کافئین + خواص دارویی آن

کافئین (به انگلیسی: Caffeine) یک مادهٔ شمیاییی و خوردنی است که در گیاهان مختلفی از جمله قهوه، کاکائو، کولا و چای یافت می‌شود و….

کافئین (به انگلیسی: Caffeine) یک مادهٔ شمیاییی و خوردنی است که در گیاهان مختلفی از جمله قهوه، کاکائو، کولا و چای یافت می‌شود و نوعی داروی محرک است که می‌تواند از خوابیدن جلوگیری کند. کافئین یک آلکالوئید از خانواده متیل گزانتین‌ها است که خواص آن به تئوفیلین و تئوبرومین
شبیه‌است. کافئین خالص، به صورت پودر سفید رنگ تلخی می‌باشد. این ماده از ترکیب کربن، هیدروژن، نیتروژن و اکسیژن تشکیل شده‌است.

کافئین پرمصرف‌ترین ماده دارویی در میان انسان‌ها به شمار می‌رود که تقریباً۹۰ درصد انسان‌ها به‌طور روزانه از آن استفاده می‌کنند. افزایش متابولیسم بدن، تحریک سیستم اعصاب مرکزی و افزایش میزان هوشیاری و آگاهی محیطی از مهم‌ترین آثار کافئین است.

● آثار دارویی کافئین
کافئین به کمک خصوصیات تأثیر بر عروق (بر قطر رگ ها اثر می گذارد)، میگرن و سردردها را تسکین می دهد. کافئین می تواند به کمک برخی داروها هم بیاید زیرا می تواند آثار تسکین دهندگی آنها را افزایش دهد. در حال حاضر، امیدهای بسیاری در رابطه با کافئین و درمان بیماری پارکینسون به وجود آمده است. در واقع، این ماده می تواند بروز علائم این بیماری شدید را به تأخیر بیندازد یا از آنها پیشگیری کند. خصوصاً، اگر کافئین در کنار داروهای مرسوم این بیماری مورد استفاده قرار گیرد، به نظر می رسد که لرزش ها بهبود قابل توجهی می یابند. مطالعات دیگری نیز در جریان اند که رابطۀ بین کافئین و صرع را مورد بررسی قرار می دهند. ظاهراً یک آینده پربار در انتظار این ماده است.
بنابراین، قهوه بنوشید اما با رعایت اعتدال!.

موفق باشید

مطالب مرتبط
پیام بگذارید