علت خستگی سریع در تمرینات | ضعف بدنی در هنگام تمرین

مطمئناً بسیاری از شما دوستان گاهی اوقات و یا به صورت همیشگی در هنگام تمرینات ورزشی خصوصاً تمرینات بدنسازی احساس کمبود انرژی و خستگی سریع را دارید اما این حالت به چه علتی صورت می‌گیرد و چرا در تمرینات بدنسازی خیلی زود خسته می شویم در این مقاله از پروبادی به دلایل خستگی سریع در تمرینات بدنسازی می پردازیم.

دلایل خستگی سریع در تمرینات بدنسازی:

تغذیه اشتباه و کالری ناکافی:

مهمترین و اصلی ترین دلیل خستگی و ضعف در تمرینات تغذیه اشتباه و عدم دریافت کالری کافی برای فعالیت ورزشی است،یکی از اشتباهات بزرگ ورزشکاران و بدنسازان در رژیم غذایی خصوصاً رژیم غذایی کاهش وزن این است که مقدار کالری دریافتی را به صورت بسیار زیادی پایین می آورند که نتیجه آن عدم انرژی کافی برای انجام فعالیت است درست است که برای چربی سوزی و کاهش وزن باید کالری دریافتی مقداری کمتر از کالری مصرفی باشد اما اگر این مقدار به طور زیادی کاهش یابد سبب ایجاد ضعف و بی حالی در فعالیت‌های روزمره به خصوص فعالیت های ورزشی می شود و همواره سعی کنید کالری خود را به صورت استاندارد و معقولانه تنظیم کنید

کم خوابی و استراحت کم

خواب خصوصاً خواب شبانه یک عامل بسیار ضروری برای ریکاوری و بازیابی انرژی و همچنین عضله سازی است اگر خواب یک ورزشکار یا بدنساز کافی نباشد و یا زمان آن تنظیم نباشد کل سیستم بدن به هم میخورد و بازیابی انرژی ریکاوری دچار مشکل می شود بنابراین همواره سعی داشته باشید ۸ ساعت حداقل در شبها بخوابید و در صورت امکان یک ساعت خواب نیمروزی داشته باشید همچنین بعد از خواب استراحت نقش بسیار مهمی در ریکاوری شما دارد بعد از هر جلسه تمرینی سعی کنید از انجام فعالیت شدید ورزشی خودداری کرده و همچنین قبل از تایم ورزش و نزدیک به جلسه تمرینی خود سعی کنید استراحت کافی داشته باشید و فعالیت‌های سنگین خودداری کنید سنگین خودداری کنید

کم آبی بدن علت ضعف و بی حالی

یکی از روشها و تفکرات اشتباه خصوصاً در رژیم چربی سوزی و کاهش وزن این است که مقدار نوشیدن آب را محدود می کند که این عمل نه تنها هیچ نتیجه مثبتی ندارد بلکه باعث اثرات و ضررات زیادی به فرد ورزشکار و بدنساز خواهد شد از جمله این ضررات احساس ضعف و خستگی زود هنگام در تمرینات است است بنابراین سعی کنید قبل از تمرین به اندازه کافی آب بنوشید و در هنگام تمرین به صورت جرعه آب میل کنید تا از کم آبی بدن جلوگیری شود

تمرین بیش از حد و تمرین زدگی

از جمله دلایل خستگی سریع در تمرین و یکی از دلایل نهان و کمتر مورد توجه قرار گرفته توسط بدنسازان تمرین بیش از حد و دچار شدن آنها به تمرین زدگی یا همان آور ترینینگ است. هنگامی که شخص ورزشکار یا بدنساز دچار تمرین زدگی می شود هنگام تمرینات به سرعت از تمرینات خسته و فراری می شود و مانند سابق انرژی و انگیزه برای انجام فعالیت های ورزشی را ندارد البته تمرین زدگی علائم بسیار زیادی دارد که در یک مقاله جدا به تفسیر درباره آن صحبت خواهیم کرد اما هنگام تمرین زدگی باید از شدت و حجم تمرین ها کم کرد و در صورت امکان مدت زمانی به طور مثال یک هفته را به استراحت پرداخت بنابراین توجه داشته باشید در انجام فعالیت‌های ورزشی هیچگاه زیاده روی نکنید که دچار پدیده تبریز زدگی نشوید به طور مثال در تمرینات بدنسازی یک فرد مبتدی هیچ گاه نباید ۶ روز در هفته تمرین کند و تعداد روز مناسب این فرد ۳ تا ۴ روز تمرین و حداقل ۳ روز در هفته استراحت است تا بدن کم کم با شرایط تمرینی خود را وفق دهد و عضلات فرصت ریکاوری را داشته باشد

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی در بدن

یکی دیگر از مشکلات ورزشکاران و بدنسازان خصوصاً در دوران رژیم کاهش وزن کمبود ویتامین در بدن است به این صورت که ورزشکارانی که برای رژیم غذایی کاهش وزن اقدام می کنند معمولا اشتباه در دریافت مواد غذایی بدن خود را با تنش کمبود ویتامین ها مواجه می کنند و کمبود این ویتامین ها سبب بی حالی و ضعف سریع در تمرینات و فعالیت های ورزشی خواهد شد همواره سعی کنید تغذیه صحیح را داشته باشید و از مواد غذایی سالم خصوصاً سبزیجات و میوه ها برای دریافت کامل ویتامین ها استفاده کنید. یک مسئله مهم دیگر در کمبود ویتامین ها این است که در برخی از رژیم های غذایی اشتباه چربی های مفید را نیز کاملاً مصرف آن را قطع می کنند و چون که بعضی از ویتامین ها محلول در چربی در بدن هستند دچار مشکل در عمل کرد و جذب در بدن میشوند بنابراین همواره سعی داشته باشید از چربی های مفیدی مانند روغن زیتون و کره بادام زمینی و… استفاده بفرمایید

کم خونی،تیروئید و سایر مشکل ها

گاهی اوقات که فرد ورزشکار تمام نکات را رعایت می کند اما باز هم دچار مشکل کمبود انرژی و خستگی در تمرینات می شود باید به وجود یک مشکل یا بیماری در بدن خود مشکوک شود از جمله کم خونی و بیماری تیروئید و سایر بیماری های عفونی و یا غیر عفونی،بنابر این توصیه می شود برای اطمینان بیشتر حتماً اقدام به آزمایش و مشورت با پزشک مربوطه انجام دهند

مطالب مرتبط