درمان چاقی به صورت موضعی (رسیدن به کمر باریک)

چه کنیم تا کمر باریک و خوش اندام شویم!؟ این مسئله، دغدغه بسیاری از  زنان است. بیشتر آقایان میانسال هم به دنبال راهی هستند تا شکم خود را کوچک کنند، ولی در غذا خوردنشان تغییری ندهند.

آیا امکان پذیر است؟ راه حل چیست؟

 

با خوردن غذاهایی که محتوای کالری آنها بیش از نیاز بدن ما باشد، این کالری اضافی به صورت چربی در مناطق سینه، شکم، باسن و ران ها جمع شده و گاه به صورت گره هایی در زیر پوست احساس می شود. نظریات متفاوتی در مورد چگونگی انباشته شدن چربی وجود دارد.

بعضی از دانشمندان عقیده دارند این چربی ها به صورت ساده در بین بافت های پیوندی ذخیره می شوند که در سایت علمیDrMirkin.com به این مطلب اشاره شده است و دیگران بر این عقیده اند که چربی ها به صورت گلوله هایی هستند که علاوه بر چربی، دارای آب و مواد زائد می باشند و محیط مناسبی برای رشد میکروب ها به شمار می روند که به آسانی و با رژیم های لاغری معمولی نیز تحلیل نمی روند. در تأیید این ادعا می توانید به مطالبی که در سایتcellasan.nu در رابطه با سلولیت (Cellulit) یا “چربی اضافی” آورده شده، مراجعه کنید.

چاقی های موضعی حتی در سنین 13 یا 14 سالگی هم دیده می شوند، ولی با شروع قاعدگی در زنان و ترشح بیشتر هورمون استروژن و پروژسترون، بیشتر بروز می کنند.

مسأله ارث در ایجاد چاقی موضعی تأثیری ندارد، بلکه این شرایط زندگی و زیاده روی ما است که آن را به وجود می آورد.

کسانی که به صورت بی رویه از قرص های ضد بارداری، آرام بخش، مسکن و قرص های ضد اشتها مصرف می کنند، پس از مدتی ممکن است دچار چاقی موضعی شوند.

 

اما چگونه چاقی موضعی را از بین ببریم؟ یا به عبارتی کمر باریک شویم.

بر اساس کتاب “درمان چاقی موضعی”، شش اصل برای درمان چاقی موضعی وجود دارد.

1- رژیم غذایی مخصوص

2- دفع مواد زائد

3-تنفس صحیح و رساندن اکسیژن

4- ورزش

5-ماساژ

6- آرامش روانی

اول : رژیم غذایی درست

یک رژیم لاغری با کالری معین + حذف مواد غذایی مضر

غذا باید سریع الهضم باشد. نکته اساسی در لاغر شدن « اراده » است . اراده در « نه » گفتن به غذاهای خوشمزه….

نیاز انرژی یک فرد عادی به طور متوسط 2000 کیلو کالری در روز است. در افرادی که دچار مشکل چاقی هستند، رژیم لاغری مناسب بر اساس 1500 کالری تنظیم می شود که فرد حداقل 2 کیلو گرم در ماه کاهش وزن پیدا کند.

نمونه غذایی یک روز بر اساس 1500 کالری :

صبحانه: 1 لیوان شیر+ 2 کف دست نان سنگک (4 لقمه متوسط) + 30 گرم پنیر (یک قوطی کبریت) + 2 عدد گردو

ساعت 10: 1 عدد سیب+ 1 عدد خیار ( یا 2 عدد میوه فصل ) چای و چند عدد توت خشک

ناهار: یک سیخ جوجه کباب که دارای 5 تا 6 تکه گوشت است + 10 قاشق برنج که بدون روغن پخته شده است + 1 لیوان دوغ+ 1 پیش دستی سبزی خوردن+ 1 کاسه ماست

عصرانه: چای و 2 عدد بیسکویت ساقه طلایی (سبوس دار)

شام: 1 عدد تخم مرغ پخته به همراه 1 قاشق مربا خوری کره + 1 کف دست نان + سالاد یک کاسه بزرگ + 1 قاشق مربا خوری روغن زیتون، آب لیمو، فلفل و نمک خیلی کم + 1 کاسه ماست یا 1 لیوان دوغ
توصیه های رژیم  لاغری:

* ورزش خصوصاً پیاده روی یکی از راه های مفید سوزاندن انرژی است، پس آن را ترک نکنید.

