غذاهای مخصوص چاقی و افزایش وزن

در این مطالب به معرفی مواد غذایی افزایش وزن و چاقی می پردازیم

شربت ذرت

حتی اگر واقعاً از ذرت ساخته شده باشد، یکی از بدترین مواد خوراکی برای سلامتی شماست! این شربت، کاملاً فراوری شده است و شما را به مصرف بیشتر قند تحریک می‌کند، همچنین سرشار از کالُری است. مصرف این شربت شما را دچار مشکلات کبدی خواهد کرد.

 نوشابه

یک قوطی نوشابه حاوی ۳۶ گرم کربوهیدرات یا بیشتر است، که همه‌اش کالری تهی و بدون هیچگونه فیبر یا ماده مغذی است، بنابراین می‌تواند قند خون شما را دچار افت یا افزایش ناگهانی کند.

 مربا و ژله

مربا یا ژله‌ی هر میوه ای، سرشار از قند است. حتی ژله یا مرباهای اصطلاحاً هفت میوه هم که شکر افزودنی ندارند، سرشار از قند هستند. البته انتخاب چنین ژله و مرباهایی قطعاً بهتر از انواعی است که ساخته شده بکمک قند هستند، اما کماکان باید در مصرف آن محتاط باشید.

موز

یک موز، در حالی که سرشار از فیبر و پتاسیم است، اما حدود ۲۷ گرم کربوهیدرات خالص دارد. موز در بین میوه‌ها حاوی بالاترین میزان قند است!

 سیب

سیب به طرق مختلف برای شما خوب است. اما اگر در حال مراقبت از مصرف کربوهیدرات خود هستید، می‌تواند بجای آن، کیوی یا توت فرنگی بخورید. یک سیب، حاوی ۲۱ گرم کربوهیدرات است.

 نان

حتی نان‌های غلات کامل هم حدود ۲۰ گرم در هر تکه‌شان کربوهیدرات دارند. این مقدار، در نان‌های سفید بیشتر هم هست. بنابراین سعی کنید تا مصرف نان خود را محدود کنید.

 ماکارونی

آرد سفید یا ماکارونی سمولینا، یک غذای سرشار از قند است! در عوض سعی کنید تا ماکارونی سبوس‌دار یا ماکارونی کینو آ یا ماکارونی گندم سیاه بخورید و وعده‌های غذایتان را به اندازه انتخاب کنید.

 آبمیوه

هنگامی که بجای خوردن میوه، آب آنرا می نوشید، فیبر میوه که نقش کاهنده‌ی قند خون دارد را از دست می‌دهید. بعلاوه، مردم بندرست نصف لیوان آبمیوه که معادل یک میوه است را می‌نوشند! یک وعده آبمیوه معمولاً بیشتر از یک لیوان عادی است، و عموما هم دارای مواد افزودنی همچون شکر است.

 دسر

حتی یک کیک سالم و بدون شکر هم سرشار از کربوهیدرات است. بهرحال سعی کنید تا کیک‌های خود را توسط استویا یا میوه‌ها شیرین کنید.

 سبزیجات نشاسته ای

نخود فرنگی و ذرت، در هر فنجان بیشتر از ۳۰ گرم کربوهیدرات دارند! پس در عوض چنین سبزیجاتی، به سراغ مصرف سبزیجات برگ سبز یا کلم بروکلی بروید.

مطالب مرتبط
پیام بگذارید