فرکتوز یا قند میوه چیست + نقش آن در رژیم

0 812

فروکتوز یا قند میوه اگر به شما بگویم یک کمپوت میوه یا یک لیوان ابمیوه، شکر بیشتری از یک لیوان نوشابه دارد حتما تعجب میکنید.

فروکتوز شکلی از کربوهیدرات است که حتی نسبت به شکر معمولی آسیب بیشتری به مغز و سلولها وارد میکند.
فروکتوز عامل سندروم متابولیک و افزایش وزن است.
این به دلیل کالری فروکتوز نیست بلکه فروکتوز سیستم ذخیره چربی را فعال میکند.
کاهش وزن نیازمند خاموش شدن سیستم ذخیره چربی و افزایش عملکرد میتوکندری سلولهاست.

میتوکندریها کارخانه سوخت سلول هستند که چربی را برای تولید انرژی میسوزانند. وقتی شما فروکتوز میخورید آنزیم فروکتوکیناز فعال میشود.
فروکتوکیناز انزیمهای دیگری که مسئول ذخیره چربی هستند را فعال میکند.اگر فروکتوکیناز غیرفعال شود چربی ذخیره نمیشود.

حیوانات این چرخه را به خوبی میدانند به همین دلیل است که قبل از خواب زمستانی از میوه های جنگلی میخورند تا در طی خواب زمستانی از چربی ذخیره شده استفاده کنند.
به همان نسبت که که فیبر سالم ترین بخش کربوهیدرات است باید بگم فروکتوز بدترین بخش کربوهیدراتی است.
فروکتوز یک قند است که تنها توسط کبد قابل تجزیه است.دریافت مقدار زیاد فروکتوز به کبد اسیب میزند.
اگر تنها منبع فروکتوز میوه های پرفیبر باشند شاید مشکل چندانی ایجاد نکند.اما امروزه اکثر غذاهای فراوری شده شامل ابمیوه ها کنسروها کمپوت ها سرشار از فروکتوز و فاقد فیبر هستند.

ازانجایی که فیبر خوب و فروکتوز بد است.باید بدانیم هرچه نسبت فیبر به فروکتوز در میوه ای بیشتر باشد انتخاب مناسب تری است

این مطلب هم قابل توجه افرادی که تصور میکنند میوه همانند آب بی ضرر و میتوانند در دوران رژیم هرچقدر که میخواهند میوه بخورن و لاغر بشن .انتخاب هوشمندانه برای افرادی که در دوران رژیم هستند میوه های با فیبر بالا و حداقل فروکتوز است و از کمپوت ها و آبیموه های غیر طبیعی کاملا دوری کنند

معرفی میوه های با فروکتوز(قند) بلا و پایین:

میوه های پرقند:

۱- سرخالو: با ۲۹ گرم قند در هر فنجان


۲- انجیر: با ۲۷ گرم قند در هر فنجان


۳- انبه: با ۲۳ گرم قند در هر فنجان


۴-گیلاس: با ۱۸ گرم قند در هر فنجان


۵-انگور: با ۱۵ گرم در هر فنجان


میوه های کم قند:

۱- آووکادو: با تنها یک گرم قند در هر فنجان


۲-کرنبری: حدود ۴ گرم قند در یک فنجان


۳-تمشک: با ۵ گرم قند در یک فنجان


۴- تمشک سیاه: با هفت گرم قند در هر فنجان


۵-توت فرنگی: با هفت گرم قند در هر فنجان

دریافت برنامه های بدنسازی اختصاصی بدنسازی به همراه مطالب آموزشی در کانال تلگرام ما

ورود به کانال تلگرام

مطالب مرتبط

ارسال دیدگاه

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
دیدگاه شما بعد از تایید مدیریت ثبت خواهد شد

سوال امنیتی *