روشهای طلایی چربی سوزی

بهترین روش های سوزاندن چربی و رسیدن به تناسب اندام

رسیدن به تناسب اندام یا نرسیدن مسئله این است،مسئله ایی که تنها با اراده شما محقق می شود و مقاله هایی نظیر این مطلب و مقاله های دیگر راه شما را در این مسیر هموار می کند.پس اگر با اراده کامل می خواهید به تناسب اندام برسید از شما دعوت می کنید تا آخر این مقاله همراه ما باشید.

در ایجاد تناسب اندام چربی سوزی است که اهمیت دارد نه صرفا کاهش وزن.اگر کاهش وزن باعث زیبایی و تناسب اندام می شد پس میتوانستیم بگوییم تمام افراد 55 کیلوگرمی خوش هیکل تر از افراد 65 کیلو گرمی اند!

روش های مختلفی برای آب کردن چربی وجود دارد اما روش های طلایی همیشه جواب داده و فرد می تواند به راحتی چربی هایش را آب کند.

جای هیچ سوالی نیست که چربی سوزی، یک پروسه ی 24 ساعته است. برای اینکه آتش درونتان را شعله ور نگه دارید، باید در طول روز هر دو سه ساعت یکبار چیزی بخورید. نه تنها این، بلکه باید در هر زمان، غذای مناسبی را انتخاب کنید تا متابولیسم بدنتان دور برداشته و سیکس پکتان آماده ی نمایان شدن بشود.

طبق نگرش ما، این 12 رکن اساسی، همه ی چیزی است که برای آب کردن چربی های شکم و پهلو و کل بدنتان به آن نیاز دارید. اغلب آنها مرتبط با خورد و خوراک هستند، اما تمرینات ورزشی نیز نقش خود بازی می کنند.

خانم ها و آقایان، دیگر زمان اضافه وزن به سر آمده، حالا وقتش رسیده که بدنی بدون چربی و خوش اندام پیدا کنید. 12 قانون چربی سوزی، به شما کمک خواهد کرد تا وارد این فاز جدید شوید.

12 راه موثر برای چربی سوزی

کالری ها را کاهش دهید و بسوزانیدشان

مرحله ی اول، حول محور ریاضیاتی ساده می چرخد:شما باید کالری کمتری از آنچه بدنتان با آن خو گرفته مصرف کنید، تا بدنتان چربی اش را از دست بدهد. هنگامی که کاهش مصرف کالری رخ دهد، بدن شما به سراغ چربی ها می رود تا این اختلاف رخ داده در کمبود انرژی را جبران کند. و بدین ترتیب، به تدریج لاغر می شوید.

برای چربی سوزی باید میزان دریافت کالری را کاهش دهید

بقیه ی قوانین به کنار، این یک قانون، در رأس لیست ما قرار دارد، مهم هم نیست چه نوع رژیمی می گیرید.

این کار را بکنید:اغلب افرادی که عموما فعالند و مرتبا تمرین می کنند، به ازای هر یک کیلو از وزن بدنشان تقریبا 36 کالری یا بیشتر در طول روز می سوزانند. بر طبق این فرض، شخصی که 100 کیلو باشد، حدود 3600 کالری در روز مصرف می کند.

حالا برای اینکه چربی بدنتان بسوزد، باید مصرف کالری تان را به حدود 28 تا 32 کالری به ازای هر کیلو از وزن بدنتان، در روزهایی که تمرین می کنید تقلیل دهید. و در روزهایی که تمرین ندارید، تا 24 کالری به ازای هر کیلو از وزن بدنتان، مصرف کالری تان را بکاهید، یعنی 2400 کالری برای یک شخص 100 کیلویی.

دوست دارید بدانید راحت ترین راه برای کاهش کالری چیست؟ چربی های اضافه ی برنامه ی غذایی تان را قطع کنید، مثل کره، روغن، سس سالاد و چیزهای این چنینی. پوست مرغ را جدا کنید، بجای تخم مرغ کامل، سفیده اش را بخورید، و از محصولات لبنی چرب بپرهیزید. البته چربی سالم را در برنامه ی غذایی تان حفظ کنید، مثل ماهی سالمون، انواع آجیل، کره ی بادام زمینی و آووکادو.

