعه، یک فنجان پنیر کم‌چربی یا یک پیمانه پروتئین کازئین قبل از خواب میل کنید.
● نگاهی بر برنامه تمرین پنج هفته
هرچند این برنامه غذائی شما را به خوبی در مسیر دستیابی به اهدافتان قرار می‌دهد، ولی رعایت نکاتی در مورد تمرین الزامی است:
▪ برنامه تمرین خود را بر پایه حرکات وزنه آزاد قرار دهید، از جمله پرس سینه هالتر، پرس سینه دست جمع، اسکوات، پرس سرشانه هالتر، حرکات پاروئی، انواع ددلیفت و جلوبازو با هالتر. در این حرکات اصلی تمرین، از وزنه‌های سنگین استفاده کنید، محدوده تکرارها را در حدود ۸ تا ۱۰ حفظ کنید. این به شما اجازه می‌دهد تا بر سایز خود بیافزائید و هم‌زمان چربی خود را در سطح پائینی حفظ کنید.
▪ فرم صحیح اجرای حرکات را رعایت کنید و حرکات را در دامنه کامل و با کنترل اجرا کنید.
▪ بین ست‌ها به مقدار کافی استراحت کنید. یک قانون کلی این است که ست بعدی را زمانی آغاز کنید که احساس سوزش عضلانی حاصل از ست قبلی از بین رفته باشد که معمولاً این به دو دقیقه زمان نیاز دارد.
▪ روی اصلاح عادات خواب خود کار کنید. اغلب جوانان امروز و به‌طبع آن بدنسازان خواب کافی و مناسبی ندارند، تا نیمه‌های شب بیدار می‌مانند و تقریباً ظهر از خواب بیدار می‌شوند. خواب مناسب و کافی برای رشد عضلانی و کمک به ریکاوری و بهبود ناشی از تمرینات سنگین حیاتی است. ZMA می‌تواند به خواب بهتر و ریکاوری بهتر در حین خواب کمک کند.
ـ زمان زیادی بین جلسات تمرین هر عضله در نظر بگیرید. چهار روز تمرین یک روز استراحت و حتی سه روز تمرین دو روز استراحت فرصت مناسب جهت استراحت و ریکاوری عضلات را در اختیارتان قرار می‌دهد.
● تنظیم برنامه متناسب با خصوصیات شما
ابتدا لازم است تا تیپ بدنی خود را مشخص کنید. از نظر علمی ساختار بدنی انسان‌ها به سه گروه اصلی تقسیم می‌شوند: اکتومورف، مزومورف، اندومورف.
دانستن این‌که به‌طور کلی شما در کدام گروه قرار دارید می‌تواند کمک زیادی به ساختار کلی رژیم غذائی‌تان کند.
▪ افراد اکتومورف، معمولاً افرادی هستند که به سختی وزن اضافه می‌کنند ـ افرادی با بدنی لاغر و استخوانی بدنی باریک، که سوخت و ساز بسیار بالائی دارند. افراد اکتومورف چربی کمی دارند به همراه حجم عضلانی پائین و اغلب از این‌که به سختی می‌توانند بر وزن خود بیفزایند شکایت می‌کنند.
▪ افراد مزومورف معمولاً بهترین بدن‌ها برای موفقیت در بسیاری از رشته‌های ورزشی به حساب می‌آیند. بدن‌هائی که به‌طور ذاتی از ساختار خوبی برخوردارند و مقدار محسوسی عضله دارند. این افراد می‌توانند به سرعت ظاهر بدن خود را تغییر دهند، بر حجم عضلانی بیفزایند یا از چربی‌های خود بکاهند به کمک سوخت و ساز متوسط تا سریعی که دارند. این افراد برای ساختن حجم عضلانی خالص ایده‌آل هستند.
▪ افراد اندومورف، افرادی هستند که به‌طور طبیعی تمایل زیادی برای افزایش ذخایر چربی دارند. از مشخصات اصلی این افراد داشتن سوخت و سازی آرام است که نقطه مثبتش این است که می‌توانند با سرعت بالائی بر وزن و حجم عضلات خود بیفزایند ولی نقطه منفی‌اش این است که وقتی در تلاش برای افزایش حجم عضلانی هستند معمولاً چربی زیادی ذخیره می‌کنند.