*از خوردن غذاهای آماده در خارج از منزل بپرهیزید، زیرا نمی دانید در غذا چه وجود دارد. مثلاً چه میزان روغن برای پخت غذا به کار رفته است. حتی المقدور از غذاهایی بخورید که محتویات آن مشخص است مثل کباب برگ به جای کباب کوبیده.

* بهترین راه پخت گوشت و مرغ برای کسانی که رژیم دارند، کباب کردن و بریان کردن در فر یا مایکروفر است. بدین طریق برای پخت، روغن اضافه نمی کنید.

* آب پز و سفت کردن تخم مرغ نیز بهترین طریقه پخت آن است.

* سبزیجات متنوعی در ایران در دسترس ما وجود دارد. خانواده هایی که عادت دارند در کنار غذا سبزی خوردن میل کنند، همیشه میزان بالایی ویتامین، املاح و فیبر دریافت می کنند. دریافت فیبر موجب کاهش جذب چربی غذا می شود، پس سعی کنید این عادت خوب را ترک نکنید. در عین حال کنار گوشت کباب شده تا می توانید گل کلم پخته، اسفناج پخته، هویج و سیب زمینی پخته میل کنید. ماست و اسفناج از دسرهای مطبوع و راهی مناسب برای مصرف سبزیجات هستند .

سبزیجات دارای کمترین میزان کالری هستند و کالری آنها حتی یک سوم میوه هاست. از این رو مصرف زیاد آنها علاوه بر فواید بسیار تغذیه ای، موجب سیری و مصرف کمتر غذا می شود .

* یک سالاد خوب و لذیذ، پیش غذای بسیار مناسبی است. سالادی که از کاهو، کلم برگ یا گل کلم، فلفل سبز، گوجه فرنگی، ذرت پخته، خیار و جعفری ریز شده + 1 قاشق ماست و 1 قاشق مربا خوری روغن زیتون + نمک و فلفل کم و سرکه تهیه شده باشد، بهترین و سالم ترین نوع سالاد است. از مصرف سس مایونز با سالاد اجتناب کنید.

برای شستن سبزیجات آنها را برای مدت طولانی در آب نخیسانید و برای پخت از مایکروفر یا بخار پز استفاده کنید، پخت را با مقدار کمی آب در ظرف بسته انجام دهید.

در صورت تمایل 1 حبه سیر در سالاد خود رنده کنید و از فواید ضد عفونی کننده و تصفیه کننده آن بهره مند شوید.

*در بین روغن های خوراکی، روغن مایع ذرت و آفتابگردان بهترین روغن ها هستند. البته در صورتی که در برابر حرارت زیاد قرار نگیرند.

مثلاً برای سرخ کردن مواد غذایی، روغن مایع مناسب نیست.

روغن حیوانی دارای کلسترول و روغن های اشباع است که موجب افزایش کلسترول خون و گرفتگی عروق خواهد شد، پس از مصرف آن بپرهیزید .

* مصرف جوانه گندم، پودر جوانه گندم و ماء الشعیر بسیار مفید است .

* اگر در بین روز احساس ضعف شدید کردید، اصلا جای نگرانی نیست. بهترین راه این است که یک قاشق مربا خوری عسل بخورید که قند آن سریع جذب شده و موجب بالا رفتن قند خونتان شود. ( حداکثر 2 تا 3 قاشق مربا خوری در روز )

* مصرف نمک را به حداقل برسانید، برای درمان چربی اضافه بدن این نکته بسیار ضروری است .