کربوهیدرات ها را بکاهید

در عین اینکه کنترل کالری، یک باید است، کنترل هورمونی هم تقریبا مهم است! همراه با کالری ها، هورمون ها هم نقش تعیین کننده ای در چربی سوزی دارند. هورمون های ذخیره کننده ی چربی را متوقف کنید، آنگاه می توانید توقع داشته باشید مقدار قابل توجهی از چربی بدنتان آب شود.

ایده آل ترین راه برای کنترل این هورمون ها، این است که مصرف کربوهیدرات را تحت نظر بگیرید. چرا که کربوها محرک انسولین هستند، هورمونی که مانع از شکست چربی شده و هدایت کننده ی ذخیره ی چربی در بدن است. پس کربوهیدرات کمتری بخورید تا سطح انسولینتان متعادل بماند و تلاشتان، به چربی سوزی ختم شود.

البته تمام کربوهیدرات ها یکسان نیستند. بطور خلاصه، کربوهای سریع هضم، قابلیت ترشح انفجاری انسولین داشته، که نتیجتا پتانسیل تبدیل شدن به چربی بیشتری هم دارند. این کربوهیدرات ها شامل نان سفید، بعضی از کورن فلکس ها، انواع شیرینی، برنج سفید و سیب زمینی هستند.

در مقابل، کربوهیدرات های دیر هضم (که در نان جو، سیب زمینی شیرین و بنشن جات یافت می شوند) باعث افزایش آن چنانی انسولین نخواهند شد. بنابراین باید بخش اعظم کربوهیدرات های مصرفی تان را از انواع دیر هضم انتخاب کنید.

این کار را انجام دهید:آنچه که بدیهی است، این است که باید کربوهیدرات هایتان را نصف کنید. اگر تمایل دارید تا برای صبحانه یک پیراشکی بزرگ بخورید، فقط نصفش را بخورید و بقیه اش را برای فردا نگه دارید؛ یا اینکه یک پیراشکی کوچک بخورید. اگر معمولا برای شام 2 بشقاب ماکارونی می خورده اید، حالا یک بشقاب بخورید. به مرور زمان خودتان تاثیر کنترل انسولین را حس خواهید کرد.

برای انتخاب نوع کربوهیدرات، پیراشکی ای که در بالا گفته شد باید 100٪ از گندم کامل تهیه شده باشد، نه از آرد سفید. در تمام طول روز، همیشه سعی کنید نسبت به غذاهای فراوری شده، به سراغ آنهایی بروید که بصورت کامل و پردازش نشده تولید شده اند.

تنها زمان استثنا، بعد از ورزش است که احتیاج به یک کربوهیدرات سریع هضم دارید، تا در سریع ترین زمان، انسولین ترشح شده و ذخایر گلیکوژن عضلاتتان دوباره پر شوند. میزان کربوهیدرات مصرفی تان در طول روز را کمتر از 1 گرم به ازای هر کیلو از وزن بدنتان نگه دارید.

اهمیت پروتئین

آیا 1 کالری، واقعا 1 کالری است؟ نه همیشه! کالری های مختلف می توانند به روش های مختلف بر بدن شما تاثیر بگذارند و نتایج مختلفی هم داشته باشند. بعنوان مثال، چربی ها خیلی چاق کننده تر از پروتئین ها یا کربوهیدرات ها هستند، چرا که خیلی کمتر برای ساخت و ساز در بدن شما استفاده می شوند.

همانطور که می دانید، کربوهیدرات ها هم پتانسیل این را دارند که شما را چاق کنند، اما این را هم در نظر بگیرید که کربوها سوخت مورد نیاز تمرینات شما را تامین می کنند. و پروتئین ها هم، عضله می سازند. اما چربی ها بدرد هیچ کدام از این دو کار نمی خورند. ولیکن مصرف مقدار معتدلی چربی باعث خواهد شد تا جذب ویتامین بهتری داشته باشید و به ساخت هورمون ها نیز کمک می شود.

اما اگر تصمیم دارید لاغر کنید، باید مقدار مصرف چربی تان را کاهش دهید. از سوی دیگر، پروتئین نه تنها به عضلاتتان می افزاید، (که نتیجتا باعث افزایش سوخت و سازتان خواهد شد) بلکه مستقیما نیز می تواند سوخت و سازتان را افزایش دهد.