ممکن است برخی افراد را بتوان به خوبی جزء یکی از تیپ‌های بدنی طبقه‌بندی کرد، ولی اغلب افراد تا حدودی خصوصیاتی از دو تیپ بدنی را دارا هستند (از جمله اکتومزومورف یا اندومزومورف به حساب می‌آیند). حقیقت این است که همه افراد دوست دارند جزء طبقه‌بندی مزومورف قرار بگیرند، ولی لازم است تا صادقانه خصوصیات خود را بررسی کنید تا بتوانید به درستی تیپ بدنی خود را مشخص کنید؛ اگر این کار را به درستی انجام ندهید، رژیم غذائی بهینه برای شما مشخص نخواهد شد و نتایج مورد نظر را به‌دست نمی‌آورید. برنامه‌ای که ذکر شده، شامل تغییرات هفته‌ به هفته است برای بدنی با تیپ اکتو – مزومورف. در ادامه خواهید دید که چه‌طور باید متناسب با تیپ بدنی خودتان، برنامه غذائی را تنظیم کنید.
▪ اگر شما یک اکتومورف هستید ۱۰ تا ۲۰ گرم به پروتئین خود در هر وعده اضافه کنید. علاوه‌بر این، لازم است تا کربوهیدرات و چربی مصرفی را به مقدار زیادی افزایش دهید. با ۲۰ تا ۳۰ گرم کربوهیدرات در هر وعده شروع کنید. چربی مصرفی را می‌توانید حدود ۱۵ گرم در هر وعده افزایش دهید.
وقتی تغییرات زیادی در برنامه خود اعمال می‌کنید به دقت تغییرات بدن خود را تحت نظر داشته باشید. اگر احساس کردید این مقدار تغییرات باعث افزایش زیاد ذخایر چربی شما می‌شود، به مقادیری بازگردید که در عین حال که شما را در مسیر افزایش وزن و حجم حفظ می‌کند، هم‌زمان با سرعتی کنترل شده باعث افزایش ناگهانی ذخایر چربی شما نمی‌شود.
نکته اصلی برای این تیپ بدنی به‌خصوص این است که هر دو و نیم تا سه ساعت یک‌بار غذای مناسبی را به بدن برسانید. یک اکتومورف هرگز نباید نسبت به ساعت مصرف وعده‌های غذائی بی‌اهمیت باشد. در غیر این‌صورت در افزایش وزن با مشکل مواجه می‌شود.
▪ اگر شما یک اندومورف هستید، نیاز دارید که رژیم غذائی خود را تحت کنترل بیشتری داشته باشید. اگر وزن شما بین ۷۰ تا ۹۰ کیلوگرم است، پروتئین دریافتی در هر وعده را باید در همان حدی که در برنامه ذکر شده حفظ کنید. لازم است کربوهیدرات مصرفی را به ۱۰ تا ۳۰ گرم در هر وعده کاهش داده، و چربی مصرفی را کمتر از ۶ گرم در هر وعده حفظ کنید. افرادی که در این تیپ بدنی طبقه‌بندی می‌شوند، ناگزیرند که سه هفته تمام به رژیم غذائی ارائه شده پایبند بمانند تا بتوانند تنها یک روز را از رژیم تخطی کنند آن‌هم با رعایت نکاتی که پیش از این در مورد روزهای جمعه ذکر شد.
▪ اگر در حال حاضر بیش از ۷۰ کیلو وزن دارید یا این‌که تیپ مزومورف هستید، هرچند این رژیم برای افرادی با حدود وزن ۷۰ کیلو طراحی شده، ولی برای افراد سنگین‌تر از این مقدار هم قابل استفاده است. اگر وزنتان بین ۹۰ تا ۱۱۰ کیلوگرم هستید، از همان غذاهائی که در این رژیم پایه ذکر شده می‌توانید استفاده کنید، و تنها کافی است مقادیر این غذاها را افزایش دهید تا مقدار پروتئین، کربوهیدرات و چربی شما با نسبت ثابتی افزایش یابد و نیازهای شما را تأمین کند.
▪ برای مثال، پروتئین دریافتی شما باید بین ۱۰ تا ۲۰ گرم در هر وعده افزایش یابد؛ کربوهیدرات مصرفی بسته به تیپ بدنی شما، می‌تواند ۱۰ تا ۲۰ گرم در هر وعده برای افراد اندومورف و حدود ۲۰ تا ۳۰ گرم برای افراد اکتومورف و مزومورف افزایش یابد؛ چربی مصرفی هم باید حدود ۹ تا ۱۵ گرم در هر وعده باشد.
