مقالات

کاملترین راهنما و توضیحات جامع مکمل کراتین

 

بدون شک کراتین مکمل عالی برای افزایش حجم و قدرت است،مکمل های زیادی با ادعاهای فراوان وارد مارکت و بازار مکمل ها شده اند اما هیچ کدام نتوانستند جایگزین مکمل کراتین شوند حتی محبوبیت این مکمل برسند. در این مقاله از پروبادی میخواهیم توضیحات کاملی درباره این مکمل ارزشمند از خواص آن گرفته تا نحوه مصرف و عوارض این مکمل توضیح دهیم،طبق مطالعات فراوانی که برروی این مکمل انجام شده است کراتین سبب افزایش حجم عضلات و قدرت و همچنین عملکرد شما خواهد شد همچنین این مکمل می تواند شما را در برابر بیماری های دستگاه عصبی ایمن تر کند،بر خلاف بعضی از تصورات این مکمل بدون ضرر بوده و خطر خاصی برای شما نخواهد داشت و همواره طبق تحقیقات بر اثبات سالم بودن مکمل کراتین تایید شده است


اما کراتین‌چیست؟
کراتین به صورت طبیعی در عضلات وجود دارد،این ترکیب سبب ایجاد نیرو در شما خواهد شد و همچنین سایز عضلات و عملکرد ورزشی شما را افزایش می دهد،از نظر ساختاری این مکمل شبیه به آمینو اسیدها میباشد که بدن آن را به صورت طبیعی از آمینو اسیدهای گلیسین و آرژنین تولید می کند
شما با ورزش کردن و همچنین مصرف موادی مانند گوشت می توانید ذخایر کراتین در بدن خود را افزایش دهید بیش از ۹۰ درصد از کراتین به صورت فسفوکراتین در عضلات ذخیره می شود و مقدار کمی از آن نیز در کبد کلیه ها و مغز ذخیره خواهد شد
اما با مصرف مکمل کراتین چه اتفاقی در بدن خواهد افتاد؟
وقتی که شما کراتین را به صورت مکمل مصرف می کنید در حقیقت ذخایر فسفو کراتین بدن خود را افزایش می دهید که سبب تولید ATP بیشتر در بدن میشود بنابراین انرژی شما و همچنین قدرت در بدن شما افزوده خواهد شد
خواص کراتین در بدن:
سبب افزایش قدرت در بدن شما می شود و این افزایش قدرت سبب افزایش رشد عضلانی خواهد شد
⭐ هورمونهای عضله ساز را افزایش می دهد از قبیل و هورمون آی جی اف وان
⭐ آبرسانی به سلولها را افزایش داده و در نتیجه حجم سلول زیاد می شود که بر روی رشد عضلات تاثیر گذار خواهد بود
⭐ سلول ها را تحریک می کند،در نتیجه پاسخگویی بسیار بهتری به رشد و ریکاوری می دهد
⭐ پس از تخریب عضلانی و یا همان کاتابولیسم جلوگیری می کند

آیا کراتین بر روی سایز عضلات تاثیر می‌گذارد؟؟

جواب این سوال قطعاً بله است،کراتین در مدت زمان کوتاه مدت و همچنین بلندمدت تاثیر بسیار فوق‌العاده بر روی عضلات می گذارد و با بالا بردن ظرفیت و ایجاد قدرت سبب به تناسب سبب افزایش حجم می شود بنابراین کراتین را می توان از بهترین مکمل ها هم برای افزایش قدرت و هم برای افزایش حجم عضلانی دانست

طبق تحقیقات انجام شده بروی وزنه برداران طی مصرف کراتین باعث افزایش فیبر عضلانی و قدرت رکورد در آن ها شده و بسیار اثرات رضایت بخشی در افزایش عملکرد ورزشی آنها داشته است

تاثیر کراتین بروی قدرت بدنسازان:

طبق تحقیقات انجتم شده کراتین بروی قدرت بدنسازان و ورزشکاران قدرتی بسیار مناسب است ،ورزشکارانی که حدود یک ماه از این مکمل استفاده  کرده اند بین ۸ الی ۱۵ در صد افزایش قدرت و همچنین افزایش تا ۴۰ درصدی رکورد شده اند بنابراین این مکمل برای ورزشکارانی که نیاز به قدرت در فعالیت ورزشی خود دارند هم بسیار مناسب است

خواص کراتین بر سلامت بدن:

کراتین علاوه بر خواص عالی در بدنسازی و عضله سازی ،تاثیر بسیار مناسبی در سلامت،پیشگیری و یا بهبود برخی بیماری ها مناسب است از جمله:

  • افزایش عملکرد مغزد
  • بهبود و تقویت حافظه
  • پیشگیری و بهبود آلزایمر
  • بهبود پارکینسون
  • جلوگیری از سکته مغزی

همچنین مصرف این مکمل برای افراد گیاه خوار هم بسیار مناسب است،زیرا منابع تامین کراتین هر چند ناچیز از گوشت ها هست و افراد گیاه خوار ذخیره کراتین کمتری دارند پس مکمل کراتین می تواند بسیار به آنها  کمک کند.

منابع طبیعی کراتین:

تامین کراتین برخلاف ایر مگمل های معروف در حقیقت تنها با مصرف مکمل آن امکانپذیر است ،چرا که منابع طبیعی دریافت آن حاوی مقدار ناچیز از این ماده است و به طور مثال برای تامین مقدار کراتین مورد نیاز در یک روز چند کیلو گوشت مصرف کنید که غیر منطقی است

منابع طبیعی این مکمل برای دریافت ۵ گرم:

  • ۱/۵ گرم سینه مرغ
  • ۱/۱ گرم سالمون
  • ۱/۲ گرم گوشت گوساله

 

بنابراین هم از لحاظ اقتصادی و هم از لحاظ گوارشی غیر منطقی و می توان گفت غیر ممکن است

نحوه مصرف مکمل کراتین :

بهترین زمان مصرف مکمل کراتین قبل و بعد از تمرین است و مقدار مناسب آن بین ۵ تا ۷ گرم در روز است

عوارض جانبی مکمل کراتین:

طبق تحقیقات و مطالعات شده،هیچ گونه اثباتی برای عوارض جانبی و اثر مخرب بروی عضلات دیده نشده و یا هنوز به مرحله اثبات نرسیده است.

این مکمل بروی کبد و کلیه تاثیر منفی ندارد مگر اینکه فرد مصرف کننده دارای مشکل قبلی در کبد و کلیه خود باشد ،پس پیشهاد می شود قبل از شروع به مصرف این مکمل ابتدا تست پزشکی داده و همچنین با پزشک تغذیه خود مشورت کنید

آیا کراتین سبب احتباس آب در بدن و یا آبدار شدن بدن می شود؟!

طبق تحقیقات انجام شده کراتین باعث آبرسانی بهتر و درنتیجه جلوگیری از گرفتگی عضلات شده و تاثر مثبت دارد اما احتباس اب به طوری که بدن فرم ناخوشایند گرفته و یا تفکیک بدنی را از بین ببرد چنین چیزی مشاهده و اثبات نشده است

برچسب ها

علیرضا نیک پیام

موسس و نویسنده وبسایت پروبادی،مربی رسمی فدراسیون بدنسازی و پرورش اندام،محقق علم نوین تمرین و تغذیه

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن