رابطه گروه خونی و طول عمر

گروه خونی هر فردی در یکی از چهار دسته A، B، AB یا O قرار می‌گیرد. اخیرا تحقیقات نشان داده است که گروه خونی افراد با طول عمرشان ارتباط دارد.

 

بر اساس تحقیقات، افرادی که گروه خونی A، B یا AB دارند، بیشتر ممکن است که دچار بیماری‌های قلبی شوند و نسبت به افرادی که گروه خونی O دارند، طول عمر کوتاه‌تری دارند.

 

با این حال، این موضوع بدین معنی نیست که تمام گروه‌های خونی غیر از O باید بیشتر نگران باشند؛ زیرا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و مدت‌زمان زندگی افراد تحت تأثیر عوامل دیگری مانند ورزش و سلامت عمومی نیز قرار دارد.

 

در این تحقیق دانشمندان حدود ۵۰۰۰۰ نفر از افراد میان‌سال و کهن‌سال را در شمال شرقی ایران به مدت ۷۰ سال تحت نظر داشتند. دانشمندان متوجه شدند افرادی که گروه خونی غیر از O دارند، ۹ درصد بیشتر احتمال دارد در حین مدت تحقیق به دلیل بیماری جان خود را از دست دهند. همچنین دانشمندان دریافتند این افراد ۱۵ درصد بیشتر احتمال دارد که در اثر بیماری‌های قلبی بمیرند. این میزان در مقایسه با افرادی است که گروه خونی O دارند.

 

دکتر آرش اعتمادی، متخصص اپیدمیولوژی (مطالعه نحوه انتشار بیماری‌ها و عوامل بیماری‌زا یا هر عاملی که به سلامت مربوط باشد) در مؤسسه ملی سلامت آمریکا، در این رابطه گفت: «واقعاً برایم جالب است. افرادی که دارای گروه‌های خونی خاصی هستند، بیشتر به دلیل بیماری‌های خاص جان خود را از دست می‌دهند».

 

همچنین دانشمندان ارتباط میان گروه خونی افراد و خطر ابتلا به سرطان معده را نیز بررسی کردند. سرطان معده در میان افرادی که در شمال شرقی ایران زندگی می‌کنند، بسیار شایع است. دانشمندان دریافتند افرادی که گروه‌های خونی غیر از O دارند، در مقایسه با افرادی که گروه خونی O دارند، ۵۵ درصد بیشتر به سرطان معده مبتلا می‌شوند. این تحقیق روز ۱۴ ژانویه به صورت آنلاین در نشریه BMC Medicine منتشر شد.

 

ارتباط میان گروه خونی افراد و میزان ابتلا به بیماری و طول عمر، حتی زمانی که دانشمندان فاکتورهای دیگری مانند سن، جنس، سیگار کشیدن، شرایط اجتماعی-اقتصادی و قومیت‌گرایی را نیز در نظر گرفتند، وجود داشت.

 

تحقیقات قبلی نشان داده بودند افرادی که گروه خونی غیر از O دارند، بیشتر احتمال دارد که به سرطان‌های خاص و بیماری‌های قلبی مبتلا شوند؛ اما هنوز مشخص نبود که آیا گروه خونی با طول عمر افراد ارتباط دارد یا خیر.

 

 

اطلاعاتی در مورد ویژگی‌های زیستی خون نزدیک به ۱۱۰۰۰ نفر از افراد شرکت‌کننده، از جمله سطح کلسترول، سطح گلوکز و فشارخون بررسی شد. با این حال، تنها معیارهای خاصی مشخص گردید. به عنوان مثال، افرادی که گروه خونی A دارند، در کل کلسترول بیشتری داشتند و کلسترول LDL آن‌ها که به عنوان کلسترول بد نیز شناخته می‌شود، بیشتر بود.

 

احتمال دارد که میزان کلسترول بالا بتواند یکی از دلایل افزایش مرگ‌ومیر را توضیح دهد. همچنین افرادی که گروه‌های خونی غیر از O دارند، بیشتر دچار لخته خونی می‌شوند و این لختگی می‌تواند منجر به مشکلات قلبی شود.

 

علاوه بر این، ژنی که تعیین‌کننده گروه خونی است، روی همان کروموزومی قرار دارد که ژن‌های کنترل‌کننده کلسترول خون قرار دارند.

 

با این حال، احتمالاً میزان کلسترول به تنهایی باعث تفاوت در طول عمر افراد نمی‌شود. اعتمادی گفت: «فکر می‌کنیم هر دو علت در افزایش مرگ‌ومیر تأثیر دارند».
دکتر Massimo Franchini، مدیر بخش خون‌شناسی و انتقال خون در بیمارستان Carlo Poma‌در ایتالیا که در این تحقیق شرکت نداشت، در این باره گفت: «اگرچه افرادی که گروه‌های خونی غیر از O دارند، بیشتر در معرض خطر هستند؛ اما نباید نگران این موضوع باشند که گروه خونی آن‌ها یک عامل تعیین‌کننده در وضعیت سلامتشان است».

 

وی افزود: «این که گروه خونی افراد چیزی غیر از O باشد، تنها یک عامل خطرزا محسوب می‌شود و در واقع میلیون‌ها فرد در سراسر جهان وجود دارند که گروه خونی غیر از O دارند و هرگز این بیماری‌ها را نداشته‌اند و نخواهند داشت. در نتیجه به نظر من، یک روش زندگی سالم همچنان یکی از عوامل اصلی و مؤثر بر روی شرایط سلامتی یک فرد محسوب می‌شود».

 

منبع:irannaz.com

مطالب مرتبط
پیام بگذارید