● هماهنگ شدن با رژیم پایه
ـ هفته اول و دوم
در دو هفته اول به رژیم پایه پایبند بمانید (البته با اعمال تنظیماتی که برای هر یک از تیپ‌های بدنی ذکر شد). در طول این زمان، سیر ایجاد تغییرات در بدن خود را دنبال کنید: آیا در حال افزایش وزن هستید یا کاهش آن؟ آیا بدن شما صاف‌تر به‌نظر می‌رسد یا سخت‌تر؟ هم‌چنین دقت کنید که بین وعده‌ها چه احساسی دارید: آیا وقتی زمان وعده بعدی می‌رسد هنوز احساس سیری می‌کنید، یا این‌که خیلی پیش از آن احساس گرسنگی سراغتان می‌آید؟ این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا رژیم غذائی‌تان را در هفته‌های پس از آن به خوبی تنظیم کنید.
▪ هفته سوم تا پنجم
برای سه هفته آخر، رژیم پایه را تغییر دهید، بسته به چگونگی پیشرفتی که داشته‌اید. تغییرات مورد نیاز در این رژیم برای هر کسی متفاوت است، تغییرات باید براساس تیپ بدنی خاص شما و پاسخگوئی بدنتان صورت گیرد. به چند مثال از آنها اشاره می‌کنیم.
ـ اگر در دو هفته اول به سرعت از وزنتان کاسته شد و شما ۳۰ دقیقه قبل از این‌که زمان هر وعده غذائی فرا برسد گرسنگی زیادی در خود حس می‌کنید، پروتئین و کربوهیدرات دریافتی را افزایش دهید، یا با افزایش مقدار هر یک از غذاهای ذکر شده یا با افزودن پروتئین و کربوهیدرات به برخی از وعده‌ها به این هدف دست یابید.
ـ اگر در این زمان به سرعت بر وزن شما افزوده شد و بدن و عضلات صاف‌تر به‌نظر می‌رسیدند، مقداری از کربوهیدرات دریافتی بکاهید در حالی‌که باید پروتئین را در سطح ثابتی حفظ کنید. این کار را با کاهش مقدار غذهای حاوی کربوهیدرات در رژیم غذائی انجام دهید، یا با حذف کربوهیدرات از یک یا دو تا از وعده‌ها در طول روز. این کاهش را به‌تدریج انجام دهید، نه به‌طور زیاد و سریع و وقتی سرعت افزایش وزن شما تحت کنترل درآمد رژیم خود را در حد مناسب نگه دارید.
ـ اگر شما پیشرفت مداومی دارید، تغییرات زیر را در رژیم پایه اعمال کنید (این تغییرات هر هفته اعمال نمی‌شوند).
هفته سوم: ۳۰ تا ۴۰ گرم کربوهیدرات به وعده‌های اول، دوم و سوم بیفزائید.
هفته‌ چهارم: ۱۰ تا ۱۵ گرم پروتئین به وعده اول تا پنجم بیفزائید. هم‌چنین ۲۰ گرم کربوهیدرات به وعده‌های اول تا چهارم اضافه کنید. این تغییرات را از شنبه تا سه‌شنبه انجام دهید؛ در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه همان رژیم پایه را دنبال کنید.
هفته پنجم: کربوهیدرات دریافتی را در وعده‌های اول تا چهارم بین ۲۰ تا ۳۰ گرم افزایش دهید.
