پزشکی و سلامت

نکات قابل توجه رژیم غذایی کودکان

ظرف چند سال آینده، کودک شما صاحب عادات غذایی مشخصی خواهد شد که تاثیرات دراز مدت بر سلامت او خواهد داشت. اگر تا به حال واقعاً فکر نکرده‌اید که باید چه چیزی بخورید، زمان مناسبی است که به خاطر کودکتان به این موضوع فکر کنید…..

کربوهیدرات‌ها: برنج، ماکارونی، نان، سیب زمینی باید قسمت اعظم رژیم غذایی خانواده‌ی شما را تشکیل بدهند. غلات کامل و سبوس‌دار حاوی مواد مغذی ضروری هستند به شرط آن‌که این ماده‌ی حیاتی طی فرآیند تصفیه از آن‌ها گرفته نشوند. در هر حال کودک شما نمی‌تواند مقدار زیادی سلولز مصرف کند، بنابراین ترکیبی از غلات کامل و تصفیه شده، می‌تواند ایده‌آل باشد.

هنگامی که کودک، همراه شما غذا می‌خورد، دفع مدفوع زیاد نشانه آن است که احتمالاً در رژیم غذائیش سلولز زیادی وجود داشته است.

اگر در خانواده‌ی شما سابقه‌ی بیماری روده وجود دارد، توصیه می‌شود که غذاهایی را که با گندم یا آرد آن تهیه می‌شوند از جمله ماکارونی یا نان، دست کم برای یک سال از رژیم غذایی کودک خود حذف کنید.

پروتئین: گوشت، ماهی، پنیر، آجیل و حبوبات از آن جمله‌اند. ما همه در رژیم غذائی‌مان به مقداری پروتئین نیاز داریم، ولی اغلب ما بیش از حد این ماده را مصرف می‌کنیم. غذاهای پروتیینی منبع خوب ویتامین و مواد معدنی هستند.

چربی: هر چند بزرگسالان باید در پی رژیم‌های غذایی کم چرب باشند، اما نوزادان و کودکان نو پا، بخش اعظم انرژی خود را از چربی‌ها می‌گیرند، بنابراین به چربی‌های سالم، بیشتر از بزرگسالان نیاز دارند. نوزادان شما تقریباً به نیمی از انرژی یا کالری‌ای که شما به آن نیاز دارید، احتیاج دارند، ولی معده‌ی آنان بسیار کوچک‌تر از معده‌ی شماست و معده نمی‌تواند مقدار زیادی غذا را در خود نگه دارد. برای کودکان زیر ۱۲ ماه از مصرف شیر گاو به جای مایعات دیگر خودداری کنید، ولی بعد از این سن، از شیر پر چرب استفاده کنید تا کودک دست کم دو ساله شود. شیرهای سویا و یا شیرهایی که از سایر حیوانات از جمله بز یا گوسفند دوشیده می‌شوند، بهتر است که در این مرحله به کودک داده نشوند.

به خانواده‌هایی که در آن‌ها سابقه‌ی آلرژی، اگزما و آسم وجود دارد، توصیه می‌شود که محصولات لبنی را به تدریج به کودک بدهند و بهتر آن که در سال اول از دادن آن‌ها به کودک خودداری کنند.

میوه و سبزی: بخش ضروری دیگری از رژیم غذایی ما میوه و سبزیجات هستند که هم ویتامین‌ها و هم سلولز بدن را تأمین می‌کنند. میوه و سبزیجات تازه، به طرز خاصی سالم هستند. سعی کنید در سبزی‌هایی که اعضای خانواده‌تان استفاده می‌کنند، تنوع ایجاد کنید. سبزی‌های سبز (اسفناج، کاهو، نخود سبز) میوه‌ها و سبزی‌های نارنجی و زرد (زردآلو، هویج، فلفل‌های نارنجی) مواد مغذی فراوانی دارند و تا جایی که می‌توانید آن‌ها را تازه بخرید و در یخچال نگه دارید و سپس به سرعت بپزید. سبزی اگر با بخار یا در مایکروفر پخته شود، ویتامین‌های خود را بهتر حفظ می‌کند. میوه‌های خشک و تازه را باید بین وعده‌های غذایی به کودک داد.

بسیاری از میوه‌ها و سبزی‌ها را معده به آسانی تحمل می‌کند، هر چند کودکان زیر یک سال اغلب با مرکبات؛ از جمله پرتقال و گاهی هم با توت، خیار و توت فرنگی مشکل پیدا می‌کنند.

کلسیم: برای رشد استخوان‌های کودک ضروری است و فقط از شیر، پنیر و ماست به دست نمی‌آید، بلکه در سبزی‌های سبز تیره و دانه‌های کنجد دارای کلسیم هستند.

کودک شما مشکل می‌تواند غذاهای تند، پر ادویه و شور را هضم کند. آجیل به دلیل این‌که به گلوی او می‌پرد و ممکن است خفگی ایجاد کند، خطرناک است و بادام زمینی نیز می‌تواند ایجاد حساسیت کند، بنابراین تا وقتی که نوزاد بزرگ‌تر نشده است، این خوراکی‌ها را به او ندهید.

معمولاً کودکان از خوراکی‌های شیرین خوششان می‌آید، چون شیر مادر شیرین است. در هر حال شیرینی شیر مادر بستگی به «قند لاکتوز» دارد که احتمال ایجاد پوسیدگی دندان توسط آن، بسیار کمتر از قند و شکر تصفیه شده است. قند لاکتوز از طریق مصرف میوه‌ها و قندهای طبیعی چون «فروکتوز» و با مصرف شیر، به مقدار زیاد وارد بدن کودک می‌کند. بنابراین نیازی نیست که به غذای او قند اضافه کنید. شیرینی‌های مصنوعی برای کودکان زیر ۳ سال مناسب نیستند.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

بستن