توصیه های ایمنی هنگام ورزش

 ورزش حرکتی بسیار مفید برای بدن و سلامتی می باشد به شرطی که همراه با در نظر گرفتن موارد و توصیه های ایمنی باشد در ادامه به نکاتی در رابطه با بهداشت و ایمنی هنگام ورزش می پردازیم

۱- سعی کنید در هوای آزاد و بدون آلودگی ورزش نمائید.

۲- هنگام ورزش از لباس های مناسب همان رشته ورزشی استفاده نمائید.

۳- در خرید کفش ورزشی سعی کنید اندازه کفش را مناسب انتخاب نمائید تا پا در آن به راحتی قرار گیرد . کفش های بزرگتر یا کوچکتر از اندازه پا به هیچ عنوان استفاده نکنید.

۴- استفاده کافی از ظرفیت تنفسی یعنی تنفس عمیق و کافی ضروری است. بدین منظور باز بودن و پاکیزه بودن مجاری تنفسی فوقانی لازم است.

۵- از فعالیت های ورزشی سنگین بطور ناگهانی باید اجتناب نمود. توصیه می‌شود فعالیتهای ورزشی را ازمقدار کم و نسبتاً سبک شروع نموده و بتدریج مقدار و شدت آنرا افزایش دهید.

۶- از ورزش کردن با شکم خالی پرهیز کنید.

۷- نوع ورزش به تناسب سن و جنس انتخاب گردد.

۸- ورزش نباید بعد از یک فعالیت جسمی یا فکری سنگین صورت گیرد.

۹- سعی کنید هنگام ورزش از جوراب های نایلونی استفاده نکنید . استفاده از جوراب های نخی یا الیاف طبیعی مناسب تر است.

۱۰- در هنگام ورزش کردن در زمین یا سالن ها دقیقاً به موانع و خطراتی که امکان دارد پیش بیاید توجه کنید و از برجستگی ها و یا فرورفتگی های محیط بازی اطلاعات حاصل کنید .

۱۱-  چگونگی استفاده از وسایل ورزشی را بدانید تا از ورزش خود لذت ببرید.

۱۲- سعی کنید ورزش و تمرینات را با توجه به فصل انجام دهید.اگر در فصل گرما هستید ، ورزش ها و حرکات را سبک،‌ملایم و با فاصله، و اگر در فصل سرما هستید، حرکات و تمرینات را پی در پی و به تندی انجام دهید.

۱۳- از نوشیدن آب زیاد یا آشامیدنی های بسیار سرد در خلال ورزش پرهیز کنید.

۱۴- در فصل تابستان جهت استفاده از استخر ، حتماً قبل از داخل آب شدن ، دوش بگیرید تا بدن نسبت به آب سرد عادت کند.

۱۵- پس از فعالیت های ورزشی در معرض جریان هوای سرد قرار نگیرید زیرا احتمال ابتلا به امراض مختلف  همیشه وجود دارد.

۱۶- پس از ورزش ، جهت نظافت بدن ، دوش با آب گرم  فراموش نشود .

۱۷- سعی کنید پس از تمرین و بازی ، لباس های ورزشی خود را شسته و در زیر نور آفتاب خشک کنید . زیرا لباس های ورزشی آغشته به عرق بدن ، محیط مناسبی برای رشد قارچ های بیماری زا می باشد، که در صورت استفاده مجدد از آن ها می توانند انسان را مبتلا نمایند.

۱۸- بهتر است فاصله مصرف غذا تا شروع تمرینات ورزشی ،‌ کمتر از ۳ ساعت نباشد تا هضم و جذب مواد غذایی ، انجام گرفته و خون به مقدار کافی در دسترس ماهیچه ها باشد . ضمناً از نیم ساعت مانده به تمرین تا یک ربع بعد از تمرین ، از صرف نوشیدنی های خیلی سرد خودداری نمایید.

۱۹- احساس خستگی و کوفتگی در پایان تمرین مخصوصاً‌ در مسابقات ورزشی دست می دهد . در این حالت، بدن کاملاً به حالت عادی برنگشته و آمادگی هضم معمولی غذا را ندارد و مدتی طول می کشد تا پس از فعالیت شدید، اشتها به وجود آید .بنابراین بعد از تمرینات و مسابقات، تنها مواد غذایی مناسب ، نوشیدنی هاست مخصوصاً آب میوه.

۲۰- نیم ساعت قبل از تمرین و یک ربع بعد از آن، از آشامیدن نوشیدنی‌های خیلی سرد باید خودداری شود.

۲۱- پیوسته اصول انسانی و احترام به دیگران را مد نظر داشته و مانند یک ورزشکار واقعی رفتار نمایید.
موفق باشید پروبادی
مطالب مرتبط
پیام بگذارید