نکات قابل توجه رژیم غذایی کودکان

0 270

ظرف چند سال آينده، كودك شما صاحب عادات غذايي مشخصي خواهد شد كه تاثيرات دراز مدت بر سلامت او خواهد داشت. اگر تا به حال واقعاً فكر نكرده‌ايد كه بايد چه چيزي بخوريد، زمان مناسبي است كه به خاطر كودكتان به اين موضوع فكر كنيد…..

كربوهيدرات‌ها: برنج، ماكاروني، نان، سيب زميني بايد قسمت اعظم رژيم غذايي خانواده‌ي شما را تشكيل بدهند. غلات كامل و سبوس‌دار حاوي مواد مغذي ضروري هستند به شرط آن‌كه اين ماده‌ي حياتي طي فرآيند تصفيه از آن‌ها گرفته نشوند. در هر حال كودك شما نمي‌تواند مقدار زيادي سلولز مصرف كند، بنابراين تركيبي از غلات كامل و تصفيه شده، مي‌تواند ايده‌آل باشد.

هنگامي كه كودك، همراه شما غذا مي‌خورد، دفع مدفوع زياد نشانه آن است كه احتمالاً در رژيم غذائيش سلولز زيادي وجود داشته است.

اگر در خانواده‌ي شما سابقه‌ي بيماري روده وجود دارد، توصيه مي‌شود كه غذاهايي را كه با گندم يا آرد آن تهيه مي‌شوند از جمله ماكاروني يا نان، دست كم براي يك سال از رژيم غذايي كودك خود حذف كنيد.

پروتئين: گوشت، ماهي، پنير، آجيل و حبوبات از آن جمله‌اند. ما همه در رژيم غذائي‌مان به مقداري پروتئين نياز داريم، ولي اغلب ما بيش از حد اين ماده را مصرف مي‌كنيم. غذاهاي پروتييني منبع خوب ويتامين و مواد معدني هستند.

چربي: هر چند بزرگسالان بايد در پي رژيم‌هاي غذايي كم چرب باشند، اما نوزادان و كودكان نو پا، بخش اعظم انرژي خود را از چربي‌ها مي‌گيرند، بنابراين به چربي‌هاي سالم، بيشتر از بزرگسالان نياز دارند. نوزادان شما تقريباً به نيمي از انرژي يا كالري‌اي كه شما به آن نياز داريد، احتياج دارند، ولي معده‌ي آنان بسيار كوچك‌تر از معده‌ي شماست و معده نمي‌تواند مقدار زيادي غذا را در خود نگه دارد. براي كودكان زير 12 ماه از مصرف شير گاو به جاي مايعات ديگر خودداري كنيد، ولي بعد از اين سن، از شير پر چرب استفاده كنيد تا كودك دست كم دو ساله شود. شيرهاي سويا و يا شيرهايي كه از ساير حيوانات از جمله بز يا گوسفند دوشيده مي‌شوند، بهتر است كه در اين مرحله به كودك داده نشوند.

به خانواده‌هايي كه در آن‌ها سابقه‌ي آلرژي، اگزما و آسم وجود دارد، توصيه مي‌شود كه محصولات لبني را به تدريج به كودك بدهند و بهتر آن كه در سال اول از دادن آن‌ها به كودك خودداري كنند.

ميوه و سبزي: بخش ضروري ديگري از رژيم غذايي ما ميوه و سبزيجات هستند كه هم ويتامين‌ها و هم سلولز بدن را تأمين مي‌كنند. ميوه و سبزيجات تازه، به طرز خاصي سالم هستند. سعي كنيد در سبزي‌هايي كه اعضاي خانواده‌تان استفاده مي‌كنند، تنوع ايجاد كنيد. سبزي‌هاي سبز (اسفناج، كاهو، نخود سبز) ميوه‌ها و سبزي‌هاي نارنجي و زرد (زردآلو، هويج، فلفل‌هاي نارنجي) مواد مغذي فراواني دارند و تا جايي كه مي‌توانيد آن‌ها را تازه بخريد و در يخچال نگه داريد و سپس به سرعت بپزيد. سبزي اگر با بخار يا در مايكروفر پخته شود، ويتامين‌هاي خود را بهتر حفظ مي‌كند. ميوه‌هاي خشك و تازه را بايد بين وعده‌هاي غذايي به كودك داد.

بسياري از ميوه‌ها و سبزي‌ها را معده به آساني تحمل مي‌كند، هر چند كودكان زير يك سال اغلب با مركبات؛ از جمله پرتقال و گاهي هم با توت، خيار و توت فرنگي مشكل پيدا مي‌كنند.

كلسيم: براي رشد استخوان‌هاي كودك ضروري است و فقط از شير، پنير و ماست به دست نمي‌آيد، بلكه در سبزي‌هاي سبز تيره و دانه‌هاي كنجد داراي كلسيم هستند.

كودك شما مشكل مي‌تواند غذاهاي تند، پر ادويه و شور را هضم كند. آجيل به دليل اين‌كه به گلوي او مي‌پرد و ممكن است خفگي ايجاد كند، خطرناك است و بادام زميني نيز مي‌تواند ايجاد حساسيت كند، بنابراين تا وقتي كه نوزاد بزرگ‌تر نشده است، اين خوراكي‌ها را به او ندهيد.

معمولاً كودكان از خوراكي‌هاي شيرين خوششان مي‌آيد، چون شير مادر شيرين است. در هر حال شيريني شير مادر بستگي به «قند لاكتوز» دارد كه احتمال ايجاد پوسيدگي دندان توسط آن، بسيار كمتر از قند و شكر تصفيه شده است. قند لاكتوز از طريق مصرف ميوه‌ها و قندهاي طبيعي چون «فروكتوز» و با مصرف شير، به مقدار زياد وارد بدن كودك مي‌كند. بنابراين نيازي نيست كه به غذاي او قند اضافه كنيد. شيريني‌هاي مصنوعي براي كودكان زير 3 سال مناسب نيستند.

دریافت برنامه های بدنسازی اختصاصی بدنسازی به همراه مطالب آموزشی در کانال تلگرام ما

ورود به کانال تلگرام

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
دیدگاه شما بعد از تایید مدیریت ثبت خواهد شد

سوال امنیتی *