تی آر ایکس TRX چیست + مزایا

تی آر ایکس یا Total Body Resistance Exercise عبارت است از یک بند چتربازی و دو دسته که هیچگونه کشی در آن به کار نرفته و بسیار محکم و مقاوم میباشد و فرد با آویزان شدن از آن و با وزن بدن خود، میتواند هرگونه حرکات و تمرینات کامل آمادگی جسمانی را بدون خطر انجام دهد.

تی آر ایکس از ورزشهای رو به توسعهای میباشد که در دهههای اخیر و از سال 1990 به دنیا معرفی شده است. در این ورزش افراد با استفاده از بندهایی که به یک سقف یا دیوار بسته شده است تمریناتی را که بر پایه وزن بدن و گاها تعادلی میباشد اجرا میکنند. این تمرینات باعث میشوند تا بدن در شرایط مصرف انرژی بیشتری در مقایسه با بسیاری از رشتههای دیگر ورزشی گردد. بهبود استقامت عضلات یکی از نکات مثبت در این سیستم تمرینی میباشد. ضمن اینکه عضلات کور نیز به صورت مناسبی میتوانند تقویت شوند.

تکنیک های تمرینات با TRX خصوصا برای حرکت دادن مرکز وزن بدن طراحی شده است که فعالیت عضلانی روی عضلات اصلی و عضلات جانبی را در هر تمرین دارد و به علت قرار گرفتن وضعیت بدن و مقابله با جاذبه زمین و حفظ تعادل، اگر شما روی هر قسمتی از بدن کارکنید اعم از عضلات پا، دست، شکم و یا کمر و همچنین حرکات اسکات، پرس سینه و غیره را انجام دهید، در هر حرکت سایر عضلات نیز درگیر میباشند، از این رو مقاومت بدن شما بسیار بالا خواهد رفت.

به علت آویزان شدن از بند و حفظ تعادل، شما کالری زیادی را که از 300 تا 1000 کالری در یک جلسه تمرینی می باشد را با توجه به نوع برنامه میسوزانید و در حرکات ابتدایی با TRX که با سرعت بالا طراحی شده، میتوانید بدن خود را گرم کرده و چابکی زیادی داشته باشید، همچنین از طرفی در حرکات پایانی میتوانید از حرکات کششی استفاده کنید و به خاطر حرکات کششی، بدنی انعطاف پذیرتر خواهید داشت .این وسیله ورزشی تمام شرایط مهم که در آمادگی جسمانی لازم میباشد را از جمله (استقامت، مقاومت، چابکی، انعطافپذیری و تعادل) را در یک زمان دارا می باشد.

در تمرینات با این وسیله ورزشی شما از نیروی جاذبه و حرکت استفاده میکنید تا بتوانید ازعضلات خود برای تغییرات در کل بدن کمک بگیرید. تمرینات با TRX قدرت و تعادل را یکجا انجام میدهد و به سیستم عصبی بدن کمک می کند تا شما خیلی سریع بدن خود را شکل داده و به نتیجه برسید .

مزایای تمرینات ورزش TRX

– طراحی سبک و کم حجم
– نصب آسان و راحت در هر مکان و زمان
– هر گونه تمرینات و حرکات لازم برای آمادگی جسمانی بدون نیاز به سایر وسایل
– همزمانی تمرینات و حرکات بطوری که در هر حرکت کل بدن درگیر می باشد
– بهبود تعادل، انعطاف پذیری، چابکی، مقاومت و استقامت بدن با یک وسیله در یک زمان
– به حرکت درآوردن عضلات اصلی و عضلههای جانبی و کوچک
– استفاده از وزن بدن در تمرینات و کاهش خطرات گرفتگی عضلات و مفاصل
– امکان استفاده برای هر گروه سنی، جنسی، سلامتی بدن و هر میزان آمادگی جسمانی افراد عادی و ورزشکاران حرفه ای
– برنامههای تخصصی برای ورزشکاران حرفه ای و رشتههای ورزشی تخصصی
باید بدانید که این سیستم تمرینی به صورت مستقل نمیتواند به عنوان یک شیوه بدنسازی مد نظر قرار گیرد و در علم فیزیولوژی ورزشی این رشته وابسته به سایر رشته ها و سیستم های بدنسازی میباشد. از آنجا که تمرینات این رشته ورزشی به صورت معلق و بر اساس وزن بدن صورت میگیرد دانش مربی در شناخت آناتومی حرکت و نیز مفاصل و تاندونها و اشراف بر روی عضلات لازم و ضروری میباشد.

مطالب مرتبط
پیام بگذارید