لاغری با آب کرفس از دروغ تا واقعیت

آیا واقعا آب کرفس باعث لاغری می شود

بسیاری عقیده دارند که آب کرفس در فرآیند لاغری معجزه می کند و برای لاغری و دستیابی به تناسب اندام رژیم های سخت لاغری با آب کرفس می گیرند اما آب کرفس تا چه حد در چربی سوزی موثر است و یا اصلا موثر است؟!!
در پاسخ باید گفت آب کرفس همانطور که در باور عموم است معجزه گر نیست و چه بسا استفاده زیاد از آن برای بدن فوق العاده مضر است.

شاید تا حالا در باشگاه به کسانی برخورده اید که ادعا دارند که موفق شده اند مقدار قابل توجهی وزن (حدود ۳ تا ۴ کیلوگرم) با آب کرفس کم کنند.خب ادعای آنها کاملا درست است ،اما این کاهش وزن بر اثر چیست و یا این کاهش وزن واقعی است. پاسخ منفی است، در جواب باید گفت که آب کرفس به دلیل دارا بودن مقادیر بالای پتاسیم باعث دفع آب بدن شما می شود و مصرف آب کرفس در یک دوره زمانی سبب از بین رفتن آب بدن شما می شود  و  همین آب تخلیل رفته باعث کاهش وزن شما می شود و در عمل هیچ گونه چربی سوزی نداشته اید.بنابراین درست است که وزن کم کرده اید ولی کاملا کاذب است و با قطع مصرف آب کرفس و نوشیدن مجدد آب به مرور وزن شما باز خواهد گشت.
اصولا بدترین روش برای اندازه گیری میزان چربی سوزی استفاده از ترازو است.زیرا ترازو فقط مقدار کاهش وزن یا افزایش را نشان می دهد و حال ممکن است این تغییرات وزن و کاهش یا افزایش آن بر اساس خیلی از علت ها باشد و صرفا با کم شدن میزان وزن دلیل چربی سوزی نیست .پس ترازو را کنار بزارید و هنگامی که می خواهید تغییرات خود را ببینید می توانید از عکس گرفتن روبروی آیینه و یا اندازه گیری سایز استفاده کنید.

دلیلی که مصرف  آب کرفس برای کاهش وزن توصیه نمی شود:

می گویند کرفس یک سبزی کالری منفی است
خب این دلیل کاملا درست است اما این کالری منفی صرفا باعث کاهش وزن نیست،اصلا کالری منفی چیست؟کالری به منفی به میوه ها وسبزیجات و مواد غذایی گفته می شود و دارای فیبر بالا و کالری کم هستند از این رو مصرف و هضم آن توسط سیستم گوارش مقدار بیشتری کالری نیازمند است نمونه بارز آن کرفس،هر ۱۰۰ گرم کرفس دارای ۲۰ کالری است در صورتی که هضم آن احتیاج به ۴۰ کالری دارد.از این رو بدن اصطلاحا ۲۰ کالری استفاده کرده است.خب این در مورد کرفس ببنیم آب کرفس چگونه است.بیشترین فیبر کرفس در ساقه آن موجود است هنگامی آب آن گرفته می شود عملا فیبر آن از بین می رود و براحتی قابل هضم است و دیگر نمی توان آن را کالری منفی نامید زیرا بدن به کالری زیادی برای هضم آن نیاز ندارد از طرفی دیگر برای تهیه یک لیوان آب کرفس به مقداری بیش از ۱۰۰ گرم نیاز است و بنابراین این مقدار اضافه خود شامل کالری اضافه است و در نتیجه نه تنها چربی سوزی نمی کند بلکه باعث افزایش وزن نیز می شود.

خب حالا حتما با خودتان می گوید خود کرفس را مصرف می کنیم

متاسفانه باید گفت این تفکر هم جندان صحیح نیست. مصرف کرفس همراه ساقه همانطور که توضیح داده شد باعث مصرف کالری اضافه برای هضم می شود اما این مقدار چقدر است در هر ۱۰۰ گرم بدن ۲۰ کالری اضافه مصرف می کند اما ۲۰ کالری چقدر ممکن است به کاهش وزن کمک کند؟
بدت برای سوزاتدن یک کیلو چربی تقریبا نیاز به مصرف ۷۰۰۰ کالری دارد که اگر بخواهیم این مقدار را در مدت زمان یک هفته مصرف کنید روزانه باید ۱۰۰۰ کالری مصرف کنیم حال بیایید مقایسه کنیم

هر ۱۰۰ گرم کرفس = مصرف ۲۰ کالری بنابراین برای رسیدن به این مقدار باید روزانه کیلو ها گرم کرفس استفاده کنید که عملا غیر ممکن است.
از طرفی دیگر کرفس دارای اسیدهای چرب فرار است که مصرف بالای آن سبب تحریک اشتها می شود و شما را وادار به خوردن غذا می کند،علاوه بر آن کرفس نفاخ است و ممکن است با خوردن زیاد آن سبب اذیت دستگاه گوارشی شما شود.و همانطور که گفته شد مصرف زیاد آن سبب از دست رفتن آب بدن می شود.بنابراین مصرف بالای آن معقولانه به نظر نمی رسد

پس راهکار چیست؟ برای لاغر شدن ،چربی سوزی و در کل تناسب اندام هیچ راهی به جز تغذیه درست و سالم و از همه مهمتر به اندازه به همراه ورزش است
شما می توانید کرفس را در برنامه غذایی خود جای دهید به شرط اینکه مقدار آن منطقی باشد و در کنار دیگر مواد غذایی سالم استفاده شود .زیرا کرفس به شرط استفاده درست و کافی دارای خواص فوق العاده ای مانند کنترل فشار خون و کلسترول بد و احساس سیری در هنگام گرسنگی می شود و مصرف آن به صورت بخار پز در کنار غذا بسیار مناسب است.

موفق باشید پروبادی

مطالب مرتبط
پیام بگذارید