* روزانه حداقل 8 لیوان آب مصرف کنید. هر چه با غذا مایعات مصرف نکنید بهتر است. از 2 ساعت پس از غذا تا وعده غذای بعدی هر ساعت 1 لیوان آب یا آب میوه بخورید .
یک نکته:

مصرف ید می تواند در رفع چربی های موضعی یاری رسان باشد. منابع غذایی ید عبارتند از:

ماهی و میگو، تربچه، هویج، گوجه فرنگی، اسفناج، نخود فرنگی، توت فرنگی، قارچ، ترب، کاهو، سیب زمینی، موز، کلم، زرده تخم مرغ، سیر و پیاز، لوبیا، تره فرنگی، انگور، گلابی و چای .

 

اولین اصل حذف چربی های اضافه بدن ، کنترل غذا و رعایت یک رژیم مناسب است و مرحله دوم حذف مواد زائد بدن است .

 

مواد زائد بدن، سموم حاصل از سوخت و ساز پروتئین ها و چربی هاست و همچنین موادی که از طریق آلودگی های غذایی وارد بدن شده اند . این مواد از سه طریق از بدن خارج می شوند:کلیه ها، روده ها و پوست که فعالیت صحیح این اندام ها موجب سلامت بدن می شود .

کلیه ها:

برای اینکه کلیه ها بتوانند به درستی فعالیت خود را انجام دهند باید در سلامتی کامل باشند ، همچنین در روز به میزان کافی آب مصرف شود. بدن ما روزانه به 8 لیوان (2 لیتر) آب نیازمند است که از طریق نوشیدنی ها و غذاها تأمین می شود. برای تأمین آب مورد نیاز بهتر است در بین وعده های غذایی 2 تا 3 لیوان آب یا آب میوه های تازه و یا حتی آب سبزیجات مصرف شود . البته میزان زیاد آب ، به یکباره نباید نوشیده شود ، چرا که موجب آزار معده می گردد.

مصرف دم کرده های گیاهی مثل چای کاکل ذرت و چای دم گیلاس، موجب افزایش ادرار می شود .کدو تنبل، کلم پیچ، مارچوبه، شاهی، تربچه، پیاز، سیب درختی، گریپ فروت، انگور و آناناس غذاهایی هستند که با افزایش ادرار به دفع بهتر مواد زائد کمک می کنند .

همچنین ، مصرف سبزی خوردنی که حاوی شاهی زیاد است علاوه بر کمک به دفع مواد زائد، موجب کاهش چربی خون می شود . سالاد حاوی کلم و پیاز خام ریز شده نیز بسیار مفید خواهد بود.
مصرف 8 لیوان مایعات در روز بسیار مفید است، ولیکن مصرف زیاد آب و مایعات با غذا موجب بروز اختلال در هضم غذا می شود .

روده ها:

یکی از مکان های دیگر دفع مواد زائد هستند . یبوست یکی از مشکلاتی است که بسیاری از افراد چاق به آن مبتلا هستند . فعالیت کند روده ها موجب دفع دیر به دیر و مشکل تر مدفوع می شود.

* عدم تحرک کافی و پشت میز نشینی موجب کاهش فعالیت روده ها می شود. پیاده روی و انجام حرکات نرمشی در منزل ، شنا و حتی انجام نرمش های نشسته مانند منقبض و منبسط کردن عضلات جداره شکم کمک شایانی به فعالیت دستگاه گوراش می کند .

* نوشیدن آب کافی در روز از بروز یبوست جلوگیری می کند . همچنین نوشیدن یک لیوان آب ولرم پس از برخواستن از خواب می تواند مفید باشد .