مصرف پروتئین به روند چربی سوزی سرعت میبخشد

بدن برای پردازش و هضم پروتئین، بیشتر از کربوهیدرات و چربی انرژی مصرف می کند، که به آن اثر گرمایی غذا اطلاق می شود. بهمین دلیل، رژیم های پر پروتئین، نسبت به رژیم های کم پروتئین باعث چربی سوزی بیشتری می شوند، حتی اگر هر دو رژیم یک میزان کالری به شما برسانند.

این کار را انجام دهید:به ازای 1 کیلو از وزن بدنتان نیم گرم پروتئین در روز مصرف کنید. منابع اصلی پروتئین برای شما گوشت کم چرب (مرغ، استیک، ماهی و…)، سفیده ی تخم مرغ (زرده تخم مرغ حاوی چربی است، بنابراین وقتی در حال کاهش وزن هستید زرده را اکثرا کنار بزنید)، پودرهای پروتئینی (پروتئین وی یا کازئین)، و پنیر کم چرب است. چربی ها را هم به 20 تا 30٪ کالری مورد نیاز روزانه تان محدود نمایید.

هیچوقت کربوهیدرات ها را به تنهایی نخورید

هنگامی که تصمیم دارید تا چربی های اضافه ی بدنتان را آب کنید، کنترل انسولین، یک باید است. اینکه چه مقدار انسولین ترشح می شود، مستقیما ارتباطی به این ندارد که چقدر کربوهیدرات می خورید، اما به اینکه آن کربوهیدرات ها چقدر سریع هضم شوند، چرا!

کربوهیدرات های پردازش شده، به سرعت هضم می شوند و به اندازه ی قابل توجهی سطح انسولین را افزایش می دهند؛ شرایطی که باید از آن دوری کنید. اما اگر به ناچار یک کاسه کرن فلکس خوردید (که معمولا سریع هضم است)، هنوز هم می توانید کاری کنید که هضم آنها را آرام تر کنید! بنابراین باعث خواهید شد تا انسولین کمتری ترشح شود و نتیجتا بر توانایی چربی سوزی شما تاثیر منفی نگذارد.

این کار را انجام دهید:یک راه برای اینکه هضم کربوها را کند کنید، این است که آنها را با پروتئین و مقدار کمی چربی بخورید. هیچوقت فقط کربوهیدرات خالی نخورید. بعنوان مثال آن کاسه ی کرن فلکس را، با سفیده ی تخم مرغ پخته یا پنیر همراه کنید.

همچنین می توانید بهمراه وعده ی غذایی تان، مقدار قابل توجهی سالاد، حبوبات سبز، کلم بروکلی، و یا سبزیجات بخورید. این غذاها، سرعت تجزیه و هضم تمام کربوهیدرات ها را می کاهند.

5. هیچوقت قبل از خواب کربوهیدرات نخورید

این بار هم، داستان در مورد هورمون هاست. شب ها، میزان نفوذ پذیری انسولین، کاهش می یابد، بدین معنی که برای هضم شدن کربوهیدرات هایی که شب خورده اید، باید انسولین بیشتری نسبت به همیشه ترشح شود. شما می دانید که سطح بالای انسولین، می تواند چربی سوزی را کم کند و فرایند ذخیره ی چربی را قوت ببخشد.

بعلاوه، هنگامی که می خوابید، در 90 دقیقه ی آغازین، بدنتان هورمونی بنام هورمون رشد (GH) ترشح می کند که نوعی تجزیه کننده ی چربی است. هورمون GH نه تنها چربی سوزی را افزایش می دهد، بلکه برای عضله سازی و تقویت سیستم ایمنی بدن نیز مهم است. اما کربوهیدرات ها، برای ترشح هورمون GH مانند یک سد عمل می کنند. پس بهتر است با یکی از این دو حالت به رختخواب بروید:

با شکم خالی، یا حتی بهتر، با شکمی حاوی مواد پروتئینی، بدون هیچ کربوهیدراتی. این کار اجازه خواهد داد تا گلوکز خون (نامی علمی برای کربوهیدرات های هضم شده ای که در خون جریان دارند) پایین مانده، و ترشح شبانه ی هورمون GH آسان شود.

