تغذیه ویژه ی دوران مصدومیت

مصدومیت و آسیب دیدگی امری ست غیر قابل اجتناب که برای هر فردی که درگیر تمرین بدنی و رقابتهای ورزشی می شود امکان بروز آسیب هایی نظیر کشیدگی و پارگی عضلانی، دررفتگی و پیچ خوردگی مفاصل و شکستن استخوان وجود دارد که منجر به دوری فرد از رقابت می شود. رژیم غذایی که در دوره درمان و بازتوانی آسیب اتخاذ می شود، مستقیما روی بهبود سریع آسیب، ترمیم زخمها و شکستگی و نیز افزایش استحکام استخوان و قدرت عضلات نقش داشته و منجر به بازگشت سریعتر فرد به زندگی فعال می شود.

در دوره بازتوانی وقتی میزان فعالیت بدنی شما کاهش یافته است نیازی به مصرف مکملهای پروتئینی و انرژی زا نیست. بلکه در این دوران باید از مواد غذایی کم کالری و مغذی که سرشار از ویتامین و املاح می باشند استفاده نمایید تا گرفتار اضافه وزن نشوید.

مصرف پروتئین

استفاده از منابع غذایی حاوی پروتئین با کیفیت عالی در دوران بازتوانی منجر به ترمیم سریعتر آسیب دیدگی و حفظ توان دستگاه ایمنی می شود. بویژه روزهای اولیه بعد از عمل جراحی ارتوپدی مصرف مواد غذایی پروتئینی نظیر تخم مرغ، لبنیات کم چرب، گوشت ماکیان مناسب است. افرادی که گیاه خوار هستند نیز می توانند از فرآورده های سویا نظیر شیر سویا استفاده نمایند، اما این شیر نسبت به شیر گاو از پروتئین کمتری برخوردار است. پروتئین نه تنها برای عضله سازی لازم و ضروری است، بلکه جهت ساخت استخوانها نیز مهم است. بنابراین اگر دچار شکستگی استخوان شده اید مطمئن شوید که در هر وعده غذایی خود از مواد پروتئینی استفاده می نمایید.

ویتامین C و «روی»

در حالیکه همه مواد ریزمغذی برای بازتوانی مهم هستند اما ویتامین C و روی نقش کلیدی و مهمی در ترمیم بافتها بر عهده دارند. ویتامین C برای ساخت پروتئین کلاژن که برای ترمیم تاندونها، لیگامنتها و زخمها ضروری است، مورد نیاز بدن است. میوه های ترش مزه سرشار از ویتامین C هستند مانند لیمو و پرتغال. هرچند منابع دیگر ویتامین C مانند تمشک، کیوی، سیب زمینی پخته، کلم بروکلی را نیز باید در نظر داشت. «روی» را می توان از دانه ها، غلات و آجیل کسب کرد. بهتر است بجای مصرف مکملهای روی از مواد غذایی طبیعی استفاده کنید زیر مصرف بیش از نیاز روی سبب حالت تهوع و اسهال می شود.

ویتامین D و کلسیم

ویتامین D و کلسیم ریزمغذی هایی هستند که در سلامت استخوان نقش مهمی دارند. اگر دچار استرس فراکچر (شکستگی های ریز سطح استخوان که منجر به دردناکی استخوان بویژه در ناحیه ساق پا می شود) شده اید از این مواد جهت تقویت استخوان باید بیشتر مصرف نمایید. بهترین منبع ویتامین D و کلسیم لبنیات کم چرب می باشد. انواع شیرها از ویتامین D غنی هستند که منجر به جذب بهتر کلسیم می شود. ماست منبع مناسب کلسیم است اما غنی از ویتامین D نیست.

فیبر

استفاده از فیبر در درمان آسیب دیدگی شاید کمی عجیب به نظر آید. اما باید بدانید که مصرف داروهای مسکن خصوصا بعد از عمل جراحی سبب یبوست می شود. مصرف موادغذایی حاوی فیبر مانند آلو به همراه آب فراوان اثرات سوء داروها را کاسته و منجر به عملکرد طبیعی دستگاه گوارش شود.

موفق باشید پروبادی

مطالب مرتبط
پیام بگذارید