* خوردن سبزیجات و میوه جات و نان های سبوس دار که دارای فیبر بیشتری هستند، به افزایش حجم مدفوع در دفع بهتر آن کمک می کند.
در صورت عدم ایجاد نفخ، آش کلم درمان موثری برای رفع یبوست است . موادی که بطور سنتی به عنوان مسهل ها شناخته شده اند مثل آلوی خیسانده که هم دسر خوشمزه ای است و هم مسهل می باشد .

* مصرف جوانه گندم به همراه سالاد یا ماست و مصرف پودر مخمر آبجو به همراه ماست یا شیر نیز مسهل است .

* کاستن از فشارهای عصبی و آرامش خیال، موجب کاهش گرفتگی عضلات دستگاه گوارش می شود .

پوست:

یکی از دیگر مکان های دفع مواد زائد است .

سونا و ماساژ بدن خصوصاً در قسمت های دارای چربی اضافی، به تنفس بهتر پوست بدن کمک می کند و همچنین احساس طراوت و شادابی بوجود می آورد .

عمل ماساژ را خودتان در حمام هم می توانید انجام دهید . ماساژ پوست بوسیله لیف های تهیه شده از الیاف طبیعی تاحدی که به افزایش جریان خون و سرخی منطقه بیانجامد مفید است.

پس از ماساژ و سونا، حمام کردن با آب سرد به حفظ حالت پوست کمک می کند .
 

ورزش، بخش بسیار مهمی از برنامه کنترل وزن است. با انجام ورزش هایی با ریتم آرام مثل شنا، بدن با استفاده از اکسیژن، شروع به سوزاندن چربی ذخیره شده خود می کند. ورزش کردن برای بدن فواید بسیاری دارد . از آن جمله، افزایش استحکام عروق و در نتیجه کاهش ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی است. ضمنا در اثر انجام تمرینات ورزشی، توان بدن در استفاده از قندها افزایش یافته و احتمال ابتلا به دیابت کمتر می شود.

بافت های بدن، به مرور زمان، سفتی و فرم طبیعی خود را از دست می دهند. با انجام ورزش از شل شدن و دفرمه شدن عضلات جلوگیری می کنیم، همچنین اراده قوی تری برای ادامه رژیم غذایی در ما به وجود می آید. با ورزش احساس نشاط و اعتماد به نفس بیشتری می کنیم.

بهترین نوع ورزش برای لاغری انجام حرکات استقامتی و ورزش های ملایم با هم است .

با انجام نرمش های ملایم در ابتدا و سپس انجام ورزش های استقامتی، مثل دویدن با ریتم آرام و شنا کردن، حتی بدون رژیم، 2 تا 3 کیلوگرم از وزن بدن شما پس از مدتی کاهش می یابد و این بهترین راه برای کاهش چند کیلوگرم اضافه وزن است. ولی در افرادی که بیشتر چاق هستند، ورزش و رژیم غذایی توأم مفید است.

شاید در ابتدای شروع ورزش، وزن شما کاهش نیابد که دلیل آن جایگزینی بافت ماهیچه ای به جای چربی است، ولی پس از مدتی با افزایش حجم ماهیچه ها، اکسیداسیون بافتی افزایش یافته، با انجام ورزش گردش خون ماهیچه بیشتر می شود و بدن از ذخائر چربی برای تأمین انرژی استفاده می کند. بدین ترتیب حتی درحالت عادی، سوخت انرژی در بدن یک ورزشکار 8 تا 14 درصد بیشتر از یک فرد عادی است.

با انجام ورزش با ریتم منظم ، عضلات شما خسته نخواهد شد، چون خستگی عضلات ، به دلیل تجمع مواد زائد حاصل از سوخت چربی هاست و با درست نفس کشیدن و تأمین اکسیژن کافی برای عضلات، این مواد تجمع نمی یابند.

انجام حرکات نرمشی هر صبح به مدت 15 دقیقه بهترین نوع ورزش است .

