نقش ماساژ در کاهش استرس

ماساژ درمانی عبارتست از دست ورزی بر روی بافت‌های نرم بدن. این درمان به رهایی از استرس و فشار عضلانی و درد ناشی از صدمات و سرعت بهبود ناراحتی‌های حاد و مزمن کمک می‌کند. امروزه میلیونها نفر در سراسر جهان از این روش به عنوان یک روش مراقبت بهداشتی استفاده می کنند.


به گزارش سرویس بهداشت و درمان علوم پزشکی تهران، امروزه بالغ بر ۸۰ نوع مختلف ماساژ و کار بر روی بدن وجود دارد و تکنیک‌های آن به پنج گروه ماساژ سنتی اروپایی، ماساژ معاصر غربی، ماساژ در روشهای اصلاح حرکت و ساختار، ماساژ شرقی و متدهای انرژی پایه تقسیم می‌شود و بسیاری از ماساژ درمانگرها ترکیبی از روش‌های فوق را بر اساس وضعیت بیمار اعمال می‌کنند.

ماساژ درمانی چگونه اثر می‌کند؟
معمولا انواع ماساژ با یک مکانیسم مشابه بر روی بدن اثر می گذارند. زمانی که ماهیچه بیش از حد فعالیت دارد تجمع مواد زاید از جمله اسیدلاکتیک می‌تواند باعث درد، گرفتگی و حتی اسپاسم عضلات شود. ماساژ بطورعام و ماساژ سوئدی به طور خاص، گردش خون و جریان لنفاوی را بهبود بخشیده، مواد غذایی و اکسیژن تازه را به بافتهای مزبور می‌رساند و به خروج مواد سمی و بهبودی کمک می‌کند.

همچنین عضلات در حال کشش می‌توانند به رگهای خونی و اعصاب فشار آورده و با محدود کردن جریان خون باعث ایجاد درد شوند. با ماساژ منطقه مورد اثر، بتدریج فشار عضله بر اعصاب درگیر کاهش یافته و درد کاهش می‌یابد. همین مکانیسم در بهبود عضلات آسیب دیده با ماساژ باعث سودمندی آن است.

علاوه بر این، ماساژ باعث افزایش اندروفین‌ها (نابود کننده های درد) و افزایش ترشح هورمون سروتونین (تعدیل کننده خلق و خوی) می‌شود. همچنین ثابت شده که هورمون استرس (کورتیزول) را آزاد می‌کند. به همین دلیل ماساژ اغلب به عنوان یک درمان تکمیلی برای افرادی که سیستم ایمنی آنها بر اثر استرس تضعیف شده توصیه می‌شود.

مطالب مرتبط
پیام بگذارید