۷ روش افزایش متابولیسم به کمک تغذیه

متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن یکی از عملکردهای بدن برای مصرف انرژی میباشد. کند بودن متابولیسم بدن یکی از مواردی است که باعث میشود، کسانی که میخواهند وزن کم کنند به دلیل کند بودن متابولیسم نتوانند کاهش وزن موفقی داشته باشند، همچنین در دیگر افراد نیز می تواند موجب افزایش وزن شود، پس مهم است که بدانید چگونه متابولیسم بدن را افزایش دهید.

٣روش برای سوزاندن کالری بدن وجود دارد:
RMR یا همان سوخت ساز بدن در حالت استراحت است، یعنی زمانی که ما در حال استراحت هستیم، نشسته یا ایستادهایم. مورد دوم اثر گرمایی غذا (TEF) میباشد، وقتی غذا می خورید، بدن باید دمای سیستم گوارشی را به منظور انجام فرایند هضم و جذب غذا بالا ببرد و سومین آن مصرف انرژی در فعالیتهای جسمانی (PAEE) است. PAEE انرژی است که در هنگام ورزش کردن یا هرگونه فعالیت فیزیکی مصرف می کنید.

چگونه متابولیسم بدن را با تغذیه افزایش دهید؟
سالم بخورید، خوب احساس کنید! واقعیت این است که هیچ کس یک متابولیسم کند را دوست ندارد. در ادامه مجله علم ورزش روشهای مفیدی برای افزایش متابولیسم بدن با تغذیه را توضیح میدهد.

۱- افزودن پروتئین به هر وعده غذایی

مصرف مواد غذایی حاوی پروتئین به دلیل دیر هضم بودن آن باعث افزایش متابولیسم میشود، کسانی که میخواهند وزن کم کنند بهتر است به این توصیه توجه کنند چون هم باعث افزایش متابولیسم میشود و هم اینکه از تحلیل بافت عضلات جلوگیری میکند.

۲-از غذاهای دارای آهن بیشتر استفاده کنید

مقدار زیادتر آهن باعث افزایش گردش اکسیژن در عضلات که برای سوختن چربی استفاده میکنند، می شود. اسفناج، یک پیشنهاد خوبی است.

۳-مصرف لبنیات کم چرب

کلسیم موجود در شیر به تنظیم متابولیسم کمک می کند. بررسیها نشان داده است، کمبود کلسیم در بدن باعث کند شدن متابولیسم میشود. بنابراین مصرف روزانه ۳ لیوان شیر یا یک و نیم لیوان ماست برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن ضروری است.

۴-بعضی وقتها قهوه میل کنید

یکی از اثرات مفید نوشیدن قهوه به دلیل کافئین آن ( به ویژه اگر تلخ مصرف شود) افزایش متابولیسم بدن است. کافئین یک محرک خوب برای بدن و مغزتان است.

۵-بیشتر آب بنوشید

تعجب نکنید، آب واقعاً میتواند باعث افزایش متابولیسم بدن شود. اگر حتی بطور خفیف دچار کم آبی شوید، ممکن است سوخت و ساز بدنتان کند شود. در یک مطالعه، افراد بزرگسالی که در یک روز، ۸ لیوان آب یا بیشتر نوشیده بودند نسبت به آنهایی که ۴ لیوان آب خورده بودند، کالری بیشتری سوزاندند.

۶-صبحانه را حذف نکنید

قبلاً نیز گفتهایم که حذف صبحانه کمکی به کاهش وزن نمیکند بلکه خوردن صبحانه سالم متابولیسم بدن شما را هوشیار و آماده سوزاندن کالری میکند.

۷-مواد غذایی تند مصرف کنید

مواد غذایی تند باعث افزایش متابولیسم میشوند، به عنوان مثال فلفلهای چیلی حاوی یک ترکیب شیمیایی به نام “کپسایسین” هستند که عملکرد سوخت ساز بدن را سرعت میبخشد. این ترکیب شیمیایی با افزایش حرارت بدن نقش مهمی را در افزایش ضربان قلب ایفا میکند.

یک نکته مهم!

بدن نه تنها برای سوزاندن کالری احتیاج به استراحت کافی دارد، بلکه نتایج تحقیقات بیانگر آن است؛ هنگامی که در طول شبانه روز خواب کافی داشته اید، صبح روز بعد میل کمتری به پُر خوری خواهید داشت. همچنین کم خوابی موجب مقاومت در برابر انسولین می شود و در فرآیندهای متابولیک چربی تداخل کرده و موجب افزایش وزن میشود.

همانطور که میبینید، تغییر عادتهای تغذیه اصلاً سخت نیست. سالم غذا خوردن اولین قدم به سوی یک زندگی با طول عمر بیشتر و سالمتر در کنار عزیزانتان است.

مطالب مرتبط
پیام بگذارید