مدت زمانی که برای ورزش روزانه توصیه می شود ، 15 دقیقه است ؛ یا 60 دقیقه ورزش ملایم و یا سه بار ورزش سنگین در هفته که البته انجام ورزش روزانه مفید تر می باشد.

لازم نیست برای ورزش کردن مکان خاصی داشته باشید، شما می توانید در منزل با انجام حرکات نرمشی و پیاده روی، روزانه به مدت 30 دقیقه ، حدود 300 کالری انرژی بسوزانید.

نکاتی که باید درباره ورزش کردن بدانید:

1- ورزشی را انتخاب کنید که دوست داشته باشید و بتوانید برای مدت زمان طولانی هزینه آن را بپردازید ، ضمنا دسترسی به آن نیز برای شما آسان باشد تا بتوانید برای مدتی آن را ادامه دهید و یک ورزش مقطعی برای شما نباشد .

2-هرگز خود را مجبور به ورزشی نکنید که مناسب شما نمی باشد .

3-در هنگام ورزش ، به انجام حرکات ورزشی فکر کنید و آنها را با دقت و درست انجام دهید .

4-در شروع با انجام حرکات سنگین و طولانی بدنتان را خسته نکنید ، بلکه ورزش را به مرور زیاد کنید .

چند ورزش مفید برای برطرف کردن چربی های اضافه ران ها :

1- روی زمین بنشینید کف دو پا را به هم بچسبانید. کف دست ها را روی زانوها قرار دهید حالا مثل پاندول ساعت تمام بدن خود را به همان وضعی که دارید به راست و چپ و تا آنجائی که می شود به زمین نزدیک کرده حرکت دهید و از یک تا چهل بشمارید . می توانید جای زانو با دست های خود شست پاها را بگیرید (مانند تصویر پایین) .

2- روی زمین بنشینید. کف هر دو دست را در قسمت عقب بدن ، روی زمین بگذارید. در حالیکه زانوها به حال نیمه خمیده در آمده و به هم چسبیده اند، زانوها را در طرف راست به روی زمین بیاورید و بعد به همان صورتی که هست از طرف راست به طرف چپ باز تا روی زمین بیاورید. این عمل به راست و چپ را20 مرتبه تکرار کنید(مانند تصویر پایین) .

3- روی زمین بنشینید. دست ها در عقب بدن روی زمین، زانوها را خم کنید. اکنون دو زانوی به هم چسبیده را به طرف راست تا نزدیک زمین ببرید و در همین حال پاها را دراز کرده ، دوباره به حالت اول بازگردانید و در حالیکه زانوها مجدداً خم شده به طرف چپ تا نزدیک زمین ببرید. سپس مجددا پاهارا دراز کرده و به حالت اول برگردانید . این عمل را 10 تا 15 بار برای هر طرف ( راست و چپ ) انجام دهید(مانند تصویر پایین) .

4- به پشت روی زمین بخوابید. دست راست خود را دراز کرده، بالای سر خود روی زمین بگذارید. حالا با تمام بدن و دست و پاها ، به همان شکلی که بوده تا آنجا که می توانید به راست پیچید و دوباره به حال اول یعنی خوابیده طاق باز برگردید. این عمل را 15 تا20 بار تکرار کنید . سپس به همین نحو با دست چپ بالای سر و طرف چپ انجام دهید (مانند تصویر پایین) .

Bump:

چهار نوع ورزشی که گفته شد ، مانند یک ماساژ قوی عمل می کنند و کمک می نمایند که گره های سلولیت در بالای ناحیه ران ها پاره شده و دفع مواد زائد موجود در آنها مقدور و میسر گردد.

در آغاز این چهار نوع ورزش را که گفته شد 15 تا 20 بار انجام دهید .سپس به تدریج تعداد دفعات را تا آنجا که می توانید زیاد کنید( حدود50 تا 100 بار)

مطالب مرتبط
پیام بگذارید