● رژیم پایه: روزهای تمرین، نمونه اول
وعده غذائی/ چربی٭/ کربوهیدرات٭/ پروتئین٭/ کالری
▪ صبحانه (۶ صبح)
ـ ۲ پیمانه پروتئین وی/ ۰/ ۲/ ۴۰/ ۱۷۰
ـ یک تکه نان شیرمال متوسط/ ۲/ ۵۶/ ۱۱/ ۲۸۹
ـ ۱ قاشق کره بادام زمینی/ ۸/ ۳/ ۴/ ۹۴
ـ یک فنجان جو پخته/ ۲/ ۲۵/ ۶/ ۱۴۷
▪ نیم‌وعده صبح (۹ صبح)
ـ ۱ پیمانه پودر پروتئین و کربوهیدرات/ ۲/ ۱۲۶/ ۲۵/ ۶۲۵
▪ ناهار (ساعت ۱۲)
ـ ۱۸۰ گرم سینه مرغ/ ۲/ ۰/ ۳۹/ ۱۸۵
ـ ۱ عدد سیب‌زمینی بزرگ/ ۰/ ۳۷/ ۴/ ۱۶۰
ـ ۱ فنجان سبزیجات پخته/ ۰/ ۲۴/ ۵/ ۱۱۸
▪ نیم‌وعده بعدازظهر (ساعت ۳)
ـ ۱۸۰ گرم گوشت بوقلمون/ ۱/ ۳/ ۳۳/ ۱۵۶
ـ ۲ تکه نان کامل گندم/ ۲/ ۲۶/ ۶/ ۱۴۰
ـ ۱ قاشق خردل/ ۰/ ۲/ ۰/ ۹
ـ ۱ عدد سیب بزرگ/ ۰/ ۳۰/ ۰/ ۱۱۰
▪ نیم‌وعده قبل از تمرین (۵ بعدازظهر)
ـ ۱ پیمانه وی/ ۰/ ۱/ ۲۰/ ۸۵
ـ ۱ عدد موز متوسط/ ۰/ ۲۷/ ۱/ ۱۰۵
▪ نیم‌وعده پس از تمرین (۶:۳۰ بعدازظهر)
ـ ۲ پیمانه پروتئین وی/ ۰/ ۲/ ۴۰/ ۱۷۰
ـ ۱ پیمانه پروتئین کازئین/ ۱/ ۴/ ۲۳/ ۱۲۰
ـ نیم لیتر نوشابه ورزشی/ ۰/ ۶۰/ ۰/ ۲۴۰
▪ شام (۷:۳۰ شب)
ـ ۲۴۰ گرم فیله گوساله/ ۸/ ۰/ ۴۸/ ۲۸۸
ـ ۱ فنجان برنج پخته/ ۲/ ۴۶/ ۵/ ۲۱۸
ـ ۱ فنجان کلم بروکلی پخته/ ۰/ ۶/ ۳/ ۳۱
ـ ۱ فنجان سالاد سبزیجات/ ۰/ ۸/ ۳/ ۴۴
ـ ۲ قاشق روغن زیتون و سرکه/ ۱۶/ ۰/ ۰/ ۱۴۴
▪ نیم‌وعده قبل از خواب (۱۰ شب)
ـ ۱۰۰ گرم پنیر کم چربی/ ۲/ ۶/ ۲۸/ ۱۶۳
ـ مقادیر مجموع/ ۴۸/ ۴۹۶/ ۳۴۴/ ۳۸۲۲
مقادیر بر حسب گرم می‌باشد.
● رژیم پایه: روز تمرین، نمونه دوم
وعده غذائی/ چربی٭/ کربوهیدرات٭/ پروتئین٭/ کالری
▪ صبحانه (۶ صبح)
ـ ۲ پیمانه پروتئین وی/ ۰/ ۲/ ۴۰/ ۱۷۰
ـ یک تکه نان شیرمال متوسط/ ۲/ ۵۶/ ۱۱/ ۲۸۹
ـ ۱ قاشق کره بادام زمینی/ ۸/ ۳/ ۴/ ۹۴
ـ یک فنجان جو پخته/ ۲/ ۲۵/ ۶/ ۱۴۷
▪ نیم‌وعده صبح (۹ صبح)
ـ ۱ پیمانه پودر پروتئین و کربوهیدرات/ ۲/ ۱۲۶/ ۲۵/ ۶۲۵
ـ ناهار (ساعت ۱۲)
ـ ۱۸۰ گرم سینه بوقلمون/ ۲۱/ ۰/ ۴۲/ ۱۸۹