این کار را انجام دهید:سه ساعت قبل از اینکه بخوابید، هیچ چیزی نخورید. گزینه ی بهتر این است که چهار ساعت مانده به وقت خوابتان، یک وعده ی پروتئینی بخورید، و قبل از خواب هم دوباره یک وعده ی فقط پروتئینی مانند شیک کازئین یا وی، پنیر کم چرب، یا سینه ی مرغ بخورید. اگر میل دارید، می توانید کمی سبزیجات هم میل کنید.

شب ها نیتریک اکسید استفاده کنید

نیتریک اکسید (no) ترکیبی است که تمام عروق را گشاد کرده، و نتیجتا یک محصول چربی سوز عالی به حساب می آید. وقتی آنرا قبل از تمرین مصرف کنید، به پمپاژ خون و جاری کردن آن در عضلات در حین تمرین کمک خواهد کرد، که باعث خواهد شد متابولیسمتان افزایش پیدا کرده و عضلاتتان بیشتر حجم بگیرند.

این مکمل که بر پایه ی آرژینین است، وقتی پیش از خواب نیز مصرف شود موثر واقع خواهد شد، چرا که می تواند باعث افزایش قابل توجه سطح هورمون رشد (GH) شده و به چربی سوزی کمک کند.

این کار را انجام دهید:30 تا 60 دقیقه پیش از اینکه به خواب شبانه بروید، با شکم خالی یک دوز 5 تا 10 گرمی از مکمل نیتریک اکسید که حاوی کافئین نیست مصرف کنید. همچنین توجه داشته باشید که حتما پیش از مصرف هر نوع مکمل غذایی، با پزشکتان در آن مورد مشورت نمایید.

وعده های بیشتری در روز بخورید

درست است، کالری ها و هورمون ها می توانند تعیین کننده ی این باشند که بدنتان مواد غذایی را درون عضلات شما ذخیره کند یا بعنوان چربی. اما تناوب وعده های غذایی شما، یا به زبان دیگر اینکه چند وعده غذا خوردن شما در روز، بر متابولیسم یا سیستم سوخت و ساز کلی بدنتان تاثیرگذار است.

هر زمانی که چیزی می خورید، موتور کالری سوز بدنتان، که بنام متابولیسم شناخته شده است، کمی افزایش می یابد. این اتفاق مخصوصا در وعده هایی که حاوی پروتئین هستند رخ خواهد داد. بنابراین اگر 6 بار در روز چیزی می خورید، در مقایسه با زمانی که 4 وعده ی غذایی دارید، شش بار در روز متابولیسمتان خواهد خروشید! و قطعا خوردن 7 یا 8 وعده ی غذایی بهتر از 6 وعده است.

یکی از راه های چربی سوزی، بدون اینکه مقدار کالری دریافتی به میزان زیاد کاهش یابد، همین راه است. رعایت تناوب و افزایش تعداد وعده های غذایی، شانس اینکه آنچه می خورید بجای تبدیل شدن به چربی، خوراک عضلاتتان شود را افزایش می دهد. پس آنرا جدی بگیرید.

این کار را انجام دهید:در هر روز 6 تا 8 وعده ی غذایی کوچک، به فاصله های 2 تا 3 ساعته بخورید. اجازه ندهید بیش از سه ساعت بگذرد که چیزی نخورده باشید، در غیر اینصورت بدنتان به حالت قحطی رفته و شروع به ذخیره ی چربی خواهد کرد. از طرفی احتمال اینکه در وعده ی بعدی تان میزان بیشتری غذا بخورید نیز افزایش می یابد.

حالا که صحبت از پرخوری شد، باید بگوییم صرف اینکه تعداد وعده هایتان را افزایش می دهید، دلیل بر این نخواهد شد که مقدار کالری تان نیز زیاد شده. با توجه به قانون 1، مقدار کالری مورد نیازتان برای چربی سوزی را تعیین کنید، و آنرا با مقداری کم و زیاد کردن به 6 تا 8 وعده در روز تقسیم کنید.

