علل ایجاد تاول و درمان آن

درمان تاول پوستی – تاول جدا شدن لایه رویی پوست از لایه زیرین آن و جمع شدن مایع در بین این دو لایه است که ایجاد یک کیسه پر از آب می‌کند. گرمای شدید حاصل از آتش، بخار آب، روغن های داغ، الکتریسته، مواد شیمیایی، اسیدها، آب جوش، پوشیدن کفش های تنگ، کار با ابزار سخت و… به زخم شدن قسمتی از بدن منجر می شود که معمولا با تاول همراه است.

علل ایجاد تاول پوستی

– بالا رفتن دمای پوست در سوختگی موجب گشادی رگ های ناحیه شده و ادامه این روند موجب شروع واکنش های التهابی در پوست می شود. بنابراین مقدار زیادی مایعات و سرم مورد نیاز بدن همراه با تعداد زیادی از سلول های التهابی، به ناحیه آسیب دیده رفته و در درون تاول های سوختگی جمع می شوند.

 

– تاول ناشی از مالش پوست هنگامی رخ می‌دهد که پوست در معرض اصطکاک قرار می‌گیرد و در نتیجه توده حساسی که درون آن پر از مایع است روی پوست تشکیل می‌شود. این تاول ها اغلب روی دست و پا در نتیجه پوشیدن کفش‌های تنگ یا کار کردن با یک ابزار جدید به وجود می‌آیند.

 

– واکنش به داروهایی مثل برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، مدرها و مسکن‌ها ممکن است به‌صورت پیدایش تاول در هر جای بدن باشد.

 

– عفونت‌های زیادی باعث ایجاد تاول می‌شوند، از عفونت پای ورزشکار و تبخال گرفته تا زونا (آبله مرغان در بزرگسالان).

 

– اگر برای ‌مدت زیاد در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، آفتاب سوختگی همراه با بروز تاول ممکن است دیده شود.

 

– تماس نزدیک با موادی که به آن حساسیت دارید؛ مثلا پیچک سمی می‌تواند باعث پیدایش تاول‌های خارش‌دار شود.

جدا از ترکاندن تاول‌های پوستی خودداری کنید، اما اگر اندازه تاول زیاد بزرگ بود یا موجب بروز درد و ناراحتی می‌شود، می‌توانید تحت نظر پزشک آن را تخلیه کنید

راه های بهبود تاول پوستی

– تاول را دستکاری نکنید. جدا از ترکاندن تاول‌های پوستی خودداری کنید، اما اگر اندازه تاول زیاد بزرگ بود یا موجب بروز درد و ناراحتی می‌شود، می‌توانید تحت نظر پزشک آن را تخلیه کنید. پزشک این کار را با کشیدن مایع درون تاول به‌وسیله یک سرنگ استریل انجام می‌دهد.

 

– اگر چیزی پوست روی تاول را پاره کرد، پوست را بر روی آن برگردانید تا از زخم آن محافظت کند. سپس کمی پماد ضدعفونی کننده بر روی آن بمالید و آن را با پارچه (تمیز)، نه با مواد نایلونی یا پلاستیکی، باندپیچی کنید. وسایل مخصوص باندپیچی تاول‌ها را می‌توانید از داروخانه تهیه کنید.

 

– محل تاول را خشک و تمیز نگه دارید.

 

– هرگز روی تاول را نپوشانید، مگر در صورتی که در معرض سایش با چیزی مثل کفش باشد. در این صورت می‌توانید با بانداژ شل روی آن را ببندید که البته باید بانداژ را مرتبا تعویض کنید.

 

تاول انگشت پا

– بهترین شیوه برای جلوگیری از تاول پا، پوشیدن جوراب‌های ضخیم و کفش‌های راحت و اندازه است.

 

– کفش هایی را که منطقه تاول را تحریک می کنند نپوشید.

 

– با عوض کردن مرتب کفش‌هایتان و در نتیجه آزادکردن نقاط تحت فشار، به پاهایتان استراحت دهید.

– برای محافظت از دست هایتان بهتر است هنگامی که با ابزار یا وسیله‌ای کار می‌کنید که ممکن است تاول ایجاد کند، دستکش ضخیم بپوشید.

– تا حد امکان از کارهایی که باعث بروز تاول می‌شوند پرهیز کنید. همیشه قبل از دست زدن به تاول دستهایتان را خوب با آب و صابون بشویید.

برای پیشگیری از عفونت در محل تاول می‌توانید از پمادهای آنتی بیوتیک تحت نظر پزشک استفاده کنید

– روی تاول را فشار ندهید. بهترین کار برای دور کردن فشار از روی تاول‌های پا، گذاشتن بالشتک نمدی یا اسفنجی به دور آن است. ناحیه تاول را باندپیچی کرده و برای جلوگیری از مالش آن، کفش‌ها را عوض کنید. مراقب باشید که بالشتک را کمی دورتر از تاول بگذارید تا لبه آن با تاول برخورد نکند.

– مراقب تاول‌های کوچک باشید. تاول‌های کوچک پاره شده را با چیزی غیر چسبناک، مثل گاز وازلین، بپوشانید و سپس آن را با گاز استریل باندپیچی کنید.

– علت ایجاد تاول را بیابید. تاول‌های ناشی از داروها یا عفونت‌ها را به پزشک نشان دهید (بهتر است هر تاولی را که ظرف یک هفته خوب نمی‌شود به پزشک نشان دهید) . ممکن است با تغییر دارو یا تجویز آنتی‌بیوتیک برای عفونت، تاول بهبود یابد.

چه وقت به پزشک مراجعه کنیم؟

– اگر اخیرا شروع به خوردن داروی تازه‌ای کرده‌اید (حتی اگر قبلا این دارو را بدون ناراحتی مصرف کرده‌اید) و تاول زده اید.

– اگر سنتان بالاست، یا دیابت دارید و ناگهان تاول‌هایی بر روی پا و قوزک تان پیدا شده‌‌اند.

– تاول‌ها بعد از یکی دو روز بهبود نمی یابند، یا چرکی، قرمز، داغ یا دردناک می‌شوند.

– تاول‌هایی با قطر بزرگ‌تر از پنج‌ سانتی‌متر پیدا شده‌اند.

– تاول‌های دردناکی به دور دهان ظاهر شده‌اند.

– علت پیدایش تاول‌ها را نمی‌‌دانید.

 منبع: تبیان

مطالب مرتبط
پیام بگذارید