مصرف میوه در زمان چربی سوزی

سیاری از بدنسازان و به اصطلاح کارشناسان بدنسازی ، بر این باورند که در طول چربی سوزی باید میوه ها را از رژیم غذای روزانه حذف کرد. در مقابل عده ای در طول رژیم هم از این مواد غذایی با ارزش در مقادیر کم بهره میگیرند و نتایج بسیار خوبی هم کسب می کنند.

از آنجایی که میوه ها به طور عمده از کربوهیدرات ها تشکیل شده اند ، بسیاری از بدنسازان در طول رژیم از مصرف آنها خود داری می کنند برای اینکه مقدار کربوهیدرات دریافتی خود را کاهش دهند. بسیاری از بدنسازان هم در تلاش برای چربی سوزی هستند از میوه ها هراس دارند ، به دلیل فرکتوز موجود در آنها.

بخش عمده کربوهیدرات موجود در اغلب میوه ها از دو قند ساده تشکیل شده : گلوکز و فروکتوز. مقدار هر یک از اینها در میوه های مختلف تفاوت دارد، ولی اغلب آنها حاوی مقدار فروکتوز بیشتری نسبت به گلوکز هستند. گلوکز دارای ساختار مشابهی با قند خون یا گلوکز خون است. وقتی غذاهایی حاوی گلوکز مصرف می کنید، معمولا پس از هضم و جذب به سرعت وارد جریان خون می شود . به همین دلیل گلوکز کربوهیدرات مناسبی است برای مصرف دقیقا پیش از تمرین یا در طول آن (چون انرژی سریعی را در اختیار فرد قرار می دهد) و یک انتخاب ایده آل برای وعده پس از تمرین (چون به سرعت باعث بازسازی ذخیره گلیکوژن عضلات می شود که فرم ذخیره شده گلوکز دز بدن است)

اما داستان فرکتوز داستان متفاوتی است. غذاهایی که حاوی فرکتوز هستند زمان بیشتری برای گوارش نیاز دارند . عضلات نمی توانند به طور مستقیم از فروکتوز استفاده کنند. بلکه باید ابتدا به شکل گلیکوژن در کبد اشباع فروکتوز مصرفی کارایی دیگری ندارد جز تبدیل شدن به چربی . به دلیل همین ترس از تبدیل شدن به چربی بسیاری از بدنسازان به طور کلی از میوه ها اجتناب می کنند. اما اگر در نتیجه رژیم چربی سوز ، کربوهیدرات دریافتی شما در حد پایین یا متوسطی باشد، مصرف یک یا دوتکه میوه در روز مشکلی برایتان ایجاد نخواهد کرد و امکان اینکه به ذخایر چربی منجر شود ناچیز است. علاوه بر این میوه ها حاوی فیبر، ویتامین ها و ریز مغذی های ارزشمندی هستند که مزایای زیادی برای بدن در پی دارند.

بهترین زمان برای مصرف میوه ها حدود ۳۰ دقیقه پیش از تمرین است به این دلیل که تا رسیدن به زمان تمرین گلوکز موجود در آن می تواند به افزایش انرژی شما منجر شود و فروکتوز هم برای تکمیل ذخایر گلیکوژن کبد استفاده خواهد کرد به حفظ سطوح قند خون در شرایطی با ثبات در طول تمرین.

پس از تمرین اغلب میوه ها منبع ایده آلی از کربوهیدرات برای تقویت سطوح انسولین به شمار نمی آیند . انسولین هورمون آنابولیکی است که افزایش آن پس از اتمام تمرین بسیار اهمیت دارد برای انتقال آمینواسیدها و سایر مواد آنابولیک به سمت عضلات و بازسازی ذخایر گلیکوژن مصرف شده در طول تمرین . در عوض باید سعی کنید از منابعی که سرعت هضم بالایی دارند و به طور عمده شامل گلوکز یا زنجیره های متشکل از گلوکز هستند استفاده کنید از جمله نان سفید گندم یا پودر های مالتودکسترین و گلوکز

مطالب مرتبط
پیام بگذارید