آمینو اسید چیست و مواد سرشار آن

آمینو اسید

مهمترین ساختار پروتئین ها را اسید های آمینه تشکیل می دهند که تفاوت عمده آنها با دسته کربو هیدرات ها و چربی ها در وجود عنصرنیتروژن در ساختار سلولی آمینو اسید ها علاوه برسه عنصر کربن ، هیدروژن و اکسیژن می باشد. دانشمندان طی سال های مختلف حدوداً 20 اسید آمینه اصلی را کشف ونام گذاری کرده اند واین اسید های آمینه را به دو دسته ضروری و غیر ضروری تقسیم بندی کرده اند.

اسید های آمینه ضروری :

بدن قادر به ساختن آنها نیست و باید از طریق رژیم غذائی تامین شوند . آرژنین ، لیزین ، تره اونین، لوسین ، میونین ، والین ، فنیل آلین ،ایزو لوسین و … از اسید های آمینه ضروری هستند.
اسید های آمینه غیر ضروری :

بدن توانایی ساخت و سنتز آمینو های غیر ضروری را دارد. گلیسین ، آلین ، گلوتامین ، لیستین و ….از اسید های آمینه غیرضروری هستند.

انواع آجیل

آجیل و حبوباتی همچون گردو، بادام، و بادام زمینی سرشار از آمینو اسید ضروری «الآرژنین» هستند. این آمینو اسید، برای بهبود عملکرد ایمنی بدن، کمک به سوخت و ساز و توده‌ی عضلانی، افزایش تولید کلاژن و رشد استخوان‌ها مفید است. همچنین این آجیل‌ها منبعی عالی برای «ایزولوسین» هستند، آمینو اسیدی ضروری که قند خون را ثابت نگاه داشته و انرژی تولید میکند.بادام و بادام زمینی هم دارای سطح بالایی از آمینو اسید «فنیل آلانین» هستند که باعث بهبود روحیه و خلق و خوی شما خواهد شد.

انواع ماهی

همه‌ی ماهی‌ها نیز منبعی غنی از انواع آمینو اسیدهای ضروری، همچون ایزولوسین، لیزین و متیونین هستند. بعلاوه، ماهی‌های چرب مثل سالمون، ماهی تن، شاه ماهی و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ هستند که در جلوگیری از بیماری‌های قلبی مؤثر اند.

پروتئین سویا

پروتئین سویا نیز حاوی مقادیر زیادی از آمینو اسیدهای ضروری مانند «ایزولوسین، لیزین، متیونین، تریپتوفان و والین» است. پروتئین سویا می‌تواند برای افراد گیاهخواری که در رژیم غذایی‌شان از برخی آمینو اسیدها محرومند، نقش مهمی بازی کند.

تخم مرغ

تخم مرغ‌ها حاوی مقادیر زیادی پروتئین و آمینو اسیدهایی همچون متیونین، ایزولوسین و لیزین، و در عین حال کالری کمی هستند. مطابق برخی از منابع، تخم مرغ همچنین منبع خوبی برای تریپتوفان هم هست، آمینو اسیدی که در تولید سروتونین، برای بهبود روحیه و خلق و خو نقش دارد.

مطالب مرتبط
پیام بگذارید