نقش شیر در عضله سازی و چربی سوزی + معرفی ترکیبات

شیر یک ماده ی غذایی بسیار با ارزش است که خود آن را به تنهایی یک غذای کامل می نامند.نوشیدن یک لیوان شیر در روز به تمامی افراد توصیه می شود.اما نقش شیر در پرورش اندام و ساخت عضلات نیز یسیار پررنگ می باشد که در ادامه ی مطلب به آن می پردازیم.

طی تحقیقاتی سه گروه از خانم ها مورد مطالعه قرار گرفتند که پس از 16 هفته گروهی که مصرف بیشتری شیر داشتند نسبت به گروه های مصرف متوسط و مصرف کم تری شیر در روز داشتند ۶۸۰ گرم عضله سازی بیشتری بود.دانشمندان اعلام کردند مسلما این عضله سازی در مردان بیشتر خواهد بود .
کلید این واقعیت دو پروتئین موجود در شیر به نام های کازئین و آب پنیر (پروتئین های محلول در آب) است. کازئین نسبت به آب پنیر دیرتر هضم می شود .
آندریا جوسه دکترای دانشگاه مک مستر کاندا می گوید کازئین دارای سرعت کم و پروتئین آب پنیر دارای سرعت هضم بالاتری است که هر دوی اینها در عضله سازی نقش مهم دارند . شما همچنین می توانید برای دریافت کازئین از گوشت و تخم مرغ نیز استفاده کنید چرا که انها نیز ساختاری شبیه ککازئین دارند . همچنین مصرف فرارده های لبنی بهترین راه برای ساخت عضلات می باشد .

و در تحقیقات دیگر محققان دانشگاه مك مستر در همیلتون ایالت اونتاریو، 56 مرد 18 تا 30 سال را طی یك دوره 12 هفته ای بررسی كردند. برای این افراد برنامه ورزشی بلند كردن وزنه، طی پنج روز در هفته ارایه شد.

شركت كنندگان در این مطالعه به سه گروه تقسیم شدند:
گروه اول) پس از ورزش، دو لیوان شیر كم چربی مصرف كردند.
گروه دوم) پس از ورزش، نوشیدنی سویا (با همان میزان پروتئین و انرژی موجود در شیر) مصرف كردند.
گروه سوم) پس از ورزش، نوشیدنی كربوهیدراتی مصرف كردند.

بعد از 12 هفته معلوم شد گروهی كه شیر نوشیده بودند، حدود یك كیلوگرم چربی و گروهی كه كربوهیدرات مصرف كرده بودند، نیم كیلوگرم چربی از دست داده بودند. این در حالی است آنهایی كه نوشیدنی سویا خورده بودند، چربی از دست نداده بودند.

در عین حال گروهی كه شیر نوشیده بودند، در مقایسه با آنهایی كه سویا مصرف كرده بودند 40 درصد یا 1135 گرم به حجم ماهیچه ای خود افزوده بودند.

علاوه بر این گروهی که شیر مصرف کرده بودند، 36 درصد یا 1500 گرم حجم ماهیچه ای بیشتر نسبت به گروه مصرف کننده نوشیدنی كربوهیدرات پیدا کرده بودند.

معرفی ترکیبات شیر:

مقدار متوسط در هر 100 گرم
آب ۵.۸۷ گرم
انرژی ۶۶ کالری
پروتئین ۴.۳ گرم
چربی ۹.۳ گرم
لاکتوز (قند شیر) ۸.۴ گرم
کلسیم ۱۱۵ میلی گرم
فسفر ۹۲ میلی گرم
ویتامین «آ» ۵۲ میکروگرم
ویتامین «د» ۰.۰۳ میکروگرم
ویتامین «ب1» ۰.۰۴ میلی گرم
ویتامین «ب2» ۰.۲ میلی گرم

موفق باشید پروبادی

 

مطالب مرتبط
پیام بگذارید