بدنسازی و فیتنس

رژیم غذای یک بدنساز چگونه است

طبق تفکر اشتباه منسوخ شده در گذشته بدنسازی تنها به تمرین در باشگاه خلاصه می شد و دیگر فاکتورها از جمله تغذیه و استراحت کافی کاملاً نادیده گرفته می شد اما در علم جدید تفکر ها کاملاً تغییر کرده و این موضوع به اثبات رسیده که تغذیه مناسب مهمترین عامل و فاکتور در رسیدن بدن به هدف و تناسب اندام است فرقی نمی کند شما چه هدفی دارید میخواهید افزایش حجم داشته باشید یا کاهش وزن و چربی سوزی شما برای رسیدن به این اهداف حتماً باید رژیم غذایی صحیح و مناسب آن هدف را رعایت کنید بعد از عامل تغذیه دو عامل تمرین و خواب و استراحت کافی از دیگر عامل های مهم در رسیدن به نتیجه می باشند،در این مقاله سعی می کنیم که منظور از رژیم غذای یک بدنساز را برای شما شرح دهیم و نکات مهم آن را بازگو کنیم.

کالری دریافتی برای بدن ساز بسیار مهم است

یکی از مهم ترین فاکتور ها در رژیم غذایی کالری دریافتی است،این فاکتور همواره باید اندازه گیری شود و رژیم غذایی طبق دریافت کالری و میزان مصرف آن تنظیم شود به این صورت که اگر شما قصد افزایش حجم و عضله سازی را دارید باید کالری دریافتی مقداری بیشتر از کالری مصرفی شما باشد و اگر قصد چربی سوزی و کاهش وزن را دارید باید کالری دریافتی خود را کمتر از مقدار کالری مصرفی تنظیم کنید همچنین می توانید با برابر قرار دادن کالری دریافتی و مصرفی ثبات وزنی را در خود ایجاد کنید،برای محاسبه کالری دریافتی روزانه می توانید ارزش غذایی هر ماده غذایی را در اینترنت جستجو کنید معمولاً مقادیر داده شده در اینترنت بر حسب هر ۱۰۰ گرم می باشد بنابراین شما می‌توانید با چیدمان مناسب مقدار کالری دریافتی خود را در روز تنظیم کنید البته تنظیم تخصصی بر اساس دریافت پروتئین کربوهیدرات و چربی مورد نیاز ،نیاز به تجربه کافی دارد و میتوانید از کارشناس تغذیه یا مربی بدنساز کمک بگیرید

تعداد وعده های غذایی

فرقی نمی کند هدف شما چه باشد باید تعداد وعده های غذایی معینی در روز میل کنید از حذف وعده های غذایی به بهانه کاهش وزن خودداری کنید چرا که حذف وعده های غذایی موجب ایجاد بیماری و مشکلات به دلیل کمبود ویتامین و سایر مواد مورد نیاز بدن خواهد شد از جمله وعده های مهم غذایی خوردن صبحانه بر خلاف برخی از عقاید اشتباه می تواند شما را در رسیدن به هدف خود بسیار یاری کند،به طور مثال اگر شما قصد کاهش وزن و چربی سوزی دارید می توانید با یک صبحانه غنی از پروتئین و با فیبر بالا به عضله سازی و در کنار آن چربی سوزی بسیار کمک کنید همچنین مصرف فیبر سبب می شود که شما در طولانی مدت احساس سیری داشته باشید و از اشتهای کاذب شما برای خوردن کالری بیشتر جلوگیری شود.

غذای بدنساز باید شامل چه باشد

غذای یک بدنساز باید شامل کربوهیدرات، پروتئین و چربی های مفید باشد،بسیاری با این تفکر اشتباه که می خواهند کاهش وزن و چربی سوزی داشته باشند اقدام به حذف کامل کربوهیدرات و چربی می کند در حالی در رژیم غذای یک بدنساز حتماً باید کربوهیدرات و چربی های مفید وجود داشته باشد اما مقدار کربوهیدرات با توجه به هدف ورزشکار و نوع و شدت فعالیت بدنی متفاوت است،علت تاکید بر روی مصرف کربوهیدرات این می باشد که کربوهیدرات ها منبع انرژی بسیار مناسب برای فعالیت های بدنی می باشد و کربوهیدرات های مفید شما را در تمرین های ورزشی و همچنین در عضله سازی کمک می کند اگر قصد کاهش وزن و چربی سوزی دارید از رژیم غذایی کم کربوهیدرات استفاده کنید اما هیچ گاه کربوهیدرات را به صورت کامل قطع نکنید و دلیل تاکید بر روی استفاده از چربی های مفید دو دلیل است،دلیل اول اینکه مصرف چربی های مفید به افزایش ترشح هورمون رشد در بدن بسیار کمک خواهد کرد و دوم اینکه برخی از ویتامین ها در بدن که محلول در چربی هستند و برای جذب در بدن نیاز به چربیهای مفید دارند از جمله چربی های مفید می توان به امگا تری و روغن زیتون اشاره کرد

یک بدنساز برای رسیدن به عضلات با کیفیت و تناسب اندام همواره باید میوه و سبزیجات را در برنامه غذای خود جا دهد میوه ها و سبزیجات منابع بسیار عالی برای ویتامین ها،مواد معدنی و همچنین فیبر می‌باشند و اکثر میوه ها دارای کالری و چربی بسیار پایین هستند همچنین می‌توانید از خواص میوه های خشک نیز بهره ببرید

در پایان آخرین توصیه مناسب برای تغذیه ایده آل بدنسازان این است که مصرف آجیل و مغزها را نیز در برنامه غذایی خود قرار دهند زیرا مغز ها دارای خاص بالا از جمله چربی مفید و پروتئین و دیگر مواد بسیار عالی مانند آنتی اکسیدان،فیبر،پروتئین،آرژنین و دیگر مواد عضله ساز است

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن