ایروبیک یا ورزش هوازی

ورزش هوازی یا ایروبیک ورزشی است که ضربان قلب در حدود 65 تا 80 درصد حداکثر میزان ضربان قلب برای مدت حداقل 20 دقیقه قرار داشته باشد. هر چند برخی ورزش ها مانند وزنه برداری به طور ناگهانی سبب افزایش ضربان قلب و رسیدن آن به مقدار ضربان مذکور می شوند اما چون ضربان برای مدتی نسبتا طولانی در این مقدار ثابت نمی ماند ورزش هوازی به حساب نمی آیند.

ورزش هوازی و غیر هوازی

ایروبیک در زبان انگلیسی به معنی « با اکسیژن » می باشد. هنگامی که برای مدت طولانی ماهیچه ها مشغول فعالیت هستند آنها به منظور ادامه فعالیت از خون اکسیژن بیشتری را جذب می کنند. قلب و ریه ها به منظور تامین اکسیژن مورد نیاز ماهیچه ها در این بازه زمانی سریع تر کار می کنند. هنگامی که ماهیچه ها به صورت ناگهانی تحت فشار بسیار شدید قرار می گیرند ( مانند وزنه برداری یا دوی 100 متر ) قلب قادر به تامین اکسیژن مورد نیاز آنها نمی باشد و این ورزش ها نمی توانند مستمر و ادامه دار باشند و در بازه های کوتاهی از زمان انجام می شوند، به همین دلیل به آنها ورزش های بی هوازی می گویند.

انواع ورزش های هوازی

هر تمرینی که سبب افزایش ضربان قلب برای مدت نسبتا طولانی شود ورزش هوازی است. فعالیت های روزمره مانند پیاده روی و یا بالا رفتن از پله ها اگر با شدت انجام شوند ورزش هوازی به حساب می آیند.ورزش های هوازی عموما شامل به کار گرفتن عضلات اصلی بدن مانند عضلات ران، بازو ها، عضلات سینه و پشت پا که نیازمند اکسیژن بیشتری می باشند است. دویدن، دوچرخه سواری و شنا از ورزش های هوازی معمول می باشند، اگرچه طیف گسترده ای از فعالیت ها مانند بازی بسکتبال، یوگا و … هم می توانند ورزش هوازی به حساب آیند.

سلامت قلب

ورزش های هوازی تاثیر چشمگیری در افزایش سلامت قلب دارند. وظیفه قلب رساندن خون به مغز، ماهیچه ها و سایر ارگان های بدن است. از آنجا که قلب در طول زمان انجام ورزش هوازی با شدت بیشتر کار می کند به مرور زمان قلب قوی تر می شود. حال که قلب قوی شده در زمان های عادی نیازی ندارد با شدت و قدرت برای رساندن خون به ارگان های بدن کار کند و  ضربان قلب در حال استراحت قرار می گیرد. این امر خطر حملات قلبی و سایر بیماری های قلبی را کاهش میدهد.

کاهش وزن

از دیگر فواید ورزش های هوازی به وجود آودن شرایطی برای سوزاندن کالری در زمانی نسبتا طولانی است. هنگامی که ماهیچه ها کار می کنند به انرژی نیاز دارند. بخشی از این انرژی از کالری مواد غذایی که شما می خورید تامین می شود . اگر شما به اندازه کافی ورزش هوازی انجام دهید بدن برای تامین انرژی مورد نیاز ماهیچه ها چربی های اضافه را می سوزاند. کاهش وزن از طریق ورزش های هوازی به همراه یک رژیم غذایی مناسب بسیار سالم تر از رژیم غذایی تنها است. زیرا یک رژیم غذایی سخت گیرانه و کم کالری باعث ضعف و کاهش حجم عضلانی شما می شود.

فواید دیگر

ورزش های هوازی علاوه بر افزایش سلامت قلب و کمک به کاهش وزن فواید دیگری مانند افزایش سطح انرژی بدن و میل جنسی دارند. این ورزش ها همچنین باعث کاهش استرس و فشارهای ذهنی می شوند. علاوه بر این موارد ورزش کردن در بسیاری از افراد سبب افزایش اعتماد به نفس می شود.

مطالب مرتبط
پیام بگذارید