بدنسازی و فیتنستغذیه

مضرات استفاده بیش از حد پروتیین

مصرف بیش از حد پروتئین دو مشکل بزرگ را در بدن ایجاد می کند:

1) دهيدراسيون یا آب زدایی
2) دفع کلسیم از استخوان

زمانی که شما مقادیر زیادی پروتئین مصرف می کنید، حین فرآیند تجزيه پروتئین ها به اسیدهای آمينه در معده و روده کوچک ( پروتئوليز )، مقدار زیادی آب مصرف میشود تا این فرآیند انجام شود.
هم چنین مصرف بیش از حد پروتئین ها متابوليت هایی مثل اوره تولید می کند که از طریق کليه ها باید از بدن دفع شود، بنابراین دفع کلیوی که با هدر رفتن آب بدن همراه هست، افزایش پیدا می کند.

بنابراين برای جلوگیری از این دهيدراسيون ورزشکاران باید مقادیر زيادي آب مصرف کنند.

یکی دیگر از مشکلات مصرف بيش از حد پروتئین، دفع کلسیم از استخوان هاست. زمانی که مقادیر زیادی پروتئین می خوريم، مقدار زیادی اسید تولید می شود که بدن برای حفظ PH با آنها مقابله می کند. در نتيجه بالانس مواد معدنی در بدن برهم می خورد که یکی از آنها خروج کلسیم از استخوان هاست.

بنابراین به شما ورزشکاران عزیز توصیه می کنم در حد نیاز خود معمولا بین 2 تا 2.5 گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن روزانه پروتئین مصرف کنید و دست کم هر 2 تا 3 ماه یکبار، دوز مصرف پروتئین را پايين بیاوريد تا بدنتان استراحتی داشته باشد.

 

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
WhatsApp دریافت برنامه اختصاصی بدنسازی