وعده ی بعد از تمرینتان را اولویت دهید

پس از تمرین، ذخیره ی چربی سخت است. می دانید چرا؟ چونکه اصطلاحا عضلات خالی کرده اند، و بافت های شکسته ی عضلات، هم کربوهیدرات و هم پروتئین مصرفی را برای رشد و ریکاوری جذب می کنند.

اگر در این زمان، خیلی کم بخورید، با ممناعت از ریکاوری بدنتان، پسرفت خواهید کرد. کمک به ریکاوری و رشد، در حقیقت باعث افزایش سوخت و سازتان خواهد شد، در صورتی که جلوگیری از ریکاوری باعث کند شدنش خواهد شد! بنابراین بمنظور سرعت دادن به متابولیسم، یکی از بدترین تصمیماتی که می توانید بگیرید این است که پس از تمرین به خودتان گرسنگی بدهید.

این کار را انجام دهید:تا یک ساعت پس از اینکه تمرینتان تمام شد، 20 تا 40 گرم پودر پروتئین، همچون پروتئین وی یا کازئین را بهمراه 60 تا 80 گرم کربوهیدرات سریع هضم (مانند یک سیب زمینی پخته ی بزرگ، 4 یا 5 تکه نان سفید، و یا یک نوشیدنی بزرگ ورزشی) بخورید.

قبل از تمرین از کربوهیدرات های سریع هضم دوری کنید

هنگامی که به باشگاه می روید، بدنتان پیام رسان چربی سوزی بنام اپی نفرین صادر می کند، که خودش را به سلول های چربی الصاق کرده و اجازه ی مصرف چربی بعنوان سوخت را صادر می کند. و همانطور که حتما حدس زده اید، کربوهیدرات ها هم در اینجا نقش دارند!

خوردن کربوهای پردازش شده پیش از تمرین، در مقایسه با خوردن کربوهای دیر هضم، می تواند تاثیر مکمل ها و ورزشتان بر رشد اپی نفرین را متوقف کند. همچنین کربوهیدرات های تصفیه شده، سطح انسولین را نیز افزایش می دهند که در طول تمرین باعث ایجاد اختلال در چربی سوزی می شود. پس، قبل از تمرین از مصرف کربوهیدرات های پردازش شده یا سریع هضم بپرهیزید.

این کار را انجام دهید:15 تا 30 دقیقه (یا حتی کمتر) قبل از تمرین، 20 گرم پودر پروتئینی مانند پروتئین وی یا انواع دیگر، و 30 تا 40 گرم کربوهیدرات مصرف نمایید تا به شما کمک نماید در تمام طول تمرین، انرژی کافی داشته باشید.

در این وعده به سراغ کربوهیدرات های دیر هضم بروید، چیزهایی مانند نان جو، نان چاودار یا نان کامل، میوه یا سیب زمینی شیرین. در روزهایی که تمرین ندارید، چنین وعده ای را بعنوان میان وعده بخورید و از وعده ی پس از تمرینتان صرف نظر کنید.

هر دو هفته، یکبار ذخایر گلیکوژنتان را خالی کنید

گلیکوژن، نوعی کربوهیدرات بلا استفاده و ذخیره شده در عضلات است. هنگامی که ذخیره ی گلیکوژن بواسطه ی خوردن مقدار قابل توجهی کربوهیدرات به اوج خود برسد، بدن، ذخایر چربی اش را افزایش می دهد. و برعکس، زمانی که ذخایر گلیکوژن ته بکشند، چربی سوزی افزایش می یابد.

یک راه دیگر برای راه انداختن موتور چربی سوزی، این است که هر چند هفته یکبار، دو روز متوالی به شدت کربوهیدرات مصرفی تان را کاهش دهید. با اینکار مطمئن خواهید شد که بدنتان برای تامین انرژی اش به سراغ ذخایر گلیکوژن نخواهد رفت، و بیشتر چربی خواهد سوزاند.

این کار را انجام دهید:هر دو هفته یکبار یا بیشتر، دو روز پیاپی مصرف کربوهیدرات را به کمتر از 100 گرم در روز محدود کنید. برای اینکار باید بدانید که در غذاهایی که می خورید چقدر کربوهیدرات وجود دارد.