ـ نصف فنجان برنج قهوه‌ای/ ۱/ ۲۳/ ۲/ ۱۰۹
ـ نصف فنجان لوبیای قرمز پخته/ ۰/ ۲۰/ ۷/ ۱۱۳
ـ ۱ فنجان لوبیا سبز پخته/ ۰/ ۸/ ۲/ ۳۶
▪ نیم‌وعده بعدازظهر (ساعت ۳)
ـ ۱ عدد کنسرو تن ماهی/ ۵/ ۰/ ۴۱/ ۲۲۰
ـ ۲ تکه نان کامل گندم/ ۲/ ۲۶/ ۶/ ۱۴۰
ـ ۱ قاشق سس مایونز بدون چربی/ ۰/ ۲/ ۶/ ۰
ـ ۱ عدد پرتقال بزرگ/ ۰/ ۲۲/ ۲/ ۸۶
▪ نیم‌وعده قبل از تمرین (۵ بعدازظهر)
ـ ۱ پیمانه پروتئین وی/ ۰/ ۱/ ۲۰/ ۸۵
ـ ۱ عدد سیب بزرگ/ ۰/ ۳۰/ ۰/ ۱۱۰
▪ نیم‌وعده پس از تمرین (۶:۳۰ بعدازظهر)
ـ ۲ پیمانه پروتئین وی/ ۰/ ۲/ ۴۰/ ۱۷۰
ـ ۱ پیمانه پروتئین کازئین/ ۱/ ۴/ ۲۳/ ۱۲۰
ـ نیم لیتر نوشابه ورزشی/ ۰/ ۶۰/ ۰/ ۲۴۰
▪ شام (۷:۳۰ شب)
ـ ۲۷۰ گرم ماهی قزل‌آلا/ ۳/ ۰/ ۵۱/ ۲۴۶
ـ ۱ عدد سیب‌زمینی شیرین بزرگ/ ۰/ ۳۷/ ۴/ ۱۶۰
ـ ۱ فنجان کلم پخته/ ۰/ ۸/ ۳/ ۳۸
ـ ۲ فنجان سالاد سبزیجات/ ۰/ ۸/ ۳/ ۴۴
ـ ۲ قاشق روغن زیتون و سرکه/ ۱۶/ ۰/ ۰/ ۱۴۴
▪ نیم‌وعده قبل از خواب (۱۰ شب)
ـ یک پیمانه پروتئین کازئین/ ۱/ ۴/ ۲۳/ ۱۲۰
ـ مقادیر مجموع/ ۴۵/ ۴۶۹/ ۳۵۵/ ۳۷۱۷
● رژیم پایه: روز استراحت، نمونه اول
وعده غذائی/ چربی٭/ کربوهیدرات٭/ پروتئین٭/ کالری
▪ صبحانه (۶ صبح)
ـ ۲ پیمانه پروتئین وی/ ۰/ ۲/ ۴۰/ ۱۷۰
ـ یک تکه نان شیرمال متوسط/ ۲/ ۵۶/ ۱۱/ ۲۸۹
ـ ۱ قاشق کره بادام زمینی/ ۸/ ۳/ ۴/ ۹۴
ـ یک فنجان جو پخته/ ۲/ ۲۵/ ۶/ ۱۴۷
▪ نیم‌وعده صبح (۹ صبح)
ـ ۱ پیمانه پودر پروتئین و کربوهیدرات/ ۲/ ۱۲۶/ ۲۵/ ۶۲۵
▪ ناهار (ساعت ۱۲)
ـ ۲۴۰ گرم استیک/ ۲۴/ ۰/ ۴۸/ ۳۹۲
ـ ۱ تکه پنیر ورقه‌ای کم چربی/ ۱/ ۱/ ۵/ ۳۸
ـ یک تکه نان همبرگری سبوس‌دار/ ۲/ ۲۲/ ۴/ ۱۱۴
ـ ۱ عدد سیب‌زمینی بزرگ/ ۰/ ۳۷/ ۴/ ۱۶۰
▪ نیم‌وعده بعدازظهر (ساعت ۳)
ـ ۱۸۰ گرم گوشت بوقلمون/ ۱/ ۳/ ۳۳/ ۱۵۶
ـ ۲ تکه نان کامل گندم/ ۲/ ۲۶/ ۶/ ۱۴۰
ـ ۱ قاشق خردل/ ۰/ ۲/ ۰/ ۹
ـ ۱ فنجان گل کلم پخته/ ۰/ ۳/ ۱/ ۲۸
▪ عصرانه (بعدازظهر)
