خانه > بدنسازی و فیتنس > ایروبیک یا بدنسازی ؟؟!

ایروبیک یا بدنسازی ؟؟!

زمان آن فرا رسیده است که ذهنتان از چند باور غلط در ارتباط با ورزش های ایروبیک پاک شود

زمان آن فرا رسیده است که ذهنتان از چند باور غلط در ارتباط با ورزش های ایروبیک پاک شود

باور غلط : برای کنترل چربی بدن تمرینات ایروبیک بهتر از تمرینات با وزنه می باشند

واقعیت این است که توام کردن تمرینات ایروبیک و تمرینات با وزنه بهترین اثر را در جلوگیری از افزایش چربی بدن ایفا می نماید.

به دودلیل اکثر مردم فکر می کنند که ورزش های هوازی به تنهایی بهترین تاثیر را برای آنها خواهد داشت

دلیل اول: فکر می کنند که در ورزش های هوازی ایروبیک بدن جهت تامین انرژی از سلول های چربی استفاده می کند در صورتیکه در تمرینات با وزنه بدن جهت تامین انرژی از گلیکوژن قند ذخیره شده در بافت های عضلانی و کبد استفاده می کند

دلیل دوم: ۴۵ دقیقه تمرینات هوازی و ثابت نگاه داشتن ضربان قلب در یک حد معین باعث سوختن کالری بیشتری در قیاس با تمرینات با وزنه که در آن هر چند لحظه باید استراحت کرد و دوباره به تمرین پرداخت.

این درست است که بدن در تمرینات ایروبیک از چربی ذخیره شده جهت تامین انرژی استفاده میکند ولی این به آن معنی نیست که بدن از قند موجود در جریان خون داخل عضلات و کبد استفاده نمیکند در طول ۲۰دقیقه اول تمرینات ایروبیک در حد متوسط (یا تمریناتی که قلب در حدود ۶۵ % تپش ماکزیمم خود را انجام می دهد) تحقیقات نشان داده است که در خلال این مدت بدن اکثر انرژی مورد نیاز خود را از کربوهیدرات ها بدست می آورد

بله این درست است که در ۴۵ دقیقه تمرینات ایروبیک در قیاس با همین مقدار تمرین با وزنه بدن کالری بیشتری می سوزاند
اما افرادی که به بدنسازی و تمرینات با وزنه می پردازند حجم عضلاتشان افزایش می یابد و این یعنی افزایش سرعت متابولیسم بدن که پیرو ان بدن مجبور است که با سرعت بیشتر کار کند و کالری بیشتری در تمام روز بسوزاند

تخمین زده شده است که به ازای هر پوند وزن بدنی که به صورت عضله اضافه می شود بدن در روز چیزی حدود ۵۰ تا ۹۰ کالری بیشتر می سوزاند پس شخصی که ۱۰ پوند بر وزن عضلانی خود می افزاید یعنی حدود ۵۰۰ تا ۹۰۰ کالری بیشتر در روز می سوزاند و ۳۵۰۰ تا ۶۳۰۰ کالری در هفته
کلام اخر اینکه درست است که در تمرینات هوازی کالری زیادی سوزانده می شود ولی عملا هیچ خبری از افزایش سرعت متابولیسم بدن وجود ندارد تمرینات با وزنه ضربان قلب شما را به صورت ممتد افزایش نمی دهد ولی باعث افزایش درصد عضله در بدن می شود که در عوض ارتقا متابولیسم بدن را در زمان استراحت در پی خواهد داشت .

به همین دلیل است که ترکیب تمرینات ایروبیک با تمرینات با وزنه بهترین نتیجه را برای آنهایی که به دنبال کاهش چربی اضافه بدن هستند داراهستند.

درباره ی علیرضا

علیرضا
موسس و مدیر کل وبسایت پروبادی

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*کد امنیتی (به صورت عددی پاسخ داده شود)

 عضویت در کانال تلگرام ما برای دریافت جدیدترین مطالب و ویدیو های آموزشی