سدیم و منابع آن + مقدار موردنیاز بدن

0 792

سدیم Sodium یک ماده معدنی است که در عوام به نام نمک نیز شناخته می شود . ( در واقع نمک سفره ترکیبی از سدیم و کلر است ) . سدیم در تعادل و بالانس آب بدن و نیز تعادل اسید باز نقش ایفا می کند و مهم ترین ماده معدنی خارج سلولی ( خارج است سلول ها ، درون خون و مایعات بدن ) است .

 

منابع سدیم

 

سدیم به مقدار اندک تقریبا در همه مواد غذایی یافت می شود ولی در مواد غذایی فرآوری شده ، پخته شده ، کنسرو شده و فست فود ها به وفور یافت می شود . اگرچه اغلب مردم قادر به دفع مقادیر اضافه سدیم هستند برخی از مردم حساس به سدیم یا Sodium Sensitive هستند و قادر به دفع سدیم نیستند . در این افراد ، مقادیر اضافی سدیم سبب ادم ( تجمع مایع در فضای بین سلولی و تورم ناحیه مورد نظر ) و افزایش فشار خون می شود . این افراد می توانند با تغییر رژیم غذایی خود به غذاهای طبیعی ، بدون نمک و غیر فر آوری شده میزان سدیم دریافتی را کاهش دهند .

 

میزان نیاز بدن به سدیم

 

میزان نیاز بدن به سدیم حدود ۱٫۵ میلی گرم در روز است و حداکثر مجاز مصرف روزانه سدیم ۲٫۳ گرم سدیم در روز است .

 

رابطه بین سدیم و عملکرد ورزشی

 

یکی از شایع ترین محتویات نوشیدنی های ورزشی ، سدیم است زیرا سبب می شود میل به نوشیدن مایعات بیشتر شود و حجم خون در محدوده ایده آل باقی بماند . حفظ حجم خون در محدوده نرمال یکی از فاکتور های مهم در عملکرد ورزشی است و بر روی توان رساندن مواد مغذی توسط خون به بافت ها و دفع مواد زائد از بافت ها و کنترل میزان تعریق بدن تاثیر می گذارد .

 

 

نیاز ورزشکار به سدیم

 

با توجه به از دست دادن میزان زیاد آب از طریق تعریق در ورزشکاران ، نیاز یک ورزشکار به سدیم بیش از نیاز افراد عادی ( ۱٫۵ گرم ) بوده و این نیاز ورزشکاران حتی در هوای گرم و مرطوب به بیش از ۱۰ گرم در روز نیز می رسد . بنابر این حداقل نیاز ورزشکار به سدیم کاملا بسته به شدت ورزش و تعریق و وضعیت آب و هوایی خواهد داشت و قابل مقایسه با افراد عادی نیست .

دریافت برنامه های بدنسازی اختصاصی بدنسازی به همراه مطالب آموزشی در کانال تلگرام ما

ورود به کانال تلگرام

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
دیدگاه شما بعد از تایید مدیریت ثبت خواهد شد

سوال امنیتی *