ـ ۱ پیمانه پروتئین وی/ ۰/ ۱/ ۲۰/ ۸۵
ـ ۱ عدد سیب بزرگ/ ۰/ ۳۰/ ۰/ ۱۱۰
▪ شام (۷:۳۰ شب)
ـ ۲۷۰ گرم ماهی آزاد/ ۲۷/ ۰/ ۵۱/ ۴۶۸
ـ ۱ فنجان برنج قهوه‌ای پخته/ ۲/ ۴۶/ ۵/ ۲۱۸
ـ یک تکه نان کامل گندم/ ۱/ ۱۴/ ۲/ ۷۴
ـ ۲۰ ساقه مارچوبه/ ۰/ ۱۲/ ۶/ ۶۰
ـ ۲ فنجان سالاد سبزیجات/ ۰/ ۸/ ۳/ ۴۴
ـ ۲ قاشق روغن زیتون و سرکه/ ۱۶/ ۰/ ۰/ ۱۴۴
▪ نیم‌وعده قبل از خواب (۱۰ شب)
ـ ۱ پیمانه پروتئین کازئین/ ۱/ ۴/ ۲۳/ ۱۲۰
ـ مقادیر مجموع/ ۹۱/ ۴۲۱/ ۲۹۷/ ۳۶۸۵
● رژیم پایه: روز استراحت، نمونه دوم
وعده غذائی/ چربی٭/ کربوهیدرات٭/ پروتئین٭/ کالری
▪ صبحانه (۶ صبح)
ـ ۲ پیمانه پروتئین وی/ ۰/ ۲/ ۴۰/ ۱۷۰
ـ یک تکه نان شیرمال متوسط/ ۲/ ۵۶/ ۱۱/ ۲۸۹
ـ ۱ قاشق کره بادام زمینی/ ۸/ ۳/ ۴/ ۹۴
ـ یک فنجان جو پخته/ ۲/ ۲۵/ ۶/ ۱۴۷
▪ نیم‌وعده صبح (۹ صبح)
ـ ۱ پیمانه پودر پروتئین و کربوهیدرات/ ۲/ ۱۲۶/ ۲۵/ ۶۲۵
▪ ناهار (ساعت ۱۲)
ـ ۱۰۰ گرم پنیر کم چربی/ ۲/ ۶/ ۲۸/ ۱۶۳
۱ فنجان آناناس خرد شده/ ۰/ ۲۰/ ۱/ ۷۹
۳ عدد تخم‌مرغ پخته/ ۱۵/ ۱/ ۱۸/ ۲۲۲
۶ عدد بیسکویت با آرد کامل گندم/ ۴/ ۱۸/ ۲/ ۱۰۸
۱ قاشق کره بادام زمینی/ ۸/ ۳/ ۴/ ۹۴
▪ نیم‌وعده بعدازظهر (ساعت ۳)
ـ ۱۸۰ گرم رست بیف/ ۱۲/ ۲/ ۳۱/ ۲۵۴
ـ ۲ تکه نان کامل گندم/ ۲/ ۲۶/ ۶/ ۱۴۰
ـ ۱ قاشق خردل/ ۰/ ۲/ ۰/ ۹
ـ ۱ فنجان گل کلم پخته/ ۰/ ۳/ ۱/ ۲۸
▪ عصرانه (بعدازظهر)
ـ ۱ پیمانه پروتئین وی/ ۰/ ۱/ ۲۰/ ۸۵
ـ ۱ عدد موز متوسط/ ۰/ ۲۷/ ۱/ ۱۰۵
▪ شام (۷:۳۰ شب)
ـ ۲۷۰ گرم سینه مرغ/ ۳/ ۰/ ۵۲/ ۲۷۷
ـ ۲ فنجان پاستا با آرد کامل گندم/ ۲/ ۷۴/ ۱۴/ ۳۴۸
ـ نصف فنجان سس ماکارونی/ ۳/ ۱۴/ ۲/ ۹۲
ـ ۱ فنجان کدوی پخته/ ۰/ ۷/ ۱/ ۲۹
ـ ۲ فنجان سالاد سبزیجات/ ۰/ ۸/ ۳/ ۴۴
ـ ۲ قاشق روغن زیتون و سرکه/ ۱۶/ ۰/ ۰/ ۱۴۴
▪ نیم‌وعده قبل از خواب (۱۰ شب)
ـ ۱۰۰ گرم پنیر کم چربی/ ۲/ ۶/ ۲۸/ ۱۶۳
ـ مقادیر مجموع/ ۷۳/ ۴۶۸/۳۰۷/۳۵۹۷

مطالب مرتبط
پیام بگذارید