باید در اجرای این محدودیت جدیت داشته باشید. تلاش شما، با تغییر قابل مشاهده ای در چربی بدنتان پاداش داده خواهد شد. پس از دو روز، دوباره می توانید مثل همیشه به مصرف کربوهیدرات، البته نه بیش از اندازه بازگردید.

آنقدری تمرین کنید که خسته شوید، نه اینکه جانتان در بیاید!

این یک سوال قدیمی و فراگیر است:باید چند ست وزنه بزنید، یا اینکه چند دقیقه در هر روز را باید در باشگاه سپری کنید؟ جواب این سوال، در مورد هر شخص متفاوت است، اما زمانی که چربی سوزی هدف اصلی شماست، یک قانون طلایی این است که آنقدر تمرین کنید تا به میزان قابل توجهی خسته شوید، اما نه آنقدر که روی زمین پهن شوید و کاملا از پا در بیایید!

تمرین کردن به شکلی که از پا در بیایید، شاید از نظر روحی شما را ارضا کند، اما هورمون های آنابولیک بدنتان را دچار دگرگونی خواهد کرد. چربی سوزی جدی، نیازمند این است که عضلاتتان، که راننده ی اصلی متابولیک بدنتان هستند را تمرین دهید. اما اگر در باشگاه زیاده روی کنید، تستوسترون و هورمون رشدتان سقوط آزاد خواهند داشت و در نتیجه سوخت و ساز بدنتان نیز دچار اختلال خواهد شد.

این کار را انجام دهید:ورزش کنید، با هر شدتی که دوست دارید. اما در هر جلسه ی تمرینی، بیشتر از 75 دقیقه وقت صرف نکنید. در این مدت هر تعداد ست و هر تعداد تکراری که می توانید انجام دهید، و زمان استراحت بین ست ها را کوتاه کنید (نهایتا 60 ثانیه)، آنگاه وقتی 60 تا 75 دقیقه ی ورزشتان سر آمد، تمرین را تمام کرده و به سراغ خوردن شیک پروتئین و کربوهیدراتتان بروید.

تمرینات کاردیو به چربی سوزی کمک میکنند

در زمان مناسب تمرین کاردیو انجام دهید

تمرینات کاردیو دو چیز خوب دارند:اول اینکه کالری می سوزانند، دوم اینکه بر سطح هورمون های بدنتان تاثیر می گذارند. تمرینات کاردیو، مخصوصا بر سطح نوراپی نفرین موثرند. از اینرو زمانی که شما تمرینات کاردیو نیز انجام دهید، یک تغییر بزرگ در کنار آمدن بدنتان با تغییرات هورمونی اتفاق خواهد افتاد.

انجام کاردیو با شکم خالی، مانند این می ماند که ماشه ی چربی سوزی تان را چکانده اید، چرا که کمک خواهد کرد تا نوراپی نفرین، آماده ی استفاده از سلول های چربی شود. از سوی دیگر، اگر قبل از تمرین کاردیو چیزی بخورید، مخصوصا اگر کربوهیدراتی باشد، هورمون انسولین که نگهدارنده ی چربی است، افزایش پیدا کرده، و باعث خواهد شد تا برای چربی سوزی کمتر موفق باشید.

این کار را انجام دهید:برای اینکه مطمئن شوید بدنتان در وضعیت مطلوب برای چربی سوزی قرار دارد، چهار تا شش روز در هفته، اولین کاری که صبح ها قبل از صبحانه انجام می دهید 30 تا 60 دقیقه تمرین کاردیو باشد.

سپس قهوه ی صبحتان را بدون خامه یا شکر بخورید، قبلش هم 6 تا 10 گرم آمینو اسید و مقدار کمی پودر پروتئین وی را در آب مخلوط کرده و بنوشید. تحقیقی در دانشگاه کانازاوای ژاپن به این نتیجه رسیده که کافئین و همچنین آمینو اسید ها تاثیر چربی سوزی قابل توجهی دارند. همچنین آمینو کمک خواهد کرد تا در حین تمرینات کاردیو با عضله سوزی روبرو نشوید.

برگرفته از نمناک

مطالب مرتبط
